آخرین عناوین

جمعه 25 شهريور 1401-0:39 کد خبر:109972

آسیب های ورود و انتخاب اساتید دانشگاهی و مراکز علمی برای انجام کارهای سیاسی:

اشتباه بزرگ انتخاب اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی

انتخاب اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای فعالیت در مجلس که هیچ شناختی از محیط کار، قوانین و اهداف تعیین شده کشوری ندارند سبب هدر رفت بیت المال و ایجاد حق الناس می گردد.


به گزارش خزرتیترخبر، (رامین حسن زاده ): علم سیاست، حوزه ای تخصصی کاری در هر جامعه و کشوری می باشد و دنیای سیاست در جهان یک علم و دانش تخصصی و فوق تخصصی است.

دنیای سیاست بهتر و شایسته می باشد که در دست فارغ التحصیلان ارشد علوم سیاسی و یا مدیران ارشد اداری با سوابق موفق کاری بالای بیست سال قرار بگیرد و فقط این قشر در این حوزه کاری تخصصی و فنی ورود داشته باشند.

اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی و چهره های شناخته شده علمی و دانشگاهی رشته های مختلف در کدام دانشگاه های برجسته علوم سیاسی تحصیل کرده و فارغ التحصیل شدند و دارای تجربه کاری و عملکرد برجسته کاری در علوم سیاسی هستند که با اشتباهات فاحش محاسباتی در علم و دانش تخصصی و فوق تخصصی علوم سیاسی وارد شده و در رویدادهای سیاسی و انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهرها حضور پیدا می کنند.

اعضای هیات علمی دانشگاه ها و چهره های شناخته شده علمی و دانشگاهی رشته های مختلف که معمولا دریافتی مالی بالایی هم از مراکز دانشگاهی و علمی خود دارند و مشتاق به انجام کار سیاسی و حضور در انتخابات و رویدادهای سیاسی را هستند بفرمایند که در کدام حوزه ها و زمینه ها برای سعادت اقوام و رفاه مردم عادی منطقه سکونت شان و جامعه شان به سهم خود قدم برداشتند.

چرا برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و افراد غیر متخصص علوم سیاسی مشتاق هستند تا با هزینه کردهای هنگفت مالی در زمان انتخابات و رویدادهای سیاسی و با اظهار نظرهای تخصصی در دنیای سیاست، سبب تحریک عوام مردم و ایجاد هزینه برای کشور و سیستم اداری و حاکمیتی و در نهایت ایجاد زحمت برای کارکنان گمنام و ایثارگر حافظ امنیت عمومی کشور و مردم شوند.

آیا یکی از مشکلات اصلی دنیای سیاست کشور ما ورود افراد غیر متخصص منفعت طلب و فرصت طلب که دانش و علم لازم و کافی را ندارند به این حوزه فنی و تخصصی نمی باشد.

معمولا هر کسی در شغل تخصصی خود مهارت و تخصص دارد و صاحب نظر می باشد.

مردم عادی جامعه: رفاه، آرامش، امنیت، وضعیت مناسب اقتصادی و پیشرفت را می خواهند و شایسته نمی باشد تا برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و چهره های شناخته شده مراکز علمی برای رسیدن به جایگاه خطیر و پر مسئولیت سیاسی و کسب کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و حضور در انتخابات، با اظهارنظرهای سیاسی وارد دنیای تخصصی سیاست شده و موجب تحریک عوام مردم برای رسیدن به منافع شخصی و گروهی شوند.

اغلب اعضای مشهور هیات علمی دانشگاه ها و چهره های شناخته شده علمی در نزد مردم عادی جامعه دارای جایگاه اجتماعی احترام آمیزی هستند و این احترام بهتر است که باقی بماند.

زیبنده نمی باشد که افراد شناخته شده جامعه علمی و اعضای محترم هیات علمی دانشگاه ها که در نزد مردم دارای احترام هستند با اظهار نظر سیاسی و تحت تاثیر قرار دادن احتمالی مردم عادی در جامعه و در شبکه های اجتماعی و اینترنتی در علم تخصصی و فوق تخصصی علوم سیاسی که یک حوزه فنی و تخصصی است و دانش لازم و کافی خاص خودش را می طلبد وارد شده و اظهار نظر فنی و یا عوام پسندانه داشته باشند.

باید فرهنگ سازی شود و شایسته می باشد که در حوزه کاری تخصصی و فوق تخصصی دنیای سیاست، فقط فقط صاحب نظران با دانش کافی علم سیاست ورود داشته باشند و هر کسی فقط فقط در حوزه کاری و دانش خود اظهار نظر داشته باشد.

ویژگی های اعضای هیئت علمی دانشگاه ها

هیئت علمی یعنی: معلم بودن، مدرس بودن، تدریس کردن.

هیئت علمی یعنی: عضو اصلی و مهم مراکز علمی و دانشگاهی بودن.

هیئت علمی یعنی: سر کار داشتن با آموزش.

هیئت علمی یعنی: انجام کارهای پژوهشی و تحقیقات علمی.

هیئت علمی یعنی: تربیت، پرورش، ساختن نیروی انسانی جدید و هدایت تحصیلی و هدایت کاری دانشجویان در زندگی.

هیئت علمی یعنی داشتن: دانش، صداقت، درستی، معرفت، مهربانی، احساس مسئولیت و داشتن شخصیت برجسته ای همراه با ارزش های اخلاقی.

هیئت علمی یعنی: رسیدن به توسعه فردی.

هیئت علمی یعنی: متعهد بودن به انجام کارهای علمی.

هیئت علمی یعنی: توانایی انجام فعالیتهای اجرایی و مدیریتی در داخل دانشگاه ها و مراکز علمی.

هیئت علمی یعنی: تحقیق در جهت تولید علم و دانش و فناوری.

هیئت علمی یعنی: مشاور علمی بودن و ارائه خدمات مشاوره ای علمی و تخصصی.

هیئت علمی یعنی: ارائه خدمات غیر مستقیم در ارتباط با تخصص مربوطه  و انتقال و هدایت تجارب علمی و کمک کردن به ایجاد موسسات فناوری و شرکت های دانش بنیان جهت اشتغال افراد علاقمند به کارهای علمی و نوآوری و کمک به تجاری سازی و صنعتی سازی علم.

- شرح وظیفه و فعالیت اصلی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها فعالیت های: آموزشی، تدریس، معلم بودن و تحقیقات علمی می باشد نه کسب کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و یا بدست گرفتن مناصب مدیریت ارشد دستگاه های اجرایی که هیچ شناخت، دانش، تجربه و تسلط کاری در آن ندارند و سلسله مراتب کاری را در آن طی نکردند.

- اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای انجام کارهای تدریس و آموزش، تحقیقات علمی و پژوهش استخدام و تربیت شدند نه به دست گرفتن کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و یا تصاحب مدیریت اجرایی دستگاه های اداری.

مدیران موفق علوم سیاسی و مجلس شورای اسلامی

مدیران موفق سیاسی معمولا در علوم سیاسی تحصیل کرده و در محیط های سیاسی و اداری کار و رشد کرده و تجربه کسب نموده و سلسله مراتب اداری را طی کرده و با شناخت و تسلط کاری به امور فنی به یک سرمایه ارزشمند کاری در جامعه و دنیای سیاست تبدیل شده اند و می توانند با کسب کرسی مجلس شورای اسلامی و در جایگاه نمایندگی مردم بهتر و موثرتر و به دور از منفعت طلبی های شخصی در خدمت به مردم و کشور انجام وظیفه نمایند.

به طور خلاصه و مختصر دو وظیفه اصلی از وظایف کاری مجلس شورای اسلامی قانون گذاری و نظارت بر حسن انجام امور اداری می باشد.

اعضای هیات علمی دانشگاه ها در صورت کسب کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی به علت عدم آشنایی خوب کاری با فرهنگ سازمانی مجلس و نداشتن ارتباطات صمیمانه کاری نمی توانند با عزت به نفس و اعتماد به نفس بالا - تمامی مناسبات، ارتباطات و امور فنی مربوطه را به درستی و به نحوه احسن در کوتاه مدت و میان مدت انجام دهند و قابلیت و شایستگی های کاری خود را به خوبی بروز دهند و رقابت سازنده ای با دیگر همکاران خود در مجلس را داشته باشند و مجبور به انعطاف و تعامل زیادی می شوند که مورد پسند خودشان نیست و نیاز به سپری شدن زمان و آشنایی به انجام امور کار تخصصی را در مجلس شورای اسلامی خواهند داشت.

دنیای سیاست در مجلس شورای اسلامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی را به عنوان نماینده مجلس مجبور خواهند کرد تا از ارزش ها و فضلیت های اخلاقی فاصله بگیرند که این امر در شان و منزلت یک فرد علمی و معلم دانشگاهی دارای عزت و احترام در بین مردم و در جامعه نمی باشد و یا مجبور خواهند شد تا در مجلس گوشه گیر و حاشیه نشین شوند که همین موضوع می تواند موجب عدم پیشبرد موفق کارهای نمایندگی مردم در مجلس گردد.

معمولا اعضای با دانش هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی رشته های مختلف که الویت فکری آنان علم و دانش می باشد نمی توانند سرمایه های ارزشمند و نیروی انسانی توانمندی در دنیای سیاست محسوب شوند و همین امر سبب وارد شدن هزینه های سنگین و صدمات جبران ناپذیری برای مردم و جامعه می گردد.

خلاصه کلام:

- استفاده از ظرفیت چهره های علمی و دانشگاهی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و رویدادهای سیاسی می تواند موجب اخلال در روند شایسته سالاری و ایجاد انگیزه رشد و ترقی برای کارشناسان نجیب، شریف و نیروی انسانی نخبه علوم سیاسی و علوم مدیریتی دستگاه های اداری برای رسیدن به جایگاه رفیع و خطیر خدمتگزاری به مردم و جامعه و ارائه علم و تجربه کارشان شده و به زندگی خوب مردم لطمه و صدمه وارد نماید و از علل ناکارآمدی نمایندگان حوزه های انتخابیه در مجلس محسوب گردد.

- اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی می توانند در انجام کارها، مشاوران خردمندی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد اداری باشند.

- انتخاب چهره های دانشگاهی و چهره های علمی با خطاب کردن آنان با عنوان مرتبه علمی آنان به مانند دکتر و یا پرفسور و به بهانه دور کردن افراد با دانش سیاسی از کرسی های نمایندگی مجلس، نمی تواند تضمین کننده پیشرفت و رشد آن حوزه انتخابیه باشد.

- خود محوری اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی در کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی و عدم استفاده واقعی آنان از کسب مشورت خردمندان و توجه به نکته نظرات فنی و کارشناسی در حوزه انتخابیه و استان مربوطه و کشور می تواند از آسیب های جدی انتخاب آنان برای کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی محسوب شده و در نهایت به جامعه و مردم صدمات غیر قبل جبرانی را وارد نمایند.

- حضور در دنیای سیاست و انجام درست کارها در جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیازمند: کسب آموزش های لازم، بدست آوردن تجربیات فنی و تخصصی کافی، دانستن قوانین اداری و حقوقی و طی کردن سلسله مراتب اداری و دانستن علم و دانش علوم سیاسی و علوم مدیریتی است که این ویژگی ها را معمولا چهره های با دانش هیئت علمی دانشگاهی و مدیران جناح های سیاسی برخوردار نمی باشند.

- شاید در دهه هفتاد و دهه هشتاد عناوین علمی: دکتر، پرفسور، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه، واژه های امید بخش و بزرگ برای عوام مردم برای سپردن سمت های نمایندگی مجلس و یا نمایندگی شوراهای شهرها و مدیریت ارشد اجرایی و اداری محسوب می شد در حالی که گذر زمان ثابت نموده است که چنین نیست و مهارت، دانش، تجربه، تخصص، تعهد و سلامت یک کارشناس است که سبب پیشبرد بهتر انجام کارهای تخصصی و فنی در جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی می گردد نه داشتن عنوان مرتبه علمی هیئت علمی دانشگاهی.

- بررسی های مطالعاتی در گذر زمان نشان داده است که: اغلب چهره های علمی و با دانش خوب دانشگاهی که عنوان هیات علمی دانشگاه ها را دارند در سمت های مدیریتی و اجرایی داخل خود دانشکده ها و دانشگاه ها موفق نبودند.

حال افرادی که فقط عنوان هیئت علمی دانشگاه ها را دارند و فاقد یک کارنامه درخشان مدیریتی و علم و شناخت کافی از یک محیط کاری جدید حقوقی و قانون گذاری و شناخت کارکنان اداری آن مجموعه، چطور می  توانند منجی و هدایتگر حوزه انتخابیه خود در مجلس شورای اسلامی باشند.

- بدست آوردن جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی بر اساس هزینه کردهای هنگفت و تحریک عوام مردم و ... بر خلاف اصول اخلاقی و اصول شایسته سالاری می باشد و سبب یاس، دلسردی و سر خوردگی نیروهای: توانمند، مجرب و با تجربه علوم سیاسی و علوم مدیریتی می گردد که به  آن محیط کاری اشراف لازم و کافی فنی را دارند و سالها در آن فضاهای کاری زحمت کشیدند.

- تاریخ در گذر زمان به نگارش در آورده است که اعضای با دانش هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی معمولا نمی توانند در انجام کارهای مجلس شورای اسلامی موفق بوده باشند و برخی از رقابت های غیر سازنده و روابط نا سالم و ... در دنیای سیاست مجلس سبب رنجش، دلسردی، ناکارآمدی و گوشه نشینی آنان بوده است.

- به علت عدم آشنایی و تسلط به قوانین، دستورالمعل ها، تشکیلات، ساختارهای کاری، برنامه ها و اهداف تعیین شده کارشناسی در مجلس شورای اسلامی و ... اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی نمی توانند آن طور که باید در جایگاه کرسی نمایندگی مجلس در شهرهای کوچک و متوسط موثر و مفید واقع شوند و بله و چشم گویی نمایندگان شهرهای بزرگ در مجلس می شوند.

- بدست گرفتن جایگاه و کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز علمی رشته های مختلف می تواند از اشتباهات رایج و راهبردی نظام انتخاباتی ایران محسوب شده و سبب رنجش، بی انگیزه شدن و دلسردی و حتی مهاجرت کارشناسان ارشد سیاسی و مدیریتی شایسته و کاردانی گردد که به جایگاه فنی و تخصصی بالایی در حرفه خود رسیدند و به یک سرمایه ارزشمند کاری در جامعه تبدیل شده اند.

و کلام آخر:

شکل انتخابات در ایران ایرادات جدی دارد و معمولا با هزینه کرده های هنگفت و تحریک عوام مردم و کمک گرفتن از تکنیک های روانشناسی و جامعه شناسی و با ایجاد موج تبلیغاتی انجام می گردد و کمتر بر اساس پرداختن به شایستگی و توانمندی و انتخاب خوب نخبگان جامعه صورت می گیرد و همین امر موجب مشکلات جدی برای جامعه، زندگی مردم و سیستم اداری و مدیریتی کشور می گردد.

شایسته می باشد که نخبگان و فارغ التحصیلان ارشد علوم سیاسی با سوابق موفق کاری و مدیران ارشد دستگاه های اداری و اجرایی با بیست سال فعالیت کاری و کسب سوابق موفق و متعدد علمی و عملی در حوزه های مدیریتی که شناخت کاری لازم را دارند برای ورود به انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام کنند.

اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی زمانی می توانند در جایگاه نمایندگی مجلس شورای اسلامی: موفق، مفید و موثر واقع شوند که به دور از افکار سیاسی و احساس وظیفه منفعت طلبانه همراه با فروتنی و تواضع و در خدمت به مردم و جامعه، مدتی در مراکز اداری به عنوان کارشناس، مدیر میانی و مدیر ارشد فعالیت کرده و با تسلط نسبی بر قوانین و دستورالمعل های اداری، تشکیلات و ساختارهای کاری، شناخت محیط های اداری و داشتن ارتباطات سازنده و صمیمانه با نخبگان و مدیران ارشد اداری منطقه، داشتن برنامه و اهداف کاری قابل انجام و کسب سوابق موفق و متعدد علمی و عملی در حوزه های مدیریتی و داشتن ایده و برنامه های نوین تخصصی با رویکرد جدید کاری - برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و کسب کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کند.

انتظار می رود که در جهت خدمت به زندگی مردم و فراهم آوردن رفاه و سعادت آنان انتخاب های شایسته و بهتری از بین نامزدان انتخاباتی و به دور از هر گونه تنگ نظری و روابط سیاسی منفعت طلبانه و فرصت طلبانه در جایگاه و کرسی نمایندگی های مجلس شورای اسلامی در استان مازندران صورت پذیرد./آرینا خبر

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • شنبه 21 مرداد 1402-22:9


    تحلیل ضعیف و یکسونگرانه هست. مجلس صرفا وظیفه سیاسی ندارد بلکه اقتصاد؛ علوم اجتماعی؛ فنی مهندسی و پزشکی هم مهم است.