آخرین عناوین

شنبه 20 فروردين 1401-16:36 کد خبر:98794

معاون اداره کل هواشناسی خبر داد:

گرد و غبار عربستان و عراق به مازندران رسید

معاون اداره کل هواشناسی مازندران گفت: ورود سامانه‌ای ناپایدار و یک توده هوای غبارآلود از شمال عربستان و عراق ، باعث آلودگی هوا و کاهش دید افقی در مازندران شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران گفت : ورود سامانه‌ای ناپایدار و یک توده هوای غبارآلود، باعث آلودگی هوا و کاهش دید افقی در مناطق کوهستانی و ارتفاعات مازندران شده است.

براساس این گزارش، احمد اسدی منشا این آلودگی هوا را ورود گرد و غبار از شمال عربستان و عراق به داخل کشورمان در چند روز گذشته عنوان کرد و افزود: با ورود گرد و غبار میزان دید افقی در روز گذشته و همچنین روز جاری در مناطق کوهستانی و ارتفاعات مازندران نیز کاهش یافته است.

وی با بیان این که بیشترین میزان آلودگی هوا مربوط به روز گذشته در آلاشت  بوده است ، اظهار داشت : در روز گذشته با ورود پدیده گرد و غبار، میزان دید افقی در آلاشت مازندران به ۸۰۰ متر کاهش یافت که این میزان هشت و هزار و ۲۰۰ متر از حد استاندارد یک هوای سالم (۱۰ هزار متر) کمتر است.

اسدی با بیان اینکه گرد و غبار همچنین میزان دید افقی را روز گذشته  در رینه به یکهزار و ۵۰۰ متر، سیاه بیشه ۲ کیلومتر و در دشت ناز ساری چهار کیلومتر کاهش داده بود، گفت که با خروج تدریجی این سامانه، میزان دید افقی در زمان حاضر در آلاشت به چهار هزار متر رسیده است.

این مسئو ل پیش‌بینی کرد که پدیده گرد و غبار طی امروز و فردا از آسمان مازندران خارج شود.

بر اساس اعلام ستاد ملی ‌مقابله با پدیده گرد و غبار، گرد و غبار هفته اخیر کشور ناشی از شکل‌ گیری جبهه‌های گرد و غبار بین دو کشور سوریه و عراق است، خشکیدگی مناطق غربی عراق، به ویژه استان الانبار و رهاشدگی اراضی کشاورزی و کمبود آب در این کشور در پی احداث سد ایلیسو، عامل دیگر هجوم ریزگردهاست.

کانون گرد و غبارها با منشا خارجی عددی در حدود ۲۷۰میلیون هکتار است که هفت برابر کانون‌های داخلی است و میزان غبارخیزی آنها نیز ۱۸۰میلیون تن در هر سال است. این رقم در پی آغاز بهره‌برداری سد ایلیسوی ترکیه طی ۶ماه اخیر، به ‌زودی افزایش بیشتری خواهد یافت. 

یکی از خطرناکترین کانون‌های تولید ریزگرد تهران نیز در ۲۰ کیلومتری ورامین قرار دارد که وسعت آن به‌ علت خشکسالی و افزایش فرسایش خاک، در حال افزایش است.

هواشناسی مازندران شرایط جوی این استان در روز جاری را نیمه ابری و از بعدازظهر ابری همراه با رگبار باران، وقوع رعد و برق پراکنده و وزش باد نسبتا شدید پیش‌بینی کرده است.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :