آخرین عناوین

يکشنبه 22 ارديبهشت 1398-8:24 کد خبر:67373

کوک دوباره کشتارگاه سنتی دام آمل با تبدیل به نیمه صنعتی:

ساخت کشتارگاه صنعتی آمل همچنان در انتظار عملی شدن وعده‌ها

نزدیک به نیم قرن از ساخت کشتارگاه سنتی آمل می‌گذرد، کشتارگاهی که همه آن را سلاخ خانه شباهت می‌دهند، مدت‌هاست برای مردم آن منطقه به کابوسی دردناک بدل شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، نزدیک به نیم قرن از ساخت کشتارگاه سنتی آمل می‌گذرد، کشتارگاهی که همه آن را سلاخ خانه شباهت می‌دهند، مدت‌هاست برای مردم آن منطقه به کابوسی دردناک بدل شد که البته به همین یک مرثیه ختم نمی‌شود و سلامت تمام شهروندان را تهدید کرده بود.

این قصه پر غصه در آخرین نیمه سال گذشته در چشم‌های ناباورانه شهروندان پلمپ شد، کشتارگاهی که با تولید روزانه صدها لیتر پساب خون معضلات زیست محیطی زیادی را به وجود می‌آورد، با تعطیل شدنش طبیعت نفس راحتی کشید، اما این همه ماجرای تعطیلی یک کشتارگاه برای شهرستانی که تامین کننده وسعت زیادی ازجامعه در منابع گوشتی است، ختم نمی‌شود ، یک سر ماجرا تازه بعد از تعطیل شدن آغاز شد، ماجرای که به علت نبود کشتارگاه بر شهرستان سایه افکنده بود.

سایه شومی‌ که به افزایش فعالیت‌های زیرزمینی کشتارگاه‌ها و قیمت گوشت ختم شد و باعث شد آسیب‌های زیادی چه از نظر بهداشتی و چه از نظر مالی آمل و شهرهای اطراف را تهدید کند.

چرا نه به کشتارگاه سنتی

رعایت نشدن استاندارها در کشتارگاه به خصوص در بخش فاضلاب باعث شد پساب‌ها بدون اینکه به مرحله استاندارد برسند، در رودخانه هراز قرار بگیرند و تهدید جدی برای زمین‌های زراعی و در نهایت جامعه باشند، حمل و نقل با ماشین‌های سواری، نبودن بهداشت، نبود سردخانه مناسب و همه و همه باعث شد که این کشتارگاه تنها خروجی‌اش تولید باکتری و بیماری و ضربات جبران ناپذیر به طبیعت باشد.

در نهایت پس از سال‌ها کش و قوس برای بسته شدن کشتارگاه، خبر پلمپ آن توسط دادستان، مرهمی‌ برای کاسه صبر لبریز شده بود.

نعمت الله رجایی رئیس اتحادیه قصابان شهرستان آمل با اشاره به اینکه این شهرستان بیشترین کشتار را در شمال کشور دارد، گفت: در طول سال‌های گذشته آمل بیشترین کشتار و ارزان ترین قیمت را در سه استان شمالی داشته است.

وی از افزایش 20 هزار تومانی قیمت گوشت به دلیل بستن کشتارگاه خبر داد و عنوان کرد: مسافت زیاد، هزینه بالای حمل و نقل، نه تنها باعث افزایش قیمت گوشت شد، بلکه مشکلات عدیده ای را برای قصابان به وجود آورده است که قطعا شهروندان نیز از این رو لطمه می‌خورند.

رئیس اتحادیه قصابان شهرستان آمل ادامه داد: افزایش کشتار در منزل و غیر اصولی و همچنین مشکل مسافت باعث شده است که برخی از قصابان گوشت خریداری شده را چند روز نگهداری کنند و این خود از نظر بهداشتی اصولی نخواهد بود.

وی از دیگر مشکلات بستن کشتارگاه سنتی آمل خاطرنشان کرد: از مراکزی که در سطح استان برای تهیه گوشت به قصابان این شهرستان مراجعه می‌کردند، به دلیل افزایش قیمت، حاضر به خرید نیستند و این تبعات بدی برای قصابان داشته است.

رجایی با بیان اینکه چندین لوح سپاس، نتیجه 42 سال فعالیت صادقانه اش بوده است، تصریح کرد: از سال 75 تا 80 پیمان کار نیروز انتظامی‌در استان بودم که به خاطر مرغوبیت و قیمت مناسب در سطح کشور لوح سپاس دریافت کردم واین در حالی بود که استانی مانند سیستان و بلوچستان که مهد دام است، هم از نظر بهداشتی، نامرغوب و هم از نظر قیمت، رقم بالاتری داشته است.

وی ادامه داد: در سال89 الی90 پیمانکار فرهنگیان شهرستان بودم و امسال از طرف سازمان صنعت، معدن تجارت و همچنین اتاق اصناف مورد تقدیر قرار گرفتم.

رجایی، هزینه آماده سازی مجدد کشتارگاه سنتی را یک میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بازسازی تصفیه خانه، چاله خون که برای جمع شدن اصولی خون مورد استفاده قرار می‌گیرد، نصب موتور لجن کش، تعویض کاشی کاری و نور پردازی‌ها که در واقع  می‌توان 80 درصد مجموعه تغییر کرده است و هم اکنون منتظر مجوزها هستیم.

وی با بیان اینکه شهرستان آمل نیاز ضروری به کشتارگاه دارد، اظهار کرد: وجود کشتارگاه نه تنها برای قصابان بلکه به نفع شهروندان است که با هزینه کمتر و گوشت تازه تری استفاده کنند، از این جهت از تمام ارگان‌ها می‌خواهم برای باز شدن مجدد کشتارگاه کمک کننده باشند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری آمل ، در گفتگو با خبرنگار ما به بازگشایی مجدد کشتارگاه سنتی آمل در ماههای اخیرخبر داد و گفت: با رفع نواقص توسط اتحادیه قصابان  این کشتارگاه بازگشایی خواهد شد، تا از کشتارهای قاچاق و قیمت‌های افزایش یافته بخاطر حمل و نقل برای کشتار در بابل کاهش یابد.

حسن مهدوی فر با اشاره به مشکلات کشتارگاه سنتی گفت: نواقصی از سوی اداره بهداشت و دامپزشکی مطرح شد که با وجود نامه‌های اخطاری که زده شد، پیمانکار نواقص را برطرف نکرد وموجب شد تا سال گذشته توسط دادستان پلمپ شود.

مهدوی فر ادامه داد: نداشتن پیش سردکن، حمل و نقل و جابه جایی غیر اصولی، رعایت نشدن بهداشت فردی سلاخ‌ها ، نبود تصفیه خانه و عدم استاندارد خروجی پساب‌ها و خونابه‌ها که به محیط زیست خطر جدی وارد کرده است.

وی ادامه داد: برخی بیماری‌های دام با کشتن از بین می‌روند، برخی در پیش سرد کن و در نهایت برخی با پخته شدن و همین ضرورت پیش سرد کن را دوچندان می‌کند.

این مسئول با بیان میزان کشتار دام سنگین و سبک در شهرستان آمل خاطرنشان کرد: میانگین 300 دام سبک و 50 دام سنگین در کشتارگاه سنتی صورت می‌گرفت در حالی که روزانه حدود 1200 راس دام سبک در آمل کشتار می‌شود.

وی راه اندازی کشتارگاه صنعتی را در آمل ضروری دانست و افزود: در مازندران سه کشتارگاه صنعتی وجود دارد که با حجم زیاد کشتار در شهرستان آمل وجود یک کشتارگاه صنعتی در این شهرستان لازم است.

مهدوی فر با بیان اینکه سرمایه گذاری برای حل مشکلات کشتارگاه سنتی انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: با تصویب شورای تامین کشتارگاه سنتی به مدت 5 سال به اتحادیه قصابان داده می‌شود، تا با برطرف کردن نواقص به بازگشایی آن اقدام کنند.

وی به این قرارداد 35 بندی اشاره کرد و گفت: نصب پیش سردکن، تعمیرات و بازسازی ساختمان، وجود تصفیه خانه مناسب، جمع آوری اصولی خون که در نهایت به پودر تبدیل شود از مواردی است که این کشتارگاه سنتی را به کشتارگاه نیمه صنعتی تبدیل می‌کند و اگر قبل از 5 سال کشتارگاه صنعتی راه اندازی شد، این کشتارگاه باید به فعالیت خود پایان دهد.

این مسئول از مزایای کشتارگاه صنعتی گفت: در این کشتارگاه دام وارد ریل می‌شود، کشتار، جدا کردن پوست، قطعه قطعه کردن توسط دستگاه‌ها صورت می‌گیرد و حجم خون کمتری وارد تصفیه خانه می‌شود که در نهایت به پودر تبدیل شده وغذای آبزیان خواهد شد، همچنین استخوان‌ها نیز پودر می‌شوند و در واقع از همه اجزای دام استفاده می‌شود، که هیچ یک از مراحل توسط دست انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دنبال اخذ مجوز و دستور ساخت کشتارگاه صنعتی هستیم، عنوان کرد:از ابتدای خرداد سال گذشته نخستین مصوبه تامین امنیت غذایی از استان گرفته شد و با تایید مجوزهای دیگر در حال اخذ مجوز بهره برداری هستیم.

مهدوی فر در پایان خاطرنشان کرد: برای کشتارگاه صنعتی بیش از 20 میلیارد تومان بودجه لازم است و برآورد می‌شود طی 5 سال ساخته شود.

رئیس شورای اسلامی‌شهر آمل در این باره گفت: کشتارگاه مسئله پیچیده ای است، وجود کشتارگاه سنتی به دلیل مشکلات بهداشتی به سلامت شهرواندان آسیب جدی وارد می‌کند و باید آن را جدی گرفت.

وی ادامه داد: به دلیل کاهش دام و هزینه زیاد تاسیس کشتارگاه صنعتی، کم تر سرمایه گذاری حاضر به سرمایه گذاری در کشتارگاه می‌شود.

محمد محمدی، در پایان گفت: این مشکل در حال رسیدگی است تا نتیجه خوبی حاصل کنیم.

در این چند سال کش و قوس‌های بی حاصل برای تاسیس کشتارگاه صنعتی، منافع شهروندان را به خطر انداخت و نتیجه ای جزء پلمپ و پاک کردن صورت مسئله نداشت، امیدواریم که با توجه بیشتر مسئولین شهری، این مشکل لابه لای دیگر معضلات شهری مفقود نشود و برای تاسیس کشتارگاه صنعتی قدم جدی برداشته شود و حرکتی رو به جلوداشته باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :