آخرین عناوین

سه شنبه 26 تير 1397-17:37 کد خبر:61956

دکترای تخصصی زمین‌شناسی اعلام کرد:

نگرانی درباره خشک شدن سورت وجود ندارد

دکترای تخصصی زمین‌شناسی گفت:با کمبود و کاهش خروجی آب چشمه سورت نگرانی در نابودی یا حذف این چشمه وجود ندارد و این چشمه مجددا شروع به فعالیت خواهد کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،این روزها همه جا صحبت از خشکسالی است به‌طوری‌که کاهش سطح آب سدها و رودخانه‌ها و حتی چشمه‌ها و مناطق زیبای مازندران به ‌صورت ملموس و قابل ملاحظه است.

چشمه باداب سورت یکی از کم‌نظیرترین جاذبه گردشگری در جهان است که واقع شدن آن در منطقه جنوبی ساری محرومیت آن را بیشتر کرده است این چشمه زیبا در عین برخورداری از زیبایی و جذابیت فراوان حتی از جاده دسترسی مناسبی برخوردار نیست.

تصاویری این روزها مبنی بر خشک شدن «طاق»‌ها رسوبی چشمه باداب سورت و مرگ این چشمه منتشر می‌شود که در این زمینه در گفت‌وگویی با یک کارشناس زمین‌شناسی به این دغدغه پاسخ داده است.

سید رمضان موسوی دکترای تخصصی زمین‌شناسی در این‌باره، اظهار کرد: چشمه سورت از نفوذ آب‌های سطحی به داخل سازندها و سنگ‌های آهکی دوران دوم زمین‌شناسی در بخش جنوبی شهرستان ساری و خروج این آب از دل این سنگ‌های آهکی در دوره‌های مختلف به وجود آمده است.

وی اضافه کرد: این چشمه از آنجایی‌که در یک منطقه با فعالیت تکتونیکی و گسل‌خوردگی واقع شده داستان پیچیده، ظریف و زیبایی دارد.

دکترای تخصصی زمین‌شناسی افزود: شواهد رسوبی این چشمه منحصر و بی‌نظیر جهانی نشان می‌دهد که دارای سابقه فعالیت بسیار طولانی در دوره‌های مختلف زمین‌شناسی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بیان کرد: منطقه باداب سورت شامل یک چشمه نیست، بلکه دارای مجموعه‌ای از چشمه‌ها است و سنگ‌های آهکی مرمری در نتیجه خروج چشمه آهکی  بخش وسیعی از منطقه را اشغال کرده است.

موسوی ادامه داد: بیش از چند 10 هکتار نتیجه فعالیت این چشمه است که در ادوار مختلف فعالیت داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از دلایل کاهش آب چشمه مربوط به بحث خشکسالی است، تصریح کرد: دلیل دیگر تجاوزهایی است که در برداشت سنگ‌های آهکی مرمری از این چشمه بسیار زیبا صورت گرفته که باید مراقب باشیم.

نگرانی درباره خشک شدن سورت وجود ندارد

رئیس گروه پژوهشی سنجش از دور پژوهشکده اکوسیستم خزری اظهار کرد: با کمبود و کاهش خروجی آب این چشمه نگرانی در نابودی یا حذف این چشمه وجود ندارد و این چشمه مجددا شروع به فعالیت خواهد کرد.

موسوی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اهمیت مواظبت و حراست از این چشمه به‌ویژه چشمه‌های پلکانی با اشکال ژئومورفلوژیکی آن صدچندان شده است.

وی یادآور شد: نگران نباشیم با افزایش بارش‌ها شاهد افزایش خروجی این چشمه باداب سورت خواهیم بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :