آخرین عناوین

دوشنبه 23 اسفند 1400-9:32 کد خبر:94225

با هشدار به دولت و مجلس:

نگرانی شدید پزشک بدون مرز از تصمیم مجلس در حذف ارز دولتی دارو

با افزایش قیمت داروها که ناشی از حذف ارز دولتی خواهد بود ، بخشی از محرومین جامعه از درمان اولیه و مهم پرهیز و یا به داروهای اندک و حداقل و احتمالا ارزان اکتفا خواهند نمود.


به گزارش خزرتیترخبر، تصویب حذف ارز دولتی از دارو و کالاهای اساسی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتقادات فراوانی را بدنبال داشت .

به منظور بررسی چند و چون تاثیر این اقدام دولت و مجلس بر روی سلامت جامعه به سراغ عمادی پزشک بدون مرز ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست سابق دانشگاه علوم پزشکی بابل که هر ساله در دهها روستای محروم ومناطق آسیب پذیر کشوربرای درمان رایگان نیازمندان حضور می یابد رفتیم تا نظر ایشان را در این خصوص جویا شویم .

براساس این گزارش، پزشک ایثارگر بدون مرز کشورمان گفت : امنیت و معیشت به عنوان دو رکن مهم در زندگی تنها در سایه سلامت تامین می شود .

سید ناصر عمادی که در حاشیه حذف ارز ترجیحی در مجلس با استقلال ایرانیان سخن می گفت ، اظهار داشت : به حذف ارز دولتی ، بر کالای بسیار استراتژیک با نام دارو که آخرین قدم و مهمترین پایه و اساس سلامتی می باشد، باید از زوایای مختلف نگاه و بر تبعات منفی آن بسیارعمیق و دقیق باشیم، اگرچه حذف ارز دولتی از قاچاق دارو و موارد مشابه فائق می آید اما ملاحظاتی دارد که نباید نادیده گرفته شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این موضوع که آیا بیمه ها به نقش متقن و تعیین شده در قانون و نوشته ها، به دقت عمل خواهند نمود و تفاوت هزینه دارو برای بیمه شده گان را پرداخت خواهند نمود ، چالش بسیار مهمی خواهد بود، چرا که مکرر شاهد بوده ایم بیمه با تصمیمات یک جانبه بسیاری از داروها را از سبد دارویی بیماران و بیمه شده گان حذف نموده اند.

سرپرست سابق دانشگاه علوم پزشکی بابل نگرانی های خود را از حذف ارز ترجیحی دارو و نقش بیمه ها چنین برشمرد : 

1- آیا همه داروهای مهم و اساسی با افزایش قیمت و تجربه گذشته از فرار بیمه ها از تعهدات دارویی، آیا این فرایند گریز بیمه از تعهدات تشدید نمی‌شود؟

2- در نگاه دیگر آیا همه هموطنان به خصوص طبقه محروم و نیازمند جامعه که اتفاقا فاقد شغل و مسکن میباشند آیا تحت پوشش بیمه می باشند؟

3- از زاویه دیگر حذف ارز دولتی بر کالای اساسی مراکز سالم و سلیم تولید و پخش دارو را با مشکل جدی در تولیدات خود مواجه خواهد نمود چراکه قطعا با بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی در لایحه بودجه سال آینده، شرکت ها و مراکز دارو و تجهیزات با نقصان جدی از تامین منابع مالی مواجه و نتیجه آنکه در مراتب تولید کمی و کیفی دارو مشکلات جدی آشکار می شود.

4- از سوی دیگر ازآنجائی که مطابق قانون بیمه ها نقش موثری در کاهش تبعات منفی ناشی از حذف ارز دولتی دارو ایفا خواهند نمود. اما متاسفانه بدهی های هنگفت بیمه ها به مراکز درمانی، بهداشتی و شرکت‌ها حکایت از آن دارد که قطعا بدلیل بدهی هنگفت گذشته و از سوی دیگر افزایش قیمت آینده داروها همین قدر کفایت موضوع که بدانیم قدر مسلم بیمه ها بخش عظیمی از اعتبارات دریافتی را صرف پرداخت بدهی های گذشته و حال نموده لذا قدرت و توان آنها برای همراهی و جبران افزایش قیمت دارو ممکن است اندک باشد.

پزشک بدون مرز مازندرانی با ابراز نگرانی از تبعات سنگین و سخت حذف ارز دولتی در بخش دارو گفت : بر اساس مستندات و شواهد علمی حداقل نیاز بیمه ها و وزارت بهداشت برای تامین نیازهای بخش سلامت نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که اگر معتقد باشیم نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت فاقد پوشش بیمه ای نزدیک به ۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه مالی خواهند داشت و از سوی دیگر هزینه درمان ایثارگران و گروهی از نیازمندان همانند بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج مطابق قانون می بایست صد در صد درمان و داروی آنها رایگان باشد آنگاه متوجه تبعات سنگین و سخت حذف ارز دولتی در بخش دارو خواهیم شد.

عمادی ، جهادی ترین پزشک کشورتاکید کرد : تصور بنده این است که به دلیل افزایش قیمت داروها بخشی از محرومین جامعه از درمان اولیه و مهم که می‌تواند الگوی پیشگیرانه در پیشرفت بیماری ها باشد پرهیز خواهند نمود و یا به داروهای اندک و حداقل و احتمالا ارزان اکتفا خواهند نمود چرا که به خصوص ۱۰ درصد فاقد پوشش بیمه ای و کسانی که فاقد بیمه های تکمیلی می باشند، توان و بضاعت تامین مکفی داروها مطابق دستورات پزشک را نخواهند داشت و فراموش نکنیم عدم درمان اولیه و سریع از یک سو موجب پیشرفت بیماری و منجر به هزینه هنگفت در آینده بر ملت و دولت خواهد بود و از سوی دیگر در اشکال بیماری‌های مسری و عفونی قابلیت انتقال آن در جامعه افزایش خواهد یافت.

این پزشک ایثارگر در پایان گفت : مجددا با صدایی بلند و قاطعانه عرض میکنم « سلامتی پایه و اساس معیشت و امنیت است »  و اگر بدانیم سه رکن اساسی توانمندی یک ملت بر مثلث سلامت، معیشت و امنیت استوار است ،  قطعا معیار سلامت بر معیشت و امنیت مقدم است چراکه در سایه سلامت و تندرستی قابل و قادر به تامین نیاز در ابعاد معیشت و امنیت خواهیم بود، لذا استراتژی مهم سلامتی و تندرستی جامعه را فدای هیچ حذف و اضافه ای نکنیم.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :