آخرین عناوین

شنبه 19 تير 1400-11:28 کد خبر:88507

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

اگر به داد ما نرسند؛ دام‌مان نابود می‎شود

تمام دنیای‌شان تولید است ولی در این راه آنقدر سختی و مشقت کشیدند که دیگر دل‌شان پُر است اگر پای درد و دل‌شان بنشینی می‌بینید که چه درد و رنجی کشیدند تا در مسیر تولید بمانند و پا پس نکشند.


خزرتیترخبر: تمام دنیای‌شان تولید است ولی در این راه آنقدر سختی و مشقت کشیدند که دیگر دل‌شان پُر است اگر پای درد و دل‌شان بنشینی می‌بینید که چه درد و رنجی کشیدند تا در مسیر تولید بمانند و پا پس نکشند.

دامداران نقش مهمی در تولید عهده‌دار هستند و برای اینکه در این مسیر بمانند نیاز دارند حمایت شوند ولی مشکل نهاده‌ها همچنان به قوت خود باقی است.

درست است صد  در صد نهاده‌ها در اختیارشان قرار نمی‌گیرد و باقی نهاده‌ها را مجبور هستند در بازار آزاد تامین کنند ولی همین قدر نهاده‌های دولتی نیز دل‌شان را گرم کرده دیر رسیدن و کاهش میزان سهمیه اختصاصی دامداران را نگران کرده است.

این روزها دامداران استان حال و روز خوشی ندارند در کنار مشکلات گرمای هوا و نگرانی از بیماری، بحث نهاده‌های دامی امان آنان را بریده و اگر در این زمینه تدبیر نشود تنها باید به فکر تعطیلی واحدهای‌شان باشند؛ چرا که برای تامین نهاده‌ها باید چندبرابر قیمت واقعی از بازار آزاد تهیه کنند که ضرر و زیان جدی خواهند دید. 

مهدی مرادی‌کراتی یکی از دامداران مازندران است که به همراه پدر و مادرش تا دو خواهر و چهار برادرش مشغول فعالیت در رشته دامپروری هستند علاقه این خانواده تا حدی است با وجود اینکه در سال ۸۵ به‌دلیل مشکلات ورشکسته مالی شدند اما دست از کار و تلاش نکشیدند  و حتی یک لحظه به این موضوع فکر نکردند تا کار را رها کنند بلکه با پشتکار و تلاش بسیار در سال ۹۵ شرکت تعاونی خانوادگی تشکیل  داده و با ۲۰ راس دام مجددا وارد عرصه تولید شدند.

*مشکل نهاده‌ها مشکل امروز و دیروز نیست

وی با بیان اینکه مشکلات نهاده‌ها و افزایش سرسام‌آور آن نفس تولید را می‌برد، اظهار کرد: مشکل نهاده‌ها مشکل امروز و دیروز نیست و باید بگوییم به تعداد دام همخوانی ندارد.

*باندبازی در توزیع نهاده‌ها

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات در بحث نهاده‌ها این بوده که شرکت‌هایی که مسئولیت توزیع نهاده‌ها را بدعهده‌دارند باندبازی می‌کنند.

این دامدار با اشاره به وجود ۱۱۰ دام سنگین در منطقه دابودشت آمل، افزود: میزان نهاده‌های اختصاصی پاسخگوی نیمی از ماه نیست و باید در بازار آزاد البته با هزینه بالا به فکر تامین نهاده‌ها باشیم.

*واقعا گرفتار شدیم/ صدای‌مان به جایی نمی‌رسد

مرادی با بیان اینکه درخواست ما از مسئولان این است کسانی که متصدی توزیع نهاده‌ها هستند به گونه‌ای این اقدام را انجام دهند تا به سود دامدار باشد، اظهار کرد: واقعا گرفتار شدیم، چند ماه است که خستگی‌های ما بیشتر شده و واقعا صدای‌مان به جایی نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: اگر نهاده‌ دولتی در اختیار دامداران قرار نگیرد درست است از لحاظ مالی خیلی متضرر می‌شوند ولی دست‌کم خیال‌شان جمع است که باید در بازار آزاد به فکر تامین نهاده باشند نه اینکه مشاهده کنند که یک سری کامیون به کامیون نهاده در اختیارشان قرار می‌‌گیرد درحالی‌که اصلا دامدار نیستند ولی دامداران برای دریافت نهاده باید خواهش و التماس کنند.

*قیمت شیر با هزینه‌ها همخوانی ندارد

این دامدار با تاکید بر اینکه باتوجه به افزایش هزینه‌های تمام شده، قیمت شیر با هزینه‌ها همخوانی ندارد، گفت: واقعا باتوجه به هزینه‌های تمام شده از دستمزد کارگر گرفته تا خوراک دام و سایر مقرون به صرفه نیست.

*به جای گسترش کار، دام‌هایم را می‌فروشم چون قادر به تامین هزینه‌ها نیستم

علی آقابابانتاج دامدار دیگر مازندرانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: از سال ۸۰ واحد دامداری دارای مجوز سنتی است.

وی با اشاره به فعالیت چهار نفر در دامداری، افزود: با ۱۱ دام شروع به کار کرم ولی به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها قادر به گشترش و توسعه کار تولید نیستم.

این دامدار بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ دام داشتم که ۱۰ دام را به فروش رساندم و باز هم مجبور به فروش تعداد دیگری دام هستم چراکه قادر به تامین هزینه‌ها نیستم.

آقابابانتاج با اعلام اینکه مشکلات ما دامداران در فصل گرم سال دوچندان است و گرما به ما آسیب می‌زند، اضافه کرد: سالانه  ۵۰ تا ۶۰ تن شیر و ۲ تا ۳ تن گوشت قرمز وارد بازار می‌کنیم ولی به دلیل مشکلات قادر به گسترش کسب و کار نیستیم.

وی بیان کرد: با وجود اینکه ۱۶ سال درس خواندم ولی الان انگیزه خود را از دست دادم در کنار مشکلات نهاده‌ها بحث بیمه و همچنین واکسن نیز از مشکلات ما محسوب می‌شود.

*اگر به داد ما نرسند، دام‌مان نابود میشود

این دامدار با اعلام اینکه روزی ۱۳ ساعت داریم کار می‌کنیم، اظهار کرد: دردمان را نمی‌دانیم به چه کسی بگوئیم اگر به داد ما نرسند، دام‌مان نابود می‎‌شود.

آقابابانتاج گفت: در ماه میزان نهاده‌ها با تعداد دام همخوانی ندارد و مجبور هستیم چند برابر میزان سهمیه از بازار آزاد فراهم کنیم که مقرون به صرفه نیست.

*وضعیت نهاده‌ها نسبت به قبل بهتر شد

مسعود احمدی‌حاجی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره ، اظهار کرد: وضعیت نهاده‌های دامی درست است مطلوب نشده ولی نسبت به قبل خیلی بهتر شده است.

وی افزود: یکی از مسائل این است که نهاده‌ها در اختیار دامداران صنعتی است ولی ۷۵ درصد دامداری‌‌های استان به‌صورت سنتی بوده و با پراکندگی بالا در مناطق بالادست فعال هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه نگرانی‌های دامداران استان را کمتر کردیم، اضافه کرد: وضعیت استان مازندران نسبت به استان‌های دیگر خیلی بهتر است.

* ۳ میلیون تن نهاده در بنادر جنوبی منتظر ترخیص

این مسئول با اعلام اینکه ۱۰۰ در صد نهاده را نمی‌توانیم در اختیار دامداران قرار دهیم اما تا جای ممکن سهمیه را جذب می‌کنیم، تصریح کرد: درحال حاضر کمبودی احساس نمی‌شود و برای اینکه این وضعیت تداوم داشته باشد ۳میلیون تن نهاده در بنادر جنوبی منتظر ترخیص است که درصورت تخصیص ارز در استان‌ها توزیع می‌شود.

احمدی حاجی با تاکید بر ضرورت تصویب قیمت شیر، خاطرنشان کرد: تمام مواد مصرفی در زندگی دامداران چندبرابر شده که بادی در این زمینه تدبیر شود در غیر این صورت دامداران متضرر خواهند شد.

وی در پایان گفت: ۱۰۰ در صد نهاده به ‌صورت دولتی در اختیار دامداران قرار نمی‌گیرد و دامداران باید بقیه نیاز دام را از بازار آزاد تامین کنند که موجب افزایش هزینه تولید خواهد شد که لازم است در این زمینه تدبیر جدی صورت گیرد.

براساس این گزارش، اینها صحبت‌های تعدادی از دامداران مازندرانی است که دوست دارند کسب و کارشان را گسترش دهند اما وقتی تمام خرج و مخارج را در کنار درآمد قرار می‌دهند نه تنها نمی‌توانند به فکر توسعه کار بیفتند همین که سرپا ایستادند و در مسیر تولید هستند را باید شکر کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :