آخرین عناوین

چهارشنبه 8 فروردين 1397-17:24 کد خبر:50993

دستاوردی نامیمون از سفرهای نوروزی:

آتش بی‌مسئولیتی بر جان جنگل‌ها/ حریق بیش از 10 هکتار از جنگل‌های مازندران طی 7 روز!

تنها 7 روز از سال‌ 97 نگذشته که ده‌ها فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران حادث شده است و این دستاوردی نامیمون از سفرهای نوروزی است که با ‌بی‌احتیاطی مسافران رخ داده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، وسعت جنگل‌های استان مازندران به بیش از یک ‌میلیون هکتار می‌رسد که طی سالیان به ‌دلایل گوناگون از وسعت آن کاسته می‌شود.

بر اساس این گزارش، سالانه چند ده هکتار از اراضی جنگلی استان که عمدتا به‌دلیل بی‌احتیاطی عوامل انسانی است، طعمه حریق می‌شود و این جای بسی تأمل و تأسف است.

این گزارش حاکی است تنها هفت روز از سال‌ 97 نگذشته است که ده‌ها فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران حادث شده است و این دستاوردی نامیمون از سفرهای نوروزی است که با بی‌احتیاطی مسافران رخ داده است.

حریق بیش از 3 هکتار از جنگل‌های شرق و مرکزی مازندران

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران وسعت آتش‌سوزی جنگل‌های حوزه شرق و مرکز استان را بیش از 3 هکتار عنوان کرد.

خورشیدی در خصوص جزییات وسعت آتش‌سوزی در حوزه جنگل‌های گلوگاه تا چالوس، گفت: وسعت آتش‌سوزی در جنگل‌های میاندرود یک‌صدم هکتار، شیرگاه 15 صدم هکتار، منگل قائم‌شهر 7 صدم هکتار، دارابکلای ساری 22 هزارم هکتار، لاویج چمستان یک‌دهم هکتار، سه‌کوه تپه ساری 5 صدم هکتار، مسکوپای دودانگه ساری 5 صدم هکتار، کیاده چهاردانگه ساری یک‌ونیم هکتار، مرگاو دودانگه ساری 25 صدم هکتار، زرین‌آباد ساری، 2 صدم هکتار، رسکت دودانگه ساری 6 دهم هکتار، شویلاشت چهاردانگه ساری 4 دهم هکتار و بخشی دیگر از زرین‌آباد ساری یک‌دهم هکتار طی چند روز گذشته از سال‌جاری بوده است.

عوامل انسانی علت اصلی آتش‌سوزی‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری نیز افزود: متأسفانه عوامل انسانی اصلی‌ترین عامل این آتش‌سوزی‌ها گزارش شده است و تلفات جانی نداشتیم.

ستار بابایی به افزایش دما طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش دما طی روزهای آینده و وزش باد گرم به ‌ویژه در ارتفاعات از تمامی مسافران نوروزی و شهروندان استان خواهشمندیم در درجه اول از روشن‌کردن آتش خودداری کنند و در صورت انجام، احتیاط لازم را رعایت کنند.

علی‌اکبر یداللهی معاون فنی اداره‌ کل محیط زیست مازندران نیز در خصوص میزان وسعت حریق جنگل‌های استان طی دور اول سفرهای نوروزی بیان کرد: بر اساس گزارشات واصله، 5 هکتار از اراضی آزاد جنگل‌های چالوس در چهارم فروردین‌ماه، و در پنجم فروردین نیز 5 هزار متر مربع از جنگل‌های نوشهر در مناطق حفاظت شده، یک هکتار از اراضی آزاد جنگل‌های دودانگه ساری و یک‌هکتار از اراضی آزاد جنگل‌های هزار جریب بهشهر طعمه حریق شده‌اند.

حدود 7 هکتار از اراضی جنگلی غرب مازندران در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر نیز در خصوص وسعت آتش‌سوزی جنگل‌های غرب مازندران گفت: طی روزهای شنبه و یکشنبه 4 هزار از اراضی جنگل‌های رامسر در آتش سوخت و طی 24 ساعت این آتش مهار شد.

وجیه‌الله موسوی افزود: همزمان با وقوع این آتش‌سوزی در رامسر، گزارش دیگری از حریق جنگل‌های کلاردشت به وسعت 300 متر حاصل شد که در اسرع وقت مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران در ادامه بیان کرد: صبح یک‌شنبه یک فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های نوشهر رخ داد که منجر به حریق 5 هزار متر از اراضی جنگلی این شهرستان شد.

موسوی اضافه کرد: 5 هکتار از اراضی جنگلی چالوس نیز عصر شنبه هفته جاری طعمه حریق شد که با تلاش همکاران‌مان در غرب استان مهار شد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر عامل اصلی آتش‌سوزی جنگل‌های غرب استان را نیز بی‌احتیاطی عوامل انسانی اعلام کرد و ادامه داد: در این حوادث، تلفات جانی نداشتیم و میزان خسارات وارده در دست بررسی است.

مهدی عسگری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران ـ نوشهر در خصوص وسعت آتش‌سوزی‌های جنگل‌های غرب استان گفت: وسعت آتش‌سوزی در عباس‌آباد 12 صدم هکتار، اشکته چال رامسر یک‌دهم هکتار، جواهرده رامسر 12 صدم هکتار، مازی لنگه رامسر 7 صدم هکتار، عباس‌آباد 3 دهم هکتار، چالوس 6 هکتار، خانیکان نوشهر 5 دهم هکتار و کلاردشت دو صدم هکتار تا روز 5 فروردین گزارش شده است.

در هفتمین روز از سال 97 جنگل‌های بخش کجور نوشهر طعمه حریق شد و گفته می‌شود حدود 3 هکتار از اراضی جنگلی در این حریق دچار خسارت شده است.

در روزهای گذشته نیز مناطق جنگلی مرزن‌آباد دچار حریق شد و خاموش کردن آتش با توجه به نبود امکانات به سختی صورت گرفت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بخش کجور در این باره با بیان اینکه این آتش‌سوزی تاکنون به 3 هکتار از عرصه جنگلی خسارت وارد کرد، گفت: حریق در منطقه جنگلی «میناسنگ» و «لَزیرَک» روستای کهنه‌ده روی داد.

محرمعلی دیلم‌صالحی با اشاره به اینکه بخش کجور نوشهر دارای 35 هزار هکتار جنگل است، خاطرنشان کرد: در 3 روز گذشته بخشی از جنگل های غرب مازندران دچار آتش‌سوزی شد و یک دستگاه بالگرد نیز برای اطفاء حریق به کمک نیروهای منابع طبیعی اعزام شده بود.

*نکته‌های قابل تامل

& اولین نکته آمارهای متفاوت دستگاه‌های ذیربط در استان است که به ‌نظر می‌رسد باید در ایام خاص به‌ ویژه نوروز، در قالب یک کارگروه متمرکز و منسجم، ضمن آموزش و هشدار به مسافران نوروزی، تمامی اراضی جنگلی اعم از آزاد و حفاظت‌شده را مورد پوشش نظارتی و رصد قرار دهند.

& دومین نکته وسعت حریق 10 هکتاری جنگل‌های مازندران طی کمتر از هفت روز نخست سال است که این تلاش و دغدغه‌مندی بیشتر مسئولان استانی را برای حفظ این سرمایه ملی گوشزد می‌کند.

& سومین نکته که قابل پیشگیری است بی‌احتیاطی عوامل انسانی در تمامی این آتش‌سوزی‌ها است که باید فکر جدی برای فرهنگ‌سازی و آموزش مسافران طی ایام خاص به استان کرد.

با توجه به اهمیت حفظ اراضی جنگلی منابع طبیعی استان و همچنین دریا، رودخانه‌ها و به ‌طور کلی محیط زیست استان، به‌ نظر می‌رسد تشکیل کمیته مستقل منابع طبیعی و مدیریت پسماند به‌ دلیل افزایش چند برابری تولید زباله طی ایام نوروز، ضروری است، امری که با توجه مسئولان استانی امید به تحقق آن داریم.

در پایان امیدواریم در کنار دغدغه‌مندی مسئولان برای ایجاد شرایط مطلوب این ایام برای مسافران، توجه به حفظ منابع طبیعی استان به‌ ویژه جنگل‌های مازندران را در لیست اولویت‌ها قرار دهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :