آخرین عناوین

سه شنبه 8 تير 1395-9:54 کد خبر:24224

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از خشکسالی شالیزارها تا نوبت‌بندی آب در میاندورود

امسال بحث خشکسالی خیلی زود به سراغ برنج‌کاران آمد و این موضوع نگرانی‌های بسیاری برای آنها به وجود آورده است.


خزرتیترخبر: امسال بحث خشکسالی خیلی زود به سراغ برنج‌کاران آمد به ‌طوری‌ که مردم منطقه گهرباران با خشک شدن زود هنگام شالیزارها مواجه شدند که این موضوع نگرانی‌های بسیاری برای آنها به وجود آورده است.

با وجود اینکه بحث نوبت‌بندی آب در اراضی شالیزاری منطقه اجرا می‌شود، کشاورزان منطقه از تقسیم آب گلایه دارند و اعتقاد دارند بحث کم‌آبی با این موضوع در ارتباط است.

* همواره آب نباید زیر پای شالی باشد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران ، اظهار کرد: بحث نوبت‌بندی آب از سال‌های گذشته در مازندران آغاز شده که برای مدیریت منابع آب یک ضرورت است، به دلیل اینکه باید از میزان آب موجود به نحو مطلوبی استفاده شود تا دچار مشکل خشک‌سالی نشویم.

محمدابراهیم یخکشی با اشاره به اینکه بحث نوبت‌بندی آب یک فرهنگ بوده که از گذشته دور از استان به جای مانده ولی در حال حاضر قالب آن تغییر کرده است، اضافه کرد: در گذشته یک روستا برای خود نوبت‌بندی می‌کرد، الان این نوبت‌بندی در سطح مناطق در حال اجراست.

وی بیان کرد: از لحاظ کشاورزی و علمی نیز همواره آب نباید زیر پای شالی باشد، همین که زمین و ریشه گیاه مرطوب باشد کفایت می‌کند و همچنین راندمان محصول نیز بالا می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران به اجرای بحث نوبت‌بندی از سدهای تجن و هراز اشاره کرد و افزود: این مهم به‌نفع کشاورز بوده که با مشکل کم‌آبی مواجه نمی‌شود و در زمان کشاورز صرفه‌جویی می‌شود و نیاز نیست هر روز در مزرعه حضور پیدا کند.

این مسئول با اعلام اینکه امسال وضعیت بارندگی مطلوبی بوده و وضعیت ذخیره آب سدها نسبت به سال گذشته بهتر است، اظهار کرد: آب مورد نیاز منطقه گهرباران از سد شهید رجایی تأمین شده که به میزان کافی رهاسازی می‌شود، ولی ممکن است در مسیر رهاسازی از تجن به منطقه گهرباران به‌صورت غیرمجاز برداشت صورت گیرد.

یخکشی ادامه داد: همکاران شرکت آب منطقه‌ای در مسیر کانال به‌صورت شبانه‌روزی نظارت دارند، گاهی افراد سودجو از فرصت استفاده کرده در صورت غیبت مأمور در محل موقعیت مکانی با قرار دادن پمپ آب را به سمت زمین خود منحرف می‌کنند که این کار خلاف قانون است و در صورت مشاهده به‌شدت برخورد شده و تجهیزات را جمع‌آوری می‌کنیم، این کار نباید انجام شود در غیر این صورت آبی که در پایین‌دست رهاسازی می‌شود، کافی است.

* تکذیب مشکل کم‌آبی در منطقه گهرباران

این در حالی‌است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مشکل کم‌آبی در منطقه گهرباران را تکذیب کرد.

 دلاور حیدرپور با بیان اینکه تاکنون گزارشی در این زمینه نداشتیم، گفت: وضعیت سد از سال گذشته مطلوب بوده و تاکنون از آب رودخانه استفاده شده و از مخزن سد استفاده نشد.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه برنج از جمله محصولات استراتژیک بوده و کشاورزان برای تولید آن زحمات بسیاری متحمل می‌شوند، لازم است حمایت جدی در زمینه تأمین آب شالیزارها صورت گیرد تا شالی‌کاران با خیالی آسوده و راحت در شالیزارها مشغول کشت و کار شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :