آخرین عناوین

يکشنبه 23 مهر 1402-18:24 کد خبر:127936

بلاغ گزارش می دهد:

تلخی سرنوشت چای تمامی ندارد/ واردات چای در اختیار یک شرکت خاص!

چندین ماه است که ثبت سفارش و واردات چای برای تجار دچار اختلال جدی شده و به ‌رغم وعده‌ها ، گشایش عملی در این زمینه صورت نپذیرفته است.


خزرتیترخبر: بر اساس تصمیم شورای قیمت‌ گذاری محصولات کشاورزی، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک برای سال زراعی ۱۴۰۲ با ۵۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و نرخ برگ سبز چای درجه ۲ هم با ۶۲ درصد افزایش ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است، برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

 گیلان و مازندران در مجموع سالانه ۱۳۵ هزار تن برگ سبز چای تولید می‌کنند که از این میزان ٩٠ درصد در مزارع چای گیلان به دست می‌آید و از مقدار برگ سبز چای حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور به طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

طی ماه‌های گذشته رسانه‌ها اعلام کردند که ارز موردنیاز فقط برای واردات چای موردنیاز دو سال و نیم کشور (بیش از ٩ میلیون یورو) در اختیار یک شرکت خاص قرار گرفته و ثبت سفارش برای کارخانجات تولیدی ممنوع شده است.

رسانه‌ای شدن این ماجرا، منجر به دخالت نهادهای نظارتی و ظاهراً یکی از دلایل برکناری وزیر سابق جهاد کشاورزی شد.

بر اساس این گزارش، هم اکنون چندین ماه است که ثبت سفارش و واردات چای برای تجار دچار اختلال جدی شده و به ‌رغم وعده‌ها و حتی مصاحبه‌های مسئولان وزارت جهاد، گشایش عملی در این زمینه صورت نپذیرفته است.

 بر اساس اعلام فعالان صنعت چای، واردات منطقی چای، با لحاظ ادوار گذشته سالانه حدود ۹۰ هزار تن با ارزبری حدود ۵۵۰ میلیون یورو بوده و تمامی اعضای این صنعت حداقل به ‌صورت مستمر در طول ۴ سال گذشته به دلیل شرایط ناشی از تحریم ظالمانه و محدودیت‌های ارزی، مورد رسیدگی و ممیزی موضع ثبت سفارش واردات از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مرتبط قرار داشته‌اند. ضمن اینکه بروز چنین مسئله‌ای را نمی‌توان صرفاً ناشی از سهل‌انگاری چند کارشناس و مدیر در بدنه یک وزارتخانه دانست.

در این راستا یکی از فعالان صنعت چای با اشاره به ثبت سفارش قطره چکانی واردات چای، گفت: تنها به شرکت‌هایی اجازه ثبت سفارش داده شد که میانگین واردات آن‌ها حداقل بین ۵ تا ۶ سال باشد.

وی با بیان اینکه دولت در مقاطع حساس از جمله شب عید و ماه مبارک رمضان از تجار درخواست کمک برای تنظیم بازار می‌کند، افزود: در این شرایط از بازرگانان خواسته شد کالایی را که در گمرک داشتند به‌صورت ۹۰ درصد ترخیص و وارد بازار کنند که هنوز هم بعد از گذشت ماه‌ها این مطالبات پرداخت نشده است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه تجار ما با طرف‌های خارجی معامله و در این مسیر از اعتبار خود استفاده کرده‌اند، گفت: شرایطی که پیش‌آمده منجر به بی‌اعتباری بازرگانان ما خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم سال قیمت چای افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: نیاز کشور به چای بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تن است که در صورت واردات کسری موجود، بازار به تعادل می‌رسد ضمن اینکه چای کالایی نیست که بتوان آن را فوراً وارد کرد و واردات آن حدوداً دو ماه طول می‌کشد.

در همین راستا، اخیراً وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که تجار می‌توانند اقدام به ثبت سفارش واردات مشروط چای کنند به این صورت که در ازای ثبت سفارش واردات برای دو کیلوگرم چای باید یک کیلوگرم چای داخلی را از کشاورزان خریداری کنند.

با این‌حال برخی بازرگان چای اجرای این طرح را منطقی نمی‌دانند و عنوان می‌کنند که وضعیت ثبت سفارش و واردات چای شرایط دشواری را برای بازرگانان ایجاد کرده و کارخانه‌ها فقط به دلیل حفظ سرمایه و اعتبار خود به تولید ادامه می‌دهند و توانسته‌اند خود را سرپا نگه دارند.

به گفته آنان اگر شرایط به همین شکل باشد و واردات انجام نشود، تولید و بازار چای آسیب جدی خواهد دید.

همچنین کارشناسان با انتقاد از اجرای این طرح در شرایط کنونی تأکید می‌گویند خرید اجباری چای ایرانی از کارخانه‌داران بدون ایجاد سازوکار و نظارت و سپردن آن تنها به سازمان چای شمال موجب بروز فسادهایی مثل کاغذ و مجوز فروشی و امضای طلایی می‌شود.

از طرفی کارنامه سازمان چای در بحث چای سنواتی که آفتی دامن‌گیر بود و موجب بی‌اعتباری و بر زمین‌خوردن چای ایرانی شد، بسیار مبهم و پر ایراد است. سایه این اتفاق باگذشت بیش از دو دهه، همچنان مانعی عظیم بر سر راه توسعه و سرمایه‌گذاری در چای ایرانی است.

همچنین همان‌طور که فعالان صنعت چای عنوان می‌کنند در حال حاضر نیز علی‌رغم وجود راهکارهای متعدد برای تأمین مطالبات محدود چای‌کاران شمال، دلیل اصرار سازمان چای شمال بر ابداع مسیر صدور مجوز واردات بسیار مبهم و عجیب است.

بنابراین به نظر می‌رسد نگرانی تجار از احتمال کاهش شدید و انحصاری شدن آن در آینده‌ای نزدیک درست باشد چرا که با وضعیت فعلی، بسیاری از واردکنندگان از چرخه واردات و کارخانجات تولیدی از چرخه تولید خارج می‌شوند و در نهایت شرایط انحصاری ایجاد می‌شود که تنها به سود عده‌ای خاص و ورشکستگی تعداد کثیری از فعالان صنعت چای خواهد شد.

رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون نیمی از مطالبات چایکاران استان‌های گیلان و مازندران معادل ۶۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

حبیب جهانساز با اشاره به اینکه چین دوم برگ سبز چای نیز تقریباً در استان‌های گیلان و مازندران به پایان رسیده است، اظهار کرد: در سال جاری طی چین نخست و دوم در مجموع ۹۶ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده است.

وی با بیان اینکه این میزان برگ سبز چای به ارزش یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان از چایکاران استان‌های یادشده خریداری شده است، اضافه کرد: با تجمیع سهم دولت و کارخانجات، در مجموع نیمی از این مبلغ از مطالبات چایکاران به‌حساب آنان واریز شده و طی این هفته یا هفته آینده مبلغ دیگری از سهم دولت به‌حساب چایکاران واریز خواهد شد.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: از مجموع برگ سبز چای خریداری شده چین نخست و دوم از چایکاران استان‌های گیلان و مازندران تاکنون، ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن چای خشک تولید شده است.

جهانساز درباره برنامه پرداخت تسهیلات به چایکاران در سال جاری اظهار کرد: پرداخت تسهیلات در بخش بهزراعی و مکانیزاسیون بعد از پایان چین سوم، تقریباً از مهرماه انجام می‌شود که درباره چگونگی پرداخت به چایکاران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار، ۱۶۸ کارخانه در استان‌های گیلان و مازندران طرف قرارداد خرید برگ سبز چای هستند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :