آخرین عناوین

سه شنبه 16 شهريور 1395-10:26 کد خبر:31877

بازدید نمایندگان دو وزارتخانه از بیمارستان امام بهشهر:

احوال ناخوش بیمارستان نیمه‌تمام بهشهر در پیچ‎وخم اعتبارات

بیمارستان در حال ساخت بهشهر که باید حداکثر سال گذشته به بهره‎برداری می‎رسید، مدتی است که وارد نهمین سال ساخت خود شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، نمایندگان وزارتخانه‎های راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیأت همراه آنها، دوشنبه‌شب از بیمارستان جدید و در حال احداث بهشهر بازدید کردند.

این مرکز درمانی با هدف جایگزین‎شدن بیمارستان دولتی امام خمینی (ره) در مرکز بهشهر در حال ساخت است، زمین آن از سوی مرحوم موسی اشرفی یکی از خیران بهشهری به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهدا شد.

عملیات ساخت این پروژه، هم‎زمان با مراسم کلنگ‎زنی از سال 87 آغاز و مقرر شده بود تا حداکثر پنج سال آینده به بهره‎برداری برسد اما در حال حاضر دارای 70 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و عملیات اجرایی آن در سال نهم تا حدودی متوقف شده است.

سال گذشته و با بازدید وزیر و معاون راه و شهرسازی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان ایشان در چند دوره متفاوت، قرار شده بود که 13 میلیارد تومان به تسریع در ساخت این پروژه اختصاص داده شود اما براساس آخرین خبرها، تا چند روز پیش، تنها 3 میلیارد تومان این مبلغ تأمین شد، در حالی‌ که مسئولان استانی، از بهره‎برداری آن در هفته دولت سال‎جاری خبر داده بودند.

امروز نیز شاید برای دهمین‎بار در سال‎جاری است که گروهی در سطح وزیر و معاونان وزیر راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این بیمارستان بازدید می‌کنند و دست‌کم اگر در هر بار بازدید، 2 میلیارد تومان به ساخت آن اختصاص داده بودند، تاکنون به پیشرفت 90 درصدی و نصب تجهیزات رسیده بود.

* بیمارستان جدید بهشهر تا دهه فجر تکمیل شود

فرماندار بهشهر در نشستی که به همین منظور پس از بازدید از بیمارستان با حضور نمایندگان وزارتخانه‎های راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبارات بتوانیم در دهه فجر امسال شاهد بهره‎برداری از بیمارستان امام خمینی(ره) باشیم.

سیدخالق سجادی اظهار کرد: شرایط دولت را می‎دانیم اما امیدواریم با امکاناتی که در اختیار داریم بتوانیم هدیه خوبی را در دولت یازدهم به مردم بهشهر هدیه دهیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه نیز در این جلسه گفت: شرق مازندران نسبت به مرکز و غرب مازندران به‎قدری عقب‌مانده است که مایه شرمندگی است و نرخ بیکاری آنها نیز دو برابر غرب مازندران است.

علی‎محمد شاعری اظهار کرد: مردم شرق مازندران گاهی برای یک جراحی، تشخیص و معاینه ساده باید به ساری، بابل و گرگان بروند و از همه این شهرها، گلوگاه محروم‎تر است.

وی افزود: اگر سری به بیمارستان امام حسین(ع) نکا و ثامن‌الائمه(ع) گلوگاه بزنید، محرومیت را در آنها نسبت به غرب و مرکز مازندران می‎بینید.

* همواره وعده و وعید دیدیم

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه ادامه داد: سال‌هاست که وعده ارتقای شاخص‌های سلامت در این منطقه عنوان می‎شود اما اتفاق خاصی نیفتاد و نمونه آن همین پروژه است که حدود 70 در صد پیشرفت فیزیکی دارد و همواره وعده و وعید را دیدیم، در صورتی که باید مدیریت زمان انجام شود تا هم هزینه‌ها کاهش پیدا کند و هم سلامت مردم با مشکل مواجه نشود.

عضو خانه ملت با تأکید بر اینکه هزینه ساخت بیمارستان امام خمینی(ره) بهشهر باید از هر محل ممکن پرداخت شود، گفت: حتی با وزیر بهداشت نیز جلسه داشتیم و درباره این پروژه و سایر پروژه‌ها‎ی بخش سلامت در این شهرستان و شهرستان‎های گلوگاه و نکا صحبت شد که در نتیجه، دستورات لازم را به حوزه‌های مختلف دادند.

* تکمیل بیمارستان جدید بهشهر را به چیزی مشروط نکنیم

شاعری ادامه داد: برای بیمارستان‎های نکا و گلوگاه و اورژانس منطقه تصمیماتی گرفتیم و امروز بیشترین تمرکز بر روی بیمارستان در حال ساخت بهشهر است و می‌خواهیم آن را به چیزی مشروط نکنیم.

وی بیان کرد: تأکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر پایان ساخت بیمارستان جدید بهشهر تا پایان امسال‎ است، لذا با توجه به محرومیتی که در بهشهر داریم حاضر هستیم هر تصمیمی گرفته شود تا این پروژه در زمان مناسبی به بهره‌برداری برسد و تجهیزات آن نیز هم‌زمان با پیشرفت فیزیکی 90 درصد نصب شود.

شاعری در پایان گفت: از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گلایه‎مند هستیم و امیدواریم تصمیم انقلابی گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این نشست گفت: بهشهر از جمله شهرستان‎هایی است که شاخص سلامت آن رو به پیشرفت است، در هفته دولت و قبل از آن پروژه‎های خوبی در بخش بهداشتی درمانی در این شهرستان افتتاح شد.

قاسم جان‎بابایی اظهار کرد: برای تأمین تجهیزات پزشکی در بیمارستان جدید بهشهر مشکلی نداریم.

* تا پایان اردیبهشت 96 مهلت بدهید!

عباس زارع‌نژاد مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست با اشاره به تأکید وزیر بهداشت بر تسریع در اتمام عملیات ساخت بیمارستان دولتی بهشهر، به مسئولان این شهرستان بیان کرد: باید تا پایان اردیبهشت 96 مهلت بدهید که این بیمارستان تکمیل شود.

* ارتقای کمی تختهای بیمارستان جدید بهشهر از 160 به 220

معاون وزیر و رئیس سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی راه و شهرسازی نیز با اشاره به مشخصات بیمارستان جدید بهشهر، گفت: پروژه در حال ساخت، اگر چه در ابتدا 160 تختخوابی بود اما به 217 تخت رسید و اکنون نیز با طرح جدید، از ظرفیت 220 تخت نیز گذشته است.

محمدجعفر علی‌زاده اظهار کرد: نیازهای تخصصی ازجمله پیش‎بینی هفت اتاق عمل، 30 تخت مراقبت ویژه، سی‎سی‎یو، آی‌سی‎یو و ان‌آی‌سی‌یو و بخش زایمان استاندارد روز دنیا که مادر بتواند در شرایط کاملاً آرام و بدون استرس کودک خود را به دنیا بیاورد(VIP)، برای بیمارستان جدید بهشهر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این بیمارستان در مسیر شریانی قرار دارد و می‌تواند کمک شایانی به مسافران ارائه بدهد.

* اختصاص 20 درصد از اعتبارات مصوب در سال گذشته

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود و تخصیص اعتبارات که به‌عنوان نمونه سال گذشته 13 میلیارد تومان درخواست اعتبار داده شده بود اما تنها 20 درصد آن اختصاص یافت، این پروژه را در نیمه سال 96 باید تحویل بدهیم که براساس قانون بودجه و اولویت است.

علی‎زاده گفت: یکی از مشکلات این بیمارستان، نداشتن پروانه ساختمان است که هنوز صادر نشده است، از شرکت‌های آب، برق و گاز خدمات درخواست کردیم و باید 3 تا 4 میلیارد تومان به این شرکت‌ها پرداخت شود.

* جمعبندی جلسه

در پایان نیز با رایزنی‎های انجام‎شده از سوی اعضای جلسه، مقرر شد که فرماندار بهشهر خدمات زیربنایی شامل آب، برق و گاز را در اسرع وقت تأمین کند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ذیل نامه نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه، دستور لازم را برای تأمین 10 میلیارد تومان از محل یک‎درصد اعتبارات این وزارتخانه حسب دستور و تأکید وزیر بهداشت، ابلاغ کند و بقیه اعتبارات مورد نیاز، توسط سازمان مجری وزارت راه و شهرسازی تأمین شود.

پیگیری برای اختصاص 100 درصدی اعتبارات مورد نیاز از معاونت بودجه سازمان برنامه و بودجه توسط نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه انجام شود و در پایان نیز، برنامه زمان‎بندی از سوی پیمانکار مربوطه برای تکمیل و آماده بهره‎برداری پروژه تا پایان دهه فجر سال‎جاری انجام بگیرد.

براساس این گزارش، براساس صحبت‎های انجام‎شده، به نظرمی‎رسد که علاوه بر مشکل مالی، نبود مدیریت در اولویت‎بندی فعالیت‌های مربوطه نیز به‎چشم می‎خورد، زیرا به‎عنوان نمونه هنوز پروانه ساختمان دریافت نشده است.

از طرفی دیگر نیز نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه از تأکید وزیر بهداشت بر اتمام پروژه تا پایان سال‎جاری می‎گوید اما مشاور او اعلام می‎دارد که باید تا اردیبهشت‌ماه 96 فرصت داده شود، پیمانکار نیز از طلب‎های چند میلیاردی و تخصیص نیافتن اعتبارات مصوب می‎گوید و همه این‎ها در حالی است که بیمارستان قدیمی و دولتی بهشهر که مرکز بلوک شرق مازندران است، به‎ویژه با آغاز طرح تحول سلامت تاکنون، دیگر پاسخ‎گوی مراجعه‌کنندگان خود نبوده و از کمبود فضا رنج می‎برد.

امیدواریم که با توجه به جمع‎بندی صورت‎گرفته علاوه بر پیگیری‎های شهرستانی برای دریافت پروانه ساختمانی و رایزنی‎های نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه، مبلغ درخواستی برای تکمیل این پروژه به میزان 21 میلیارد تومان اختصاص یافته و مردم بهشهر تا دهه فجر امسال‎ شاهد بازگشایی درب بیمارستان جدید دولتی در شهر خود مزین به نام امام خمینی(ره) باشند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :