آخرین عناوین

يکشنبه 6 مرداد 1398-21:40 کد خبر:67940

مرتضی ابراهیمی/کارشناس پلیس راهور ف.ا.ا.مازندران:

ارتقاء فرهنگ شد آمدی

متأسفـانه همـه روزه خبر از دست رفتن و مصدوم و معلول شدن عده ای از هم وطنان در اثر رانندگی واصل می گردد که جامعه به جز لحظه ای تأمل، شاهد واکنش و عکس العمل جدی و اساسی سازمان های دست اندر کار نیست.


خزرتیترخبر: متأسفـانه همـه روزه از جای جای میهن عزیز اسلامی خبر از دست رفتن و مصدوم و معلول شدن عده ای از هم وطنان در اثر رانندگی واصل می گردد که جامعه به جز لحظه ای تأمل، شاهد واکنش و عکس العمل جدی و اساسی نهادها و سازمان های دست اندر کار نیست.

آسیبهای انسانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از سوانح رانندگی که ضربه مهلکی بر پیکره جامعه همه روزه وارد می نماید کاملاً جبران ناپذیر و تأسف بار است.

با وجود آن ‌که در سال‌های گذشته تلاش های زیادی برای کاهش آمار تصادفات و تلفات رانندگی در دستور کار قرار گرفته ، اما همچنان تصادفات ناگوار و تلخ رانندگی در کشور اتفاق افتاده و بسیاری از خانواده ها درگیر عواقب حقوقی ، عاطفی ، مالی و دیگر تبعات اجتماعی می شوند .

یعنی تصادفات ما در سال‌های پایانی دهه قبل و سال‌های ابتدایی دهه فعلی روند کاهشی خود را ادامه داد و به نظر می‌رسد برای تداوم این روند نیاز به تغییرات ساختاری بیش‌تری وجود دارد.

آمارها نشان می‌دهد با وجود آنکه چند عامل در شکل‌گیری تصادفات نقش دارد، اما خطای انسانی همچنان نقش اصلی و کلیدی را در این حوزه به خود اختصاص داده و درصد قابل ‌توجهی از حوادث را به وجود آورده است.

هر چند در این زمینه عواملی مانند خستگی ، ناآشنایی با جاده ، عدم به روز رسانی اطلاعات کاربران ترافیکی یا دیگر مسائل در عملکرد راننده نقشی منفی دارد که به شکل بلندمدت نمی‌توان روی آن کار کرد ، اما فرهنگ‌سازی باید در دستور کار باشد.

موضوعی که فرایندی طولانی ‌مدت است و نمی‌توان انتظار داشت ناگهان به نتیجه برسد.

این فرهنگ‌سازی که در دستگاه‌های مختلف و به طرق متفاوت پیگیری می‌شود، با سیاست‌های اجرایی و نظارتی تکمیل خواهد شد،برای مثال از زمانی که تعداد دوربین‌های نظارتی پلیس در سطح جاده‌ها افزایش یافته، میزان تخلفات و تصادفات کاهش یافته است و با حفظ قدرت بازدارندگی جرایم می‌توان انتظار داشت این روال ادامه پیدا کند.

در کنار فرهنگ ترافیک ، راه ‌ها و وسائط نقلیه دیگر عواملی هستند که در افزایش تصادفات نقش دارند و کشور ما در این زمینه نیز به پیگیری‌های جدی احتیاج دارد.

در حوزه راه ، از سال‌ها قبل اقدامات مثبت قابل قبولی انجام شده و کاهش مناطق خطرناک ، پیچ‌ها و شیب‌های مهلک و بهبود زیرساخت‌ها بخشی از این اقدامات است که قطعا به کاهش تصادفات و تلفات رانندگی منجر خواهد شد ، هرچند این روال باید تا به صفر نزدیک‌شدن آمار نقاط خطرناک جاده‌ای ، تداوم داشته باشد.

در حوزه ایمنی وسایل نقلیه نیز دغدغه کارشناسان همچنان به جای خود باقی است. اینکه نام یک خودروی خاص مطرح شود، احتمالا در این زمینه چندان کمک‌کننده نخواهد بود، زیرا ایمنی باید به عنوان یک چارچوب ساختاری در تمام تولیدات رعایت و رصد شود.

وقتی از یک نسخه چند صد هزار خودرو فروخته شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، نمی‌توان انتظار داشت که طرح‌هایی مانند محدودکردن تردد خودروها اجرایی باشد، بلکه باید مشکلات را پیش از رسیدن خودرو به مصرف‌کننده نهایی حل کرد ، زیرا وقتی خریدار برای خودرو هزینه می دهد ، توقع دارد که حداقل‌های ایمنی رعایت شده باشد.

از این‌رو برای کاهشی‌شدن آمار تصادفات در ایران، باید تمامی عوامل را در کنار هم دید و با یک نگاه یکپارچه و همه‌جانبه راه را برای اصلاح آمارها باز کرد، زیرا نگاه یک‌بعدی و خرد به یک عامل نمی‌تواند تصادفات رانندگی را کاهش دهد .

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :