آخرین عناوین

شنبه 18 تير 1401-9:29 کد خبر:104967

مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت خبر داد:

بازگشت رنگ نارنجی کرونایی به مازندران / سه رقمی شدن آمار بستری شدگان

بعد از گذشت ماه‌ها که شاهد روزهای آرام کرونایی در استان مازندران بودیم متاسفانه پای رنگ نارنجی دوباره به نقشه کرونایی مازندران باز شد.


به گزارش خزرتیترخبر، براساس آخرین اطلاع رسانی رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف کشور از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تعداد مناطق زرد کرونایی مازندران از ۶ به  ۹  شهرستان افزایش یافت، در حال حاضر علاوه بر شهرستان های نکا، چالوس و عباس آباد که از حدود  ۲ هفته پیش به رنگ زرد کرونایی در آمده بودند، رنگ کرونایی شهرستان های ساری، قائم شهر، آمل، سوادکوه، تنکابن و رامسر نیز زرد شد.

طی یک هفته اخیر وضعیت کرونایی سه شهرستان گلوگاه در شرق، سوادکوه شمالی در مرکز و نوشهر در غرب مازندران بهبود یافت و با خروج از وضعیت زرد بار دیگر به رنگ آبی کرونایی در آمدند.

طبق ارزیابی وزرات بهداشت اکنون ۱۲ شهرستان گلوگاه، بهشهر، میاندرود، جویبار، سیمرغ، سوادکوه شمالی، بابل، بابلسر، محمودآباد، فریدونکنار، نور و نوشهر در محدوده آبی کرونایی قرار دارند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است و آمار روزانه بستری در این مناطق بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت می باشد.

رنگ زرد به معنای نسبتا پرخطر کرونایی محسوب می شود، مناطقی که با این رنگ مشخص می شوند به این معناست که در آنجا بستری روزانه کرونایی در بیمارستان ها بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر جمعیت است.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی عادی است، این رنگ به مناطقی داده می شود که آمار بیماران کرونایی بستری روزانه در آنجا ۲ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت باشد.

بازگشت رنگ نارنجی کرونایی به مازندران

رنگ نارنجی زمانی مجددا وارد نقشه کرونایی مازندران شده است که تعداد بستری‌شدگان کرونایی پس از حدود   گذشت ۲ ماه یک بار دیگر سه رقمی شد.

در تاریخ ۱۸ اردیبهشت امسال تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران برای نخستین بار از اسفند ۱۳۹۸ و شکل‌گیری موج نخست کرونا تا کنون به کمتر از یکصد نفر رسید و دو رقمی شد.تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران که هر ۲۴ ساعت از سوی دانشگاه های علوم پزشکی اعلام می شود ، از حدود ۲ ماه پیش روی اعداد دو رقمی ثابت ماند و حتی به  ۴۰ نفر نیز کاهش یافت.

براساس آمارهای علوم پزشکی مازندران و بابل مجموع بیمارهای بستری شده در استان  در ابتدای خردادماه ۷۵ نفر بوده که از این تعداد ۶۷ بیمار در بیمارستان های زیر مجموعه علوم پزشکی مازندران و ۸ نفر در بیمارستان های علوم پزشکی بابل بستری بودند، مجموع بستری شدگان پس از یک هفته روند کاهشی در تاریخ هفتم خرداد به ۴۱ نفر کاهش یافت و پس از آن مجددا یک سیر صعودی را در پیش گرفت و در تاریخ هفدهم خرداد ماه با بستری ۶۱ نفر به اوج خود رسید ولی پس از آن منحنی بستری شدگان در بیمارستان استان مجددا کاهشی شد و در تاریخ ۲۲ خردادماه  بستری ۴۰ بیمار کرونایی ثبت شد و پس از آن مجددا صعودی شد و در حال حاضر نیز طبق آخرین آمار  ۱۰۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که نسبت به هفته گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خزرتیترخبر، در حال حاضر علاوه بر افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان های استان، میزان مراجعات سرپایی کرونا نیز به نسبت هفته های گذشته رشد چشمگیری داشته و اکنون به صورت روزانه حدود ۷۰۰ نفر افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه می کنند که نمونه گیری ۱۶ درصد از افرادی که از آنان تست کرونا گرفته می شود، مثبت است.

لزوم تزریق دز سوم واکسن کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در پی ورود رنگ نارنجی به استان و سه رقمی شدن آمار بستری شدگان ، گفت: با توجه به شیوع دوباره اومیکرون، باید اقشار مردم از بی خیالی در ارتباط با کرونا دست بردارند و حساسیت آنها در ارتباط با لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و تزریق دز سوم واکسن کرونا برانگیخته شود.

فرهاد غلامی افزود : همواره در ماه‌های گذشته تاکید کردیم که تزریق دو دز واکسن کرونا در مازندران پایان کار نخواهد بود و باید به طور حتم مردم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی  و تزریق دز سوم واکسن را توامان در دستور کار قرار دهند،  اما متاسفانه رویکردهای عوام گرایانه برخی از مردم در ارتباط با اومیکرون و پایان همه گیری کرونا، باعث شد که این روزها بار دیگر شاهد شیوع دوباره این ویروس خطرناک در استان باشیم.

وی با بیان این که میزان تزریق دز سوم واکسن کرونا در  مازندران در بین جامعه هدف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حدود ۶۰ درصد است، گفت: به دلیل گذشت ۶ ماه از زمان تزریق این دز تکمیلی و کاهش مقاومت بدن در برابر کرونا لازم است مردم استان نسبت به تزریق دزهای تکمیلی این واکسن اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که باید بار دیگر حساسیت اقشار مردم نسبت به شیوع کرونا برانگیخته شود، گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در اماکن پر تردد و عمومی و خصوصی در استان با جدیت دنبال شود و به طور حتم با عزم همگانی و پرهیز از عادی‌انگاری می‌توان روند شیوع اومیکرون در استان را بار دیگر کاهش داد.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :