آخرین عناوین

يکشنبه 1 تير 1393-23:18 کد خبر:338

طرح ایجاد منطقه آزاد در مازندران به دولت نرفت

 

اکبر ترکان رئیس شورای هماهنگی مناطق آزاد کشورچهارشنبه شب هفته قبل در برنامه ثریا شبکه اول سیما به تشریح برنامه های دولت پیرامون مناطق ازاد کشور و همچنین مازندران در کشور پرداخت.


 

به گزارش خزرخبر و به نقل از گردشگر آنلاین،مجری برنامه از ترکان راجع به ایجاد منطقه ازاد در مازندران پرسید،پاسخ ترکان درباره این پرسش قابل تامل و نگران کننده بود.

وی با صراحت اعلام کرد منطقه ویژه اقتصادی امیر اباد یک منطقه موفق اقتصادی است،اما طرح توسعه ان به هیئت دولت نیامده است ورییس جمهور تنها برای مهران و استان کردستان دستور پیگیری داده اند.

وی بیان داشت که رئیس‌جمهور نه تنها برای چابهار بلکه برای کل سواحل مکران (دریای عمان) برنامه جامعی در نظر دارد که دو قطب اصلی آن منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد جاسک خواهد بود و در همین راستا بزودی جاسک را هم به مناطق آزاد اضافه خواهیم کرد.

زنگ خطر برای مازندران جای نداشتن توسعه بندرامیراباد در شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور زنگ خطری برای اقتصاد مازندران است.

از بندر امیر آباد به عنوان تنها بندر نسل سوم كشور یاد می شود.

این منطقه ویژه اقتصادی با بهره گیری از تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری، بزرگترین بندر صادراتی شمال كشور استو با پیشرفت روزافزون و چشمگیر خود کانون توجهات اقتصاد ایران به شمار می‌رود.

با توجه به موقعیت ممتاز ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه به‌عنوان پل ارتباطی شرق و غرب، همواره استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور یکی از برنامه‌های اصلی مسئولان بود. امروزه کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که تنها با استفاده از این مزیت به درآمدهای بالایی دست یافتند.

ظرفیت های پنهان و بالفعل

استاندار مازندران چندی پیش از مسئولان بندر امیرآباد خواسته بود تا طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد را اجرایی کنند.

ربیع فلاح جلودار در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی در بندر امیر آباد با اشاره به اینکه این بندر یک ظرفیت وسیع برای توسعه صادرات، رشد سرمایه گذاری و ارتقا اشتغال محسوب می شود، گفت: ظرفیت های پنهان و بالفعل نشده بندر امیرآباد شناسایی و مورد بهره برداری قرار گیردوطرح توسعه بندر و منطقه ویژه اقتصادی با جدیت تمام دنبال شود.

استاندار مازندران با اعلام اینکه مدیران باید شناخت وسیعی از زوایای گسترده و مهم بندر امیر آباد پیدا کنند، تصریح کرد: بررسی نیازمندی های شرکت های مستقر در بندر و تمهید بستر های توسعه آن ها با اولویت نگریسته شود.

فلاح گفت: شرکت های در حال راه اندازی با اولویت پشتیبانی شود.

مازندران جایی ندارد

پس از رخوت چند ساله در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی و پس از آنکه مناطقی مانند جزیره کیش و قشم به جای آنکه محلی تکاپوی مبادلات تجاری و قطب تولیدی باشند، تنها به بازاری برای بنجل‌های چینی تبدیل شدند. اکنون صحبت‌های رئیس شورای هماهنگی مناطق‌ آزاد دولت روحانی حاکی از آن است که برای احیای مناطق آزاد کشور برنامه‌هایی نه در حد شعار و کاغذ بلکه اجرا در دست دارند.

اکبر ترکان رئیس شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس به برنامه‌های دولت یازدهم برای توسعه مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: اگرچه در قانون تاسیس مناطق آزاد به رشد پرشتاب این مناطق برای فعالیت در عرصه‌های مختلف اقتصادی اشاره شده، اما در عمل به این اهداف نرسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: 7 منطقه آزاد اکنون در کشور فعالیت می‌کنند که 4 مورد در سواحل جنوبی، یکی در دریای خزر و دو منطقه در مجاورت جمهوری آذربایجان و ترکیه قرار دارند و به دنبال آن هستیم، تا برای هر کدام بر اساس ظرفیت موجود منطقه محور توسعه تعریف کرده و الگوسازی کنیم.

به گفته ترکان از آنجایی که هر منطقه یک مزیت طبیعی دارد، به عنوان مثال منطقه آزاد چابهار را محور توسعه ترانزیت قرار دادیم، ولی این بدان معنا نیست که مناطق آزاد از اهداف دیگری مانند گردشگری و مبادلات تجاری دور خواهند شد.

رئیس شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور ادامه داد: در برنامه اخیر قشم محور توسعه صنعت نفت و فولاد در نظر گرفته شده و منطقه آزاد کیش محور توسعه گردشگری است.

وی ادامه داد: اروند به عنوان منطقه بازار نفت و گاز ایران و عراق در نظر گرفته شده چون در جنوب غربی کشور و در مجاورت منطقه نفتی عراق قرار دارد که با توسعه صنایع پشتیبانی نفت و پایین‌دستی می‌توان در این زمینه توسعه خوبی را شکل داد.

ترکان محور‌های توسعه‌ای که برای منطقه آزاد انزلی در نظر گرفته شده را ارتباط با حوزه خزر عنوان کرد و گفت: ارس نیز به عنوان منطقه توسعه مبادلات با آذربایجان و ماکو برای قطب توسعه مبادلات با ترکیه برنامه‌ریزی شده است.

در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد در نظر گرفته‌اید، گفت: مناطق آزاد از 5 قانون گمرک، مالیات، پول و بانک، کار و ویزا مستثنی هستند و اگر در این سالها آن طور که باید شاهد سرمایه‌گذاری نبودیم به دلیل آن است که ارتباط بین‌المللی کشور مطلوب نبوده و به دنبال بازسازی روابط هستیم که یکی از آنها خروج از تحریم بانکی است.

ایجاد بانک فراساحلی در مناطق آزاد/ مبادلات این بانک‌ها صرفا ارزی است

ترکان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه روابط بانکی در مناطق آزاد در زمان تحریم چگونه بوده و چه برنامه‌ای برای مبادلات ارزی در این منطقه در نظر گرفته شده گفت: اخیرا رئیس بانک مرکزی با دستورالعمل ایجاد بانک‌های فراساحلی ( Off shore) موافقت کرده‌اند که اتفاق بسیار خوبی است. اگرچه فعالیت واقعی بانک‌ها مستلزم ارتباطات بین بانکی کل کشور است، اما این گونه بانک‌ها در مناطق آزاد عملیات‌شان صرفا ارزی است و تسهیلات به صورت ارزی پرداخت شده و کار ریالی نمی‌کنند.

جاسک به جمع مناطق آزاد می پیوندد

وی در پاسخ به اینکه پس از سفر رئیس‌جمهور به منطقه آزاد چابهار چه برنامه‌ای برای این منطقه و چه بودجه‌ای در نظر گرفته شده گفت: رئیس‌جمهور نه تنها برای چابهار بلکه برای کل سواحل مکران (دریای عمان) برنامه جامعی در نظر دارد که دو قطب اصلی آن منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد جاسک خواهد بود و در همین راستا بزودی جاسک را هم به مناطق آزاد اضافه خواهیم کرد.

احداث بزرگراه از بندرعباس به جاسک و کنارک/ فرودگاه کنارک دومنظوره می‌شود

ترکان احداث بزرگراه از بندر‌عباس به جاسک و از جاسک به کنارک را یکی دیگر از کارهایی عنوان کرد که قرار است در آینده‌ای نزدیک آغاز شود و همچنین توسعه فرودگاه جاسک و دو منظوره کردن فرودگاه کنارک و تبدیل آن به فرودگاه مشترک از دیگر اهداف این منطقه است.

ایجاد خط آهن چابهار-مشهد

وی گفت: به دنبال آن هستیم تا ساحل جنوب را به شمال وصل کنیم، تا جایی که ایجاد راه‌آهن زاهدان به چابهار و در ادامه به مشهد در دستور کار قرار دارد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • اسحاقی
    چهارشنبه 13 آبان 1394-23:40


    ما اسیر طمع مقامات شرق استان شدیم بابا صد سال پیش اگر شرق مازندران ساحلش عمق داشت رضاشاه حتما بندر را میگفت هلندیها شرق استان بسازند.اما عمیق ترین نقطه بندر نوشهر بود.صد ساله گمرکات کل استان و بنادر کل استان نوشهر است.اولین بار را نوشهر سال۱۳۱۷ مربوط به ذوب اهن از روسیه ترخیص کرده.زمان ریاست قبلی بندر نوشهر تمام تجهیزات نوشهر را با زور بردند امیراباد.امیراباد که چه عرض کنم؟شمال تالاب یک متری میانکاله.الانم که هر روز کشتی لایروب مجبوره کف تالاب رو بکنه تا پر نشه.الان مقامات شرق ادعا دارند بابلسر باید منطقه آزاد شه.حتما میخوان با قیق صید کیلکا بار صادر کنن روسیه؟طمع و نادانی تا چه حدی؟کدوم عقلیه نزدیک ترین بندر به پایتخت.قدیمی ترین بندر مازندران نوشهر را ول کنه.بره جای دیگر را منطقه آزاد کنه؟

    • شمس
      چهارشنبه 22 مهر 1394-12:19


      آقای ترکان احتمالا مشکل داری که بندر نوشهر با سابقه فعالیت ۱۳۱۷ در عمیق ترین ساحل مازندران را نمیبینی اما حرف از روستای امیراباد با عمق دریای ۵متری میزنید.همین الان کشتی لایروب یک روز در امیراباد کار نکند بندری برای کشتیرانی باقی نمیماند بستر دریا روزانه کنده میشود تا ۵متر عمق درست شود.این یعنی مرگ تالاب میانکاله.کمی اندیشه کنید.جای بخشی نگری