آخرین عناوین

جمعه 29 بهمن 1400-21:17 کد خبر:89688

بلاغ گزارش می دهد:

جای خالی عطر برنج ایرانی از سفره شمالی‌ها/ حباب و دلالی در سطح بازار ریشه افزایش قیمت برنج

گرانی برنج باعث شده که عطر برنج ایرانی از بسیاری از سفره های شمالی ها که برنج را به عنوان دو وعده اصلی غذایی حتی در طول یک روز استفاده می کردند خالی شود.


خزرتیترخبر: حذف برنج از سفره شمالی ها مثل یک خواب و رویا می ماند، چرا که کدبانوهای شمالی با هنر دست خود از برنج حتی در دو وعده غذایی در طول استفاده می کنند.

اما گرانی برنج باعث شده که عطر برنج ایرانی و محلی جای خود را به برنج های بی کیفیت شمالی در بسیاری از خانه ها بدهد و به این دلیل ذائقه برخی از خانواده های شمالی نیز تغییر پیدا کرده است، شاید به این دلیل در این ایام صف نانوایی ها هم شلوغ تر شده چرا که مردم در این تنگ دستی ها و گرانی بیشتر از نان استفاده می کنند.

یکی از دلایل که به یکباره قیمت برنج افزایش یافت موضوع آزادسازی ارز ترجیجی بود گرچه این مسئله اجرایی نشد ولی به نظر می رسد که چیزی که بنا به هر دلیلی گران شود دوباره ارزان نخواهد شد و با این فرمول بازار تاکنون پیشرفته است.

نظارت ها هم آنگونه که باید چنگی به دل نمی زد و این مسئله باعث شده که صدای نمایندگان مجلس نیز در بیاید، در این رابطه غلامرضا شریعتی، نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی می گوید: قیمت برنج خریداری شده از کشاورزان بستگی به نوع برنج دارد، برنج بر اساس سطح کیفیت نرخ گذاری شده و از کشاورز خریداری می شود و اما قیمتی که امروز در بازار عرضه می شود تقریبا ۶۰ درصد بیشتر از قیمتی است که از کشاورز خریداری می شود.

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: یکی از مهم ترین مسائلی که در حوزه محصولات کشاورزی در کشورمان رخ می دهد قیمت محصول تولیدی است که متاسفانه قیمت خرید برنج از کشاورز با قیمت عرضه شده در بازار تفاوت چشم گیری دارد.

سنگدوینی یادآور شد: امروز قیمت برنج عرضه شده در بازار با آن قیمتی که کشاورز به فروش می رساند متفاوت است که این مهم باید ساماندهی شود.

وی ابراز داشت: قیمت برنج آنقدر افزایش یافته است که اگر کسی در طول ۲۴ ساعت بخواهد یک وعده برنج مصرف کند باید بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برای خرید برنج هزینه کند که اصلا به صرفه نیست.

این مقام مسئول بیان کرد: ما باید فروش و ذخیره مخصولات کشاورزی را برای کشاورزان انجام دهیم و بهترین مکان نیز تعاونی ها به ویژه تعاونی های روستایی هستند و اگر این ساماندهی انجام شود علاوه بر کشاورزان، مصرف کنندگان نیز از سود آن بهره مند خواهند شد و قیمت محصولات کشاورزی درست به دست مصرف کننده می رسد.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: دلالی و واسطه گری موجب افزایش بی رویه قیمت ها می شود و اگر دلالی و واسطه گری حذف شود به طور قطع معضلات این‌چنینی رفع خواهد شد.

وی گفت: دولت که این روزها علاوه بر برنج با موضوع کمبود نهاده و به دنبال آن افزایش قیمت گوشت رو به رو است درتلاش است که گوشت قرمز و  برنج را مشمول قیمت‌گذاری کند.

به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گوشت قرمز و برنج ایرانی مشمول قیمت تثبیتی شده و ستاد تنظیم بازار سازمان حمایت را مکلف به قیمت‌گذاری کرده که در این راستا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی باید مستندات قیمت را در اختیار سازمان حمایت قرار دهد و دولتمردان امیدوارند از این طریق بتوانند مانع افزایش قیمت فزاینده برنج شود.

اما مسئولان جهاد کشاورزی گلستان افزایش قیمت برنج را حباب در بازار و مایه سرشکستگی مسئولان می دانند.

در این رابطه علی‌اکبر مهقانی، مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: سرانه مصرف برنج در کشور سالانه چیزی حدود چهل کیلوگرم به‌صورت میانگین است، بر این اساس با توجه به جمعیت استان سالانه ۸۰ هزار تن برنج در استان مصرف می شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان گلستان  ادامه داد: ضریب تبدیل شالی به برنج ۵۳ درصد در استان است  که بر این اساس حدود ۱۷۰ هزار تن شلتوک نیاز داریم، سال گذشته تولید برنج ما در کل استان حدود سیصد و پنجاه هزار تن بود.

مهقانی بیان کرد: سال گذشته خسارت زیادی از خشکسالی داشتیم و امسال  حدود ۴۵۰ هزار تن برنج استان گلستان تولید شد.

وی افزود: ۵۰ درصد تولیدات برنج از استان توسط دلالان از استان خارج می‌شود این به خاطر کمبود صنایع تبدیلی در استان است و باید برای این معضل راهکار جدی اندیشیده شود.

این مقام مسئول بیان کرد: کمبود تولید شالی در استان گلستان نداریم در خصوص افزایش بی‌رویه قیمت برنج بیان کرد: هزینه تولید در سالجاری افزایش  یافته است و در  رفته ارقام کمی و پرمحصول قیمت هزینه تولید هر کیلوگرم برنج اعم از ندا، فجر و شیرودی حدود ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان ارزیابی می شود و هزینه تولید ارقام کیفی انواع طارم شامل دم‌سیاه و هاشمی هر کیلوگرم کمتر از ۴۶ هزار تومان است.

مهقانی بیان کرد: میانگین قیمت برنج که توسط کشاورز عرضه می شود عددی بسیار پایین تر از این قیمت است و در این میان سود خرید و فروش برنج را دلالان می برند و چیزی عاید کشاورزان نمی شود.

وی یکی از دلایل افزایش قیمت برنج را کاهش تولید در سطح کشور بر اثر خشک‌سالی برشمرد و گفت: عمده تولید برنج در پنج استان مازندران ، گیلان ، گلستان، خوزستان و فارس صورت می‌گیرد که در تمام این استان‌ها شاهد کاهش تولید شالی در واحد سطح بودیم.

این مقام مسئول با افزایش ۳۵ درصدی هزینه تولید برنج گفت: این افزایش هزینه در قیمت بذر، کود، هزینه برداشت، اجاره زمین،  تبدیل شالی به برنج  خود را نشان می دهد.

مهقانی بیان کرد: سالانه حدود یک میلیون تن به کشور وارد می شود و با افزایش قیمت دلار قیمت برنج خارجی نیز افزایش یافته است و برنج خارجی که با  کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت‌به برنج تولید داخل با چنین افزایش قیمتی رو به رو می شود به تبع آن قیمت برنج داخلی هم افزایش پیدا می کند.

وی بخش عمده افزایش قیمت برنج را حباب بازار و دلالی در سطح بازار برشمرد و گفت: این افزایش قیمت برنج را در بازار قبول نداریم و این مسئله است پسندیده وزارت جهاد کشاورزی نیست و  سود این افزایش قیمت به جیب کشاورز نمی‌رود.

آن چیزی که مسلم است با توجه به جایگاه برنج در سفره های ایرانی به ویژه مردم شمال استان در طول سال باید یک خانواده سه تا چهار نفره بالغ بر ۱۵ میلیون تومان بابت خرید مایحتاج برنج در طول سال بپردازد و این مسئله باعث می شود که سفره های ایرانی کوچک تر از گذشته شود.

مسئولان باید شرایطی برای توزیع مستقیم برنج از کشاورزان فراهم کنند و دست دلالان که باعث به وجود آمدن این وضعیت شدند را کوتاه کنند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :