آخرین عناوین

دوشنبه 18 مرداد 1400-7:45 کد خبر:88682

سیاه‌ترین روز کرونایی مازندران با مرگ 50 نفر در یک روز:

پیک پنجم کرونا ترمز بُرید

این روزها کرونا با شکل و شمایل جدید خود بی محابا می‌تازد و هر روز تعداد مبتلایان و به دنبال آن جانباختگان روندی افزایشی به خود گرفته است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، این روزها ویروس هزار چهره کرونا به همه نقاط و مکان‌ها سَرک می‌کشد و با تمام قدرت سعی می‌کند حالِ افراد مختلف را بگیرد؛ در نتیجه از بی‌تفاوتی و به عبارت دقیق‌تر بی‌خیالی نسبت به این ویروس سرکش پرهیز کنیم تا شاهد زانو زدن مقابل آن نباشیم.

فاصله گذاری اجتماعی که یکی از مهمترین مولفه های رعایت پروتکل های بهداشتی است نیز خبری از آن نیست و در مکان های عمومی همچون صف های نانوایی، بازار و ... مردم خیلی دوستانه کنار یکدیگر می ایستند و شروع به صحبت کردن با یکدیگر می کنند.

این روزها کرونا با شکل و شمایل جدید خود بی محابا می‌تازد و هر روز تعداد مبتلایان، بستری شدگان و به دنبال آن جانباختگان روندی افزایشی به خود گرفته است.

شرایط کرونایی در غالب نقاط کشور نیز مطلوب نیست و اکنون ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در کشور در وضعیت آبی قرار ندارد.

مراکز درمانی در نقاط مختلف با حجم بیماران زیادی روبرو هستند و کادر درمانی و متولیان سلامت کشور به صورت مداوم در این خصوص و افزایش شیوع کرونا هشدار می‌دهند.

سوش جدید کرونا با نام دلتا با قدرت انتقال و بیماری زایی فوق العاده خود سلامت کودک، بزرگسال، جوان و سالمند را به شکل جدی تهدید می‌کند.

*بستری حدود 4 هزار بیمار کرونایی

در مازندران با موارد افزایش میزان بستری‌ها در مراکز درمانی استان با مشکل بستری بیماران مواجه هستیم که این موضوع نگرانی‌های بسیاری به دنبال داشته است.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این زمینه گفت:  طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۹۹ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند.

وی افزود: طی این مدت تعداد ۴۱۴ نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان‌ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: هم اکنون ۲هزار و ۶۵۹ نفر مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند که از این تعداد ۳۶۹ نفر نیز  با علائم حاد تنفسی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

سیدفرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر یک‌هزار و ۳۲۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بسترى هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۷ بیمار جدید بستری و ۲۱۸ بیمار هم  ترخیص شدند.

وی گفت: ۴۸ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

طی شبانه روز گذشته با بستری شدن تعداد ۷۷۶ بیمار کرونایی جدید، تعداد بستری شدگان در مراکز درمانی پزشکی مازندران و بابل به ۳هزار و ۹۸۳ نفر رسید.

۵۰ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در مازندران جان خود را از دست داده اند.

*آمار رسمی فوتی‌ها با آمار واقعی متفاوت است!

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ممکن است آمار رسمی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشورمان با آمار واقعی کمی متفاوت باشد، گفت: برخی افراد وجود دارند که تست نمی‌شوند و یا در برخی موارد، تست‌ها ۳۰ تا ۵۰ درصد منفی کاذب را نشان می‌دهند.

حریرچی با اشاره به اینکه آماری که اعلام می‌شود مستند به آمار رسمی استخراج شده است، اضافه کرد: در مورد افراد سرپایی، ممکن است چند برابر رقم فعلی، کرونا مثبت باشند؛ زیرا بسیاری از افراد، ناقل بدون علامت هستند و به مراکز برای تست مراجعه نمی‌کنند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: روند ابتلاء به کرونا افزایشی است و این روند حداقل تا 5 روز آینده ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در چهار هفته اخیر موارد سرپایی از حدود ۶۰ هزار به ۱۸۰ هزار نفر افزایش یافت، افزود: در روند موارد مثبت بستری و فوت نیز افزایش بسیار شدیدی داشتیم و در هر هفته ۲۲ هزار مورد مثبت بستری و ۱۸۰ هزار مورد مثبت سرپایی داریم که به دو هزار و ۲۱ فوت در هفته منجر شده است.

در حال حاضر ۲۹ استان درگیر کرونای دلتا شده و میزان بستری و ورود به بیمارستانها دارد بالا می‌رود، خیلی از تختهای بیمارستانها در حال پر شدن است

حریرچی با اشاره به اینکه در موارد قبلی به چنین اوجی نرسیده بودیم، اضافه کرد: تعداد مراجعات سرپایی مثبت در مقایسه با هفته گذشته، 26.5 درصد، تعداد بیماران مثبت بستری، ۲۲ درصد و تعداد بیماران فوت شده، ۳۸.۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: اکنون به تدریج با ورود ویروس دلتا به وضعیتی رسیدیم که ۹۰ درصد شهرهای کشور قرمز و یا نارنجی هستند.

حریرچی گفت:  پیش بینی‌های دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که در یک ماه و نیم آینده، مرگ‌های کرونایی در کشور ما از روزانه ۳۰۰ نفر کنونی به حدود ۶۰۰ نفر افزایش یابد و اگر به دستورالعمل‌ها عمل نکنیم شاید در آینده این رقم به حدود ۸۰۰ نفر در روز برسد.

وی با اشاره به اینکه هدف نخست واکسیناسیون، کاهش مرگ و میر و کاهش بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و بیمارستان است، گفت: حدود ۹۵ تا ۱۰۰ درصد این هدف با واکسن حاصل می‌شود.

حریرچی  اضافه کرد: اکنون از نظر تخت، سی تی اسکن و دستگاه‌های اکسیژن ساز، دچار فرسودگی شدیم و تاب روحی، روانی و فعالیت پرسنل مراکز درمانی به ویژه پزشکان، پرستاران، رزیدنت‌ها و انترن‌ها کاهش داشته و بر روی آنها فشار زیادی است و با حقوق‌های اندک، بار اصلی بر روی دوش آنها است.

دقت کنیم! این روزها ویروس هزار چهره کرونا به همه نقاط و مکانها سرک می‌کشد و با تمام قدرت سعی می‌کند حال افراد مختلف را بگیرد؛اما در مسیر مقابله با گردنکشی این ویروس مرموز تنها راه رعایت سه گانه شستشوی دستها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است؛ ضمن اینکه واکسیناسیون عمومی نیز نقش بازدارنده‌ای در کاهش موارد ابتلا، بستری و در نهایت جانباختگان کرونایی دارد؛ در نتیجه از بی تفاوتی و به عبارت بهتر بی خیالی نسبت به این ویروس سرکش پرهیز کنیم تا شاهد زانو زدن مقابل آن نباشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :