آخرین عناوین

جمعه 13 اسفند 1400-10:43 کد خبر:91991

خبرگزاری پلیس گزارش می دهد:

جولان سگ های ولگرد، تهدیدها و آسیب ها

افزایش جمعیت سگ های ولگرد و تردد دسته جمعي آنها در معابر عمومی و افزایش آمار گازگرفتگی و حمله سگ ها در شهرها به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده است.


خزرتیترخبر: حيوانات اهلي و زندگي اين حيوانات با خانواده ها از ديرباز در بين جوامع بشري سابقه داشته و اين امر در كشور عزيز ما ايران نيز مسبوق به سابقه است، با ورود به زندگي شهري و رفتن به سمت آپارتمان نشيني و ضرورت ايجابي زندگي شهري موجب شد تا ادامه حضور اين حيوانات اهلي در كنار انسان ها را صرفا در روستا ها شاهد باشيم.

امروز اما وضعيت به گونه اي است كه علاوه بر روستاها در داخل شهرها مخصوصا شهرهاي بزرگ و مناطق معروف به بالای شهر شاهد حضور حيوانات در انواع و اقسام مختلف در كنار انسان ها و حتي در داخل آپارتمان ها هستيم و قريب به اتفاق اين حيوانات سگ هاي كوچك و بزرگي هستند كه بيشتر براي تكميل ويترين صاحب پولدارشان وارد زندگي انسان هاي شهرنشين شده اند.

تصور اين نكته كه افراد پولدار در كنار خود از سگ هاي خانگي استفاده مي كنند موجب شده برخي جوانان براي ترسيم چهره اي پولدار از خود با هزينه كردن مبلغي كه به سختي تهيه كرده اند، حيوانات بينوا را وادار به اعمال شاقه کنند.

در كنار حضور اين سگ ها در زندگي شهرنشينان، تعداد زيادي از سگ هاي بلاصاحب نيز در داخل شهرها زندگي مي كنند كه امروزه كوچه ها و خيابان هاي شهر به جولانگاه اين حيوانات با وفا تبديل شده است.

حيواناتي كه بدون هيچ نظارتي در شهرها رها شده اند و سازمان هايي كه مسئول اين فرآيند هستند و اقدام خاصي را در اين خصوص انجام نداده اند و اگر هم كاري انجام شده فقط در حد رفع تكليف بوده است!

دستور العمل كنترل سگ هاي ولگرد كه در سال 1378 و توسط سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در 15 صفحه در 12 ماده و 13 تبصره تهيه و ابلاغ شده است، كارگروه استاني را با رياست سازمان عمراني استانداري و دبيركل دفتر امور شهري استانداري و عضويت نماينده معاونت سياسي استانداري، مدير كل دفتر امور روستايي استانداري، نماينده شوراي اسلامي استان،‌ معاون خدمات شهري شهرداري مركز استان، نماينده شهرداران استان، مدير كل حفاظت از محيط زيست استان، معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي، نماينده فرماندهی انتظامي، نماينده دادستاني استان، مديركل دامپزشكي استان، مديركل صدا وسيماي استان، رئيس انجمن حمايت از حيوانات، مدير كل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداري و نماينده دهياران استان معرفي اين اختيار را در تبصره 1 ماده 3 به رئيس كارگروه داده است تا در صورت نياز و يا پيشنهاد اعضاء از ساير افراد برای حضور در جلسات دعوت به عمل آید.

در اين دستورالعمل چند وظيفه هم براي كارگروه استاني قائل شده است از جمله برنامه ريزي جهت اجرای مصوبات ستاد مركزي، پشتيباني از اجرای طرح ها در سطح استان، برگزاري جلسات منظم با حضور اعضا و ارائه گزارش به ستاد مركزي، تقسيم استان به مناطق عملياتي برای ايجاد مركز كنترل برای سگ هاي ولگرد و انتخاب شهرداري متولي اين مراكز، ابلاغ احكام كارگروه و شهرستاني و پيگيري برگزاري منظم جلسات آنان.

در اين دستورالعمل كه متناسب با شرايط آن زمان جامع و كامل آماده شده است، كارگروه شهرستان نيز براي انجام اين مهم پيش بيني شده است و مسئوليت اين كارگروه در شهرستان به فرماندار به عنوان رئيس اين كارگروه سپرده شده است.

جلسات اين كارگروه در شهرستان هر 45 روز يكبار است كه مي بايست با حضور حداقل 6 نفر عضو برگزار شود در ماده 3 اين دستورالعمل در بخش وظايف كارگروه در بند (( د )) با اشاره به سطح اجرايي اين كارگروه با توجه به جمعيت و گستردگي شهر و منطقه تخت پوشش اين وظيفه را در حوزه معاونت خدمات شهري شهرداری تشخيص داده است.

در اين دستورالعمل برنامه ريزي، محل نگهداري، امكانات مورد نياز، شرح وظايف سازمان ها و حتي فاصله زماني جلسات و چگونگي گزارش دهي و گزارش گيري اين جلسات نيز مشخص شده است در حالي كه تقريبا هيچ گزارش مكتوب يا غير مكتوبي از سازمان های ذيربط در خصوص اجراي اين دستورالعمل مشاهده نمي شود.

جولان سگ هاي ولگرد در خيابان های شهر و روستاهاي اطراف كار را به جايي كشانده است كه همه از اين امراحساس خطر كرده و به نوعي براي ساماندهي امر دست به كار شده اند و در اين بين شايد معاونت پيشگيري و اجتماعي دادگستري استان مازندران زودتر از بقيه دست به كار شده و طي مكاتبه اي به روساي دادگستري ها و دادستان هاي عمومي و انقلاب شهرستان ها و روساي دادگاه هاي عمومي بخش با اشاره به ماده، تبصره و دستورالعمل مذكور خواستار تشكيل کارگروه مربوطه در شهرستان و اخذ تصميم مناسب در اين خصوص شد.

در اين نامه كه با امضاء سيد مرتضي موسوي ارسال شده است، ضمن ارائه طريق براي انجام مناسب اين كار نسبت به هرگونه ترك فعل و تبعات ناشي از آن نيز هشدار داده و براي آن جرم انگاري شده است.

پیگیرد قانونی موضوع نگهداری سگ در آپارتمان ها در صورت اعلام شاکی خصوصی

حجت الاسلام سید مرتضی موسوي معاون پيشگيري و اجتماعي دادگستري استان مازندران كه هنگام مراجعه به دفتر ايشان مشغول نظارت بر تدوين دستورالعمل چند ماده اي و دقيق و جامع و كامل ناظر بر وضعيت كنوني جامعه بود، ضمن استقبال از موضوع انتخابي معاونت اجتماعي استان مازندران براي تهيه گزارش وضعيت ظاهري شهر را با حضور سگ هاي بلاصاحب و ولگرد در كوچه ها و خيابان ها زيبنده استان مازندران ندانسته و با اشاره به دستورالعمل هاي موجود وظايف سازمان هاي مختلف را براي ما بر مي شمرد.

وی با اشاره به ورود خزنده فرهنگ منحط غربي به ميان خانواده ها در بحث نگهداري از سگ گفتند، نگهداري از سگ در آپارتمان يا منزل مسكوني شايد الان برايش جرمي تعريف نشده باشد، وليكن در صورت اعلام شاكي خصوصي پيگيري حقوقي موضوع در دستور كار قرار می گيرد.

حجت الاسلام موسوی تداخل كارهاي مربوط به مداوا، فروش دارو، فروش غذا، فروش تجهيرات و وسایل حيوانات، حمل و نقل آنان در خيابان يا بردن به كلينيك و ... را مستلزم شرايط خاصي دانسته و از اينكه يك فرد با تعيين يك محل و نصب تابلويي با عنوان پت شاپ همه اين كارها ها را با هم انجام مي دهد اظهار تعجب مي کند.

وی اين امر را فاقد وجاهت قانونی دانسته و مي گويد؛ مي بايست سازمان هاي مسئول در اين زمينه ورود كنند و هر كدام وظايف مربوط به خود را انجام دهند.

حجت الاسلام موسوي فروش سگ و زاد و ولد آنان را نيز يكي از معضلات امروز جامعه دانسته و اشاره كردند در دستورالعمل ابلاغي دقيقا به تمامي اين موارد اشاره و انتظار مي رود پس از اين شاهد اين نابساماني ها نباشيم.

بخش مهمي از صحبت هاي آقاي موسوي در خصوص سگ هاي خانگي و آپارتماني است كه در موضوع بحث ما نيست ولي بخش ديگر مربوط به سگ هاي بلاصاحب است، سگ هايي كه آزادانه در داخل شهر رها شده اند و به صورت دسته جمعي در داخل شهر تردد مي كنند.

رها سازی سگ های نگهبان در فصل سرد، علت افزایش جمعیت سگ های ولگرد

سرهنگ سيد جعفر ساداتي معاون فرهنگی و اجتماعي استان مازندران، گفت: این پديده که كم كم به یک مسئله و آسیب اجتماعی تبدیل می شود اثر بی توجهی به حضور تعداد معدودی سگ های ولگرد موجود در خيابان ها است.

وی گفت: عدم جلوگيري از حضور آزادانه اين سگ ها و عدم ارائه برنامه اي مناسب براي جمع آوري، عقيم سازي و نگهداري اين موجودات موجب شده است تا امروز با لشكر انبوهي از سگ هاي ولگرد مواجه باشيم كه در يك چشم به هم زدن توان افزايش به سه يا چهار برابر را نيز دارد .

سرهنگ ساداتي عدم نظارت بر سگ هاي نگهبان باغ ها و رها شدن آنها توسط صاحبان در فصول سرد سال را يكي ديگر از دلايل ازدياد اين سگ ها دانست و گفت: برخي افراد متاسفانه نژاد های خوبي از سگ هاي استان هاي سرشناس در امر نژاد سگ را براي نگهباني از محصولات باغي خود به مازندران مي آورند و وقتي محصولات باغ خود را به فروش رساندند و با هواي سرد مواجهه شدند ایجاد وقفه در روند تغذيه اين حيوانات زمينه را براي ولگردي آنان در سطح شهر فراهم مي كنند.

وی اظهار کرد: اين امر موجب مي شود در ميان سگ هاي ولگرد گاها سگ هاي خطرناك نيز وجود داشته باشد.

ساداتي با اشاره به اين كه امنيت رواني شهروندان دراين حوزه نباید دستخوش این بی تدبیری ها شود، گفت: اگر براساس دستورالعمل هاي موجود هر سازماني به وظايف خود عمل كند، مطمئنا شهري درخور شان شهروندان خواهيم داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعي استان مازندران، اظهار کرد: براساس آمار رسمي معاونت بهداشت و درمان استان تعداد حيوان گزيدگي در 10 ماهه سال جاری در استان 13483 مورد اعلام شد كه براساس همين آمار 11457 مورد مربوط به گازگرفتگی سگ ها است.

وی ادامه داد : از اين تعداد شهرستان ساري با 1464 مورد ، شهرستان بابل با 1447 مورد و شهرستان آمل با 1227 مورد در رتبه های اول تا سوم سگ گزیدگی و شهرستان قائم شهر با 1093 مورد، شهرستان تنکابن با 970 مورد و شهرستان بهشهر با 921 مورد در رتيه هاي بعدي سگ گزيدگي قرار دارند .

در ادامه تهيه اين گزارش سري به اداره كل دامپزشكي استان مازندران زديم، جايي كه خود را موظف به واكسينه سگ هاي گله مي دانند و مي گويند در بحث گزيدگي سایر حيوانات نيز در صورتي كه نمونه برداري انجام شده توسط ما وجود بیماری هاري را نشان بدهد نسبت به واكسينه كردن حيوانات اهلي يا وحشي مورد نظر اقدام مي كنيم.

افزایش بیماری هاری زنگ خطری برای جامعه

دكتر سید سبحان عمادي جمالی رئیس اداره بهداشت و مراقبت از بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مازندران كه مسئوليت اين دسته از كارها در اداره دامپزشكي با وی است در يك صبح باراني در اتاقش ما را پذيرفت و با هم به گفت وگو نشستيم.

وي عقيده داشت و درست هم مي گفت : طبق تقسيم بندي در دستورالعمل وزارت كشور جمع آوري سگ هاي بلاصاحب با شهرداري است، آنها بايد در قالب يك كمپ نسبت به جمع آوري، واكسينه كردن و عقيم سازي آنان اقدام کنند.

وی حضور سگ هاي ولگرد در استان را براي اداره كل دامپزشكي نيز به عنوان معضل دانسته و گفت: متاسفانه ميزان بروز بيماري هاري نيز در استان افزايش داشته است و ما طي سال جاری دو مورد مرگ كودك خردسال ناشي از بيماري هاري در بهشهر و بابل داشته ايم كه اين در طول اين چند سال اتفاق بی سابقه بوده و من و همکارانم اين امر را زنگ خطري در اين زمينه مي دانیم.

عمادي در ادامه ضمن تاكيد مجدد بر اينكه وظيفه دامپزشكي استان در بخش سگ هاي ولگرد تعريف نشده است، مي گويد: عليرغم اين كه در اين حوزه مسئوليتي نداريم به ادارات خود در سطح استان اعلام كرده ايم در صورت اعلام نياز فرمانداري ها و بخشداري ها در حد توان و تا ميزاني كه به انجام ماموريت هاي خودمان لطمه اي وارد نشود با شهرداري ها همكاري کنند..

به گفته رئیس اداره بهداشت و مراقبت از بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مازندران، اقدام برخي سازمان هاي مردم نهاد در حمايت از حيوانات را كه با پخش برخي تصاوير اقدام به جلب ترحم مردم مي کنند، عاملي براي عدم انجام جدي برخي اقدامات پيشگيرانه است.

وی گفت: برخي اقدامات پيشگيرانه مانند عقيم سازي مي بايست انجام شود و پخش برخي تصاوير با مخدوش سازي چهره مثبت كار موجب مي شود، سازمان ها نتوانند آن طور كه بايد به وظايف خود عمل کنند.

اين كارشناس اداره کل دامپزشکی مازندران، ادامه داد؛ وقتي شرايط زندگي براي اين حيوانات سخت باشد، زاد و ولدشان نيز كم مي شود، ولي اگر شرايط آسان باشد، شاهد رشد بي رويه شان خواهيم بود كه كمترين اثر آن تكثير و گسترش بيماري انگلي مشتركي است كه توسط سگ هاي ولگرد در طبيعت رها سازي و از طريق شير، گوشت و سبزيجات وارد بدن انسان مي شود.

وي اضافه کرد: از زمان ابتلا به بیماری تا مرگ ناشي از اين انگل، مدت زمان آنقدر كم است كه اميدي براي نجات فرد نيست.

در ادامه این گزارش نيم نگاهي هم به مسائل حقوقي شده و در این بخش به موضوع حقوق شهروندي كه افراد مي بايست از آن اطلاع داشته باشند پرداخته شد.

حقوق شهروندی در قبال گازگرفتگی سگ ها

اسدپور کارشناس مسائل حقوقی نظرات جالبي دارد، اين كارشناس حقوقي كه طبق برنامه و با قرار قبلی سر وقت ما را به حضور مي پذيرد با اشاره به دستورالعمل موجود، وظيفه جمع آوري و نگهداري سگ هاي ولگرد را در شهرداري و در روستاها با دهیاری زير مجموعه معاونت خدمات شهري مي داند و مي گويد شهرداري موظف است سطح شهر را سالم سازي کند.

وی افزود: اين سالم سازي مي تواند از جمع آوری زباله تا سالم سازي محیط از موش و ساير حيوانات موذي به ویژه سگ های ولگرد باشد و اگر اين امر توسط شهرداري به درستي انجام نگيرد و از بابت عدم انجام آن خسارتي به فرد يا افرادي جامعه وارد شود، ميزان خسارت وارده در مراجع ذيصلاح بررسي، محاسبه و شهرداري موظف به پراخت خسارت است.

به گفته وی برابر بند 15 ماده 55 قانون شهرداري ها جلوگيري از امراض ساريه انساني و حيواني و جمع آوري حيوانات بلاصاحب از وظايف شهرداري ها است.

اسدپور اعتقاد دارد بايد خانواده ها را در خصوص نگهداري از سگ های خانگي قانع كنيم كه آلودگي ناشي از حضور آن ها در كنار انسان ها مي تواند، بسيار جبران ناپذير باشد.

به گفته وی خانواده ها بايد بدانند، سگ ها از لحاظ پزشكي مشكلات عديده اي براي خانواده ها ايجاد می کنند.

اين كارشناس مسائل حقوقي، افزود: صاحب سگ هاي خانگي مشخص هستند و اگر احيانا سگی به كسي حمله كند، سگ آلت جرم و صاحب سگ مباشر در جرم و به همين منوال صاحب سگ هاي ولگرد نيز شهرداري است و در صورت بروز هرگونه آسيب و جراحت به افراد، شهرداري مي بايست پاسخگو باشد و مردم نيز بايد حق و حقوق خود را بدانند.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :