آخرین عناوین

دوشنبه 10 ارديبهشت 1397-9:10 کد خبر:53551

انتقاد استاندار مازندران :

دپوی زباله و نابودی آب و خاک /فراوانی شکایت از شهرداری‌ها

استاندار مازندران گفت: ده‌ها سال است که در مازندران زباله را دفن نمی‌کنیم، بلکه آن را دپو می‌کنیم و پسماند و طلای کثیف یکی از مشکلات مهم مازندران است.


به گزارش خزرتیتر خبر و به نقل از فارس، محمد اسلامی یک‌شنبه‌شب در همایش استانی بزرگداشت روز شوراها که در سالن امیرالمومنین(ع) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا برگزار شد، اظهار کرد: توجه به هوای پاک و دوری از آلایندگی‌ها از مسائل مهمی است که باید مورد توجه جدی باشد.

وی افزود: به دلیل ناوگان فرسوده شهری و عدم توجه به آلاینده‌ها، استان مازندران هم درگیر آلودگی هوایی شده است و شاید برای برخی این موارد و مسائل قابل قبول نباشد؛ اما این آلودگی وجود دارد.

استاندار مازندران با بیان اینکه پسماند و طلای کثیف یکی از مشکلات مهم مازندران است که نیازمند ساماندهی است؛ خاطر نشان کرد: اگر به این وضعیت رسیدگی نشود؛ با مشکل حاد روبرو می‌شویم.

این مسئول بیان کرد: ده‌ها سال است که در مازندران زباله را دفن نمی‌کنیم، بلکه آن را دپو می‌کنیم و آب و خاک‌مان را آلوده کرده‌ایم.

اسلامی با تأکید بر اینکه نیازمند نظام حمل و نقل در مازندران هستیم؛ یادآور شد: بحران ترافیک در غرب مازندران و همه شهرها مشکلی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود و نظام حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری پیشرفته برنامه‌ریزی شود و با خودرو محوری نمی‌توان به راه حل ارزان برای کاهش آلودگی رسید.

وی گفت: شوراها در بحث حمل و نقل توجه جدی به این مسأله اعمال کنند و حمل و نقل سریع پشتیبانی شود و مازندران در این بخش به صورت کلان‌شهر دیده شود و طرح ویژه یکپارچه برای استان مازندران تهیه شود.

نماینده عالی دولت در استان مازندران اظهار کرد: اکنون با نیروی کار و انسانی و مشاغل گوناگون در شهرداری‌ها و با مباحث بسیار زیادی مواجه‌ایم که هر روز مملو از شکایت افراد هستیم که شاید برخی قابل رسیدگی نیست.

این مسئول افزود: برخی نیروهای شرکتی به عناوین مختلف مشغول شدند که باید تعیین تکلیف شده و نظام کار فردی و قرارداد تعریف شود و فهرست بهای مشخص برای کار افراد باید باشد؛ قراردادهای مختلف و متفرقه استفاده نشود و پرداخت‌ها، گردش مالی و تأمین مالی صورت گیرد.

اسلامی گفت: شهرهای بزرگ با مدل‌های مختلف تأمین مالی توسعه یافته است و لذا باید شهرها توسعه یابد و تنها به عوارض پروانه‌های ساختمان بسنده نشود؛ بلکه باید سرمایه‌گذار جذب و رفاه و توانمندسازی در شهرها ایجاد شود.

وی با اعلام اینکه کسب و کار، سکونت و رفاه اجتماعی شهر و روستا نیازمند برنامه‌ریزی است؛ یادآور شد: باید این برنامه‌ریزی‌های به طور واقعی و براساس فرهنگ بومی در دستور کار قرار گیرد و برای اجرایی شدن چنین رویکردی نیازمند مدیریت شهری و روستایی مناسب هستیم.

استاندار مازندران افزود: احترام و درک متقابل، لازمه توسعه و پیشرفت است که باید با دوری از ساخت و سازهای بی‌رویه و رعایت این مسائل در شهرها و روستاها، تأمین رفاه اجتماعی و کار برای عموم مردم و اتحاد و همدلی، برای مردم کار شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بودجه ارزش افزوده مازندران در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته بودجه ارزش افزوده شهر و روستای مازندران 320 میلیارد تومان بود که 70 درصد به شهرها و 30 درصد به روستاها براساس قانون اختصاص یافته است.

اسلامی بیان کرد: ارزش افزوده‌هایی وجود دارد که بنگاه‌ها دریافت می‌کنند اما به دولت پرداخت نمی‌شود که با شناسایی و برخورداری از این ارزش افزود،  تا 700 میلیارد تومان ارزش افزوده افزایش می‌یابد که تحولی بزرگ را پیش رو خواهیم داشت.

وی گفت: شوراها یک نماد مؤثر از مردم‌سالاری دینی و دموکراسی است که بلوغ دموکراسی و سیاسی در قدرت‌آفرینی و توان گفت‌وگو و تفاهم است.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار کرد: همه شوراها و دستگاه‌های دولتی باید با قدرت، هماهنگی، وحدت و عمل به وظایف، هماهنگی بین خود را افزایش داده و از چندصدایی که افت شوراها است جلوگیری کنند.

این مسئول افزود: اکنون در شرایط سختی در جامعه قرار داریم و شوراها در این مقطع از زمان بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و یکپارچگی هستند.

اسلامی ادامه داد: خودخواهی، خودمحوری، خود را دیدن، دسته‌بندی‌ها و قطب‌بندی‌ها بلایی است که مصیبت‌آفرین است و باید با دوری از خودمحوری، هماهنگی را افزایش دهیم که لازمه آن ایثار و ازخودگذشتگی است.

وی در پایان با تأکید بر تعامل شوراها با دستگاه‌های دولتی و اجرایی گفت: هر کجا شوراها با دستگاه‌های دولتی هماهنگ بود شاهد رشد و توسعه بوده‌ایم و هر کجا این تعامل وجود نداشت؛ دچار مشکلات فراوان شده‌ایم و لذا باید همدلی و اتحاد در دستور کار همگان باشد و خدمتگزار صادق  برای مردم باشیم و هماهنگ عمل کنیم.

* نظرسنجی و ارزیابی عملکرد شوراها در دستور کار قرار گیرد

امام جمعه نکا نیز افزود: شوراهای جایگاه بسیار والایی دارند و برای رشد و شکوفایی شهرها و روستاها باید با تمام توان وارد عرصه کار شوند.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی‌لائینی، با بیان اینکه نظرسنجی و ارزیابی عملکرد شوراها در دستور کار قرار گیرد؛ اظهار کرد: این ارزیابی باید چراغ راه شوراهای آینده باشد تا شاهد شوراهایی کم‌آسیب‌تر و کم‌حاشیه‌تر باشیم.

وی گفت: با شکل‌گیری شوراها، کار مردم به خود مردم واگذار شده است و می‌توان با برنامه‌ریزی برخی از اختیارات دولت به شهرداری‌ها واگذار شود تا حجم کارها کمتر شود و موفق‌تر عمل شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :