آخرین عناوین

يکشنبه 13 آذر 1401-21:46 کد خبر:113485

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هشدار داد:

شیوع بیماری هاری در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به افزایش ابتلا و شیوع بیماری هاری بین حیوانات سبک و سنگین استان هشدار داد.


به گزارش خزرتیترخبر، عباس علیپور نسبت به افزایش ابتلا و شیوع بیماری هاری بین حیوانات سبک و سنگین استان هشدار داد.

براساس این گزارش، وی افزود: ابتلای یک گاو به بیماری هاری در مازندران مشاهده شد که برای کنترل این حیوان معدوم شد،این حیوان از طریق گازگرفتگی سگ نگهبان به این حیوان سرایت کرد که احتمال بروز چنین مسائلی در دیگر نقاط استان وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تا پیش از این ابتلا به بیماری هاری در بین سگ های ولگرد استان دیده شده بود اما امسال برای نخستین بار شاهد ابتلای سگ های چوپان و نگهبان در دامداری ها به این بیماری هستیم که این موضوع جزو نگرانی های حوزه بهداشت استان به شمار می رود.

وی با اشاره به گردشگرپذیر بودن مازندران و رواج برخی عادات و رفتارهای غیربومی در منطقه افزود: سگ گردانی و نگهداری از سگ به عنوان یکی از این عادات غیر بومی از سوی مسافران به این استان وارد شده است ، البته این موضوع به تنهایی مشکل ساز نیست اما زمانی که سگ ها مبتلا به هاری می شوند این موضوع نگرانی هایی ایجاد می کند.

به گفته علیپور مشاهده شده که بسیاری از این سگ های خانگی مبتلا به بیماری هاری در خیابان ها و مکان های عمومی رها می شوند و این خود باعث انتشار این بیماری در جامعه می شود .

وی توضیح داد: به طور نمونه مسافری با سه سگ به مازندران آمد که در این حین متوجه ابتلای یکی از سگ هایش به بیماری هاری شد و با وجود توصیه های کارشناسان مرکز بهداشت مبنی بر محبوس کردن سگ درخانه ،اما وی مبادرت به رهاسازی سگ کرد که سگ رها شده با گزش یک فرد در ساحل دریا موجب ابتلای وی به بیماری هاری شد و پس از آن فرد دیگری بدون اطلاع از بیماری این سگ حیوان را به عنوان نگهبان دامداری پدرش به روستا برد که در آنجا نیز پدر وی نیز براثر گازگرفتگی سگ به هاری مبتلا شد که خوشبختانه این افراد با تزریق واکسن از مرگ رهایی یافتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه تزریق واکسن هاری برای جلوگیری از مرگ افراد بسیار ضروری است ، گفت: با توجه به رها بودن سگ های متعدد در سطح خیابان ها و معابر مازندران و عدم کنترل این وضعیت بروز این بیماری در حیوانات اهلی دور از ذهن نیست.

اعتبار یک صد میلیارد تومانی تزریق واکسن هاری در مازندران

وی از دامپزشکی و دیگر نهادهای متولی در حوزه حیوانات خواست تا نسبت به شناسایی و جمع آوری سگ های رهاشده در خیابان ،کنترل وضعیت ، شناسنامه دار شدن این حیوانات و تزریق واکسن سگ های خانگی اقدام عملی شود.

علیپور با ابراز تاسف از افزایش تعداد گزیدگی سگ طی سال جاری در مازندران گفت: امسال به نسبت پارسال تعداد تزریق واکسن هاری و سرم ترابی برای افرادی که مورد سگ گزیدگی قرار گرفتند ،۷۰ درصد افزایش یافته است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: همچنین متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون ۲ نفر از شهروندان مازندران براثر هاری جان خود را از دست دادند.

وی گفت: سالانه در مازندران برای تزریق واکسن هاری و سرم ترابی افرادی که دچار سگ گزیدگی می شوند یک صد میلیارد تومان هزینه می شود در حالیکه در صورت کنترل وضعیت حیوانات این میزان اعتبار را می توان برای دیگر بیماری های جامعه هزینه کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : با توجه به ضرورت ارائه خدمات سریع به افرادی که دچار گازگرفتگی سگ ها می شوند ،بخش هاری مراکز بهداشت شهرستان ها به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می کند و به این افراد واکسن هاری رایگان تزریق می شود.

بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری انتقال می یابد و ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می کند.

در صورت‌ ابتلای‌ انسان‌ به‌ بیماری‌ بعد از طی دوره‌ کمون‌ (نهفتگی‌) علائم‌ اولیه ‌به‌ صورت‌ خستگی، بی‌ اشتهایی‌، بی‌قراری‌، انداختن آب دهان، گاهی‌ سوزش ‌و خارش‌ در محل‌ گزیدگی بروز می کند، در مرحله‌ تحریک‌ پذیری‌ علائم‌ بی ‌قراری‌، خروج‌ کف‌ از دهان‌، احساس‌ خستگی‌، ترس‌ از نور و ریزش‌ اشک‌ از چشم‌ بروز پیدا می‌ کند.

به گزارش خزرتیترخبر، انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می دهد، ولی این عکس العمل ها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نکشیده و در فواصل پیدایش آن ها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می افتد، بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی فوت می کند./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :