آخرین عناوین

جمعه 8 شهريور 1398-23:1 کد خبر:69100

حجت الاسلام مجیدرضا فولادی :

موانع موجود بر جذب توریسم در استان مازندران

صنعت توریسم می تواند  یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه صادرات و کسب درآمدها باشد اما کمبود و نبود تسهیلات مناسب و مطلوب، تبلیغات ضعيف، باعث عدم پیشرفت این صنعت در استان مازندران شده است.


خزرتیترخبر: گردشگری یکی از ابزارهای مهم توسعه در جهان شناخته شده است و در قرن گذشته پیش بینی می گردید که بزرگ ترین صنعت جهان در قرن ۲۱ میلادی باشد ، به طوری که بر اساس پیش بینی های انجام شده توسط سازمان جهانگردی در سال ۲۰۲۰، حدود یک میلیارد و پانصد و شصت میلیون نفر به گردشگری خواهند پرداخت و درآمدهای ناشی از گردشگری بین المللی در این سال به یک و نیم تریلیون دلار خواهد رسید.

صنعت توریسم می تواند یک از راهکارهای مناسب برای توسعه صادرات و کسب درآمدهای ارزی سرشار بوده و تأثیر مهمی بر افزایش اشتغال، درآمدهای مرتبط با مکان های اقامتی و نیز درآمدها داشته باشد.

 استان مازندران، به دلیل گستردگی وسعت و وضعیت جغرافیایی خاص و طبیعت متنوع، تنوع اقاليم، بر خورداری از گونه های گیاهی و جانوری و مناظر چشم انداز ، از پتانسیل های بالقوه فراوان و از مناطق اکوتوریستی متفاوت برخوردار است .

 اما کمبود و نبود تسهیلات مناسب و مطلوب، تبلیغات ضعيف، عدم وجود تلقی های صحیح در برخی موارد در خصوص میزان اهمیت این صنعت، عدم آشنایی کامل با اصول تجارت جهانی و ... از جمله موانع موجود در مسیر گردشگری استان مازندران است.

بنابراین می توان گفت عدم برنامه ریزی اصولی و پایدار در راستای تجهیز زیرساخت ها، کمبود امکانات تبلیغاتی مناسب، بالا بودن هزینه های رفاهی و اقامتگاهی، نبود راهنمایان مجرب توریستی، وجود سازمان های موازی و مشخص نبودن وظایف و مسئولیت ها به همراه پاره ای از موانع فرهنگی و اجتماعی از جمله مهم ترین مشکلات اساسی توسعه صنعت توریسم در استان مازندران به شمار می رود.

 بنابراین ضروریست مسوولین و متولیان امور در استان با عنایت به مزایای فراوان این بخش به خصوص ایجاد فرصت های شغلی بسیار و در جهت خروج استان از بن بست تک محصولی که کشاورزی با وضعیت رقت بار خود اساس اقتصاد آن را تشکیل می دهد نسبت به ساماندهی وضعیت نامطلوب صنعت توریسم همت گمارند و از هدر رفتن و بلا استفاده ماندن این همه ظرفیت و فرصت های مستعد جلوگیری نمایند.

به نظر اینجانب میتوان موانع موجود برای رشد صنعت توریسم در مازندران را به شرح ذیل شمرد:

 1- عدم حمایت از سرمایه گذاری در صنعت توریسم ، سیاست های نامناسب اقتصادی، افزایش نرخ مالیات، عوارض، بیمه و غیره در بخش گردشگری، عدم حمایت کافی از بخش خصوصی و تشویق به سرمایه گذاری در بخش گردشگری .

 2- ضعف مدیریت کلان در صنعت گردشگری، عدم توجه به توسعه منابع انسانی در صنعت گردشگری، فقدان یک برنامه جامع و  و همچنین مشخص نبودن هدف ها در قالب یک برنامه اجرایی مناسب.

3- فقدان آموزش مستمر و متناوب جهت تربیت کادر فنی، اجرایی و آموزشی.

4- ناکافی بودن سیستم رفاهی، خدماتی و اقامتی در بخش صنعت گردشگری

5- موانع فرهنگی و تبلیغاتی مشکلات ذهنی، رسوبات منفی و وجود پندارهای نادرست در مورد گردشگران  و عدم بکارگیری اصول و روش های صحیح برقراری ارتباط با جهانگردان.

لذا به منظور رفع مشکلات گردشگری استان مازندران و بخصوص شهرستان ساری پیشنهادهای ذیل ارائه می گردد.

1- تشکیل جلسات و کار گروه هایی با مشارکت سازمان های متعدد و درگیر با مقوله گردشگری به منظور انجام مطالعات پژوهشی در خصوص نیاز سنجی خدمات و زیرساخت های گردشگری در سطح شهرستان ساری با دیدی سیستماتیک

 2- اجرای طرح های توسعه زیرساخت ها و عوامل زیر بنایی خصوصا در مناطق دارای توان اما فاقد تاسیسات و تجهیزات مناسب از طریق انجام مطالعات دقیق در مقیاس های مشخص به منظور ظرفیت سازی اجرای طرح

3- در اختیار قرار دادن اطلاعات کافی و درست از جاذبه های زیبای گردشگری شهرستان ساری با انتشار کتابچه، کاتالوگ و بروشور و توزیع آن در آژانس و پایانه های مسافرتی و تهیه مقالات مختلف معرفی جاذبه های گردشگری و انتشار آن در مطبوعات و مجلات معتبر کشور

 4- معرفی توانایی ها و قابلیت های گردشگری شهرستان ساری از طریق تهیه فیلم های کوتاه و مستند از جاذبه های گردشگری آن و پخش آن از صدا و سیمای استانی و کشوری، برگزاری جشنواره های منظم سالانه در محل جاذبه ها و شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارج از استانی

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :