آخرین عناوین

سه شنبه 28 فروردين 1403-9:59 کد خبر:131193

خبرگزاری ایرنا گزارش می دهد:

سفر به مازندران؛ منهای چادرخوابی

چادرخوابی پدیده و معضل ناهنجار که در تعطیلات بویژه تعطیلات نوروزی و تابستان گریبان فضای شهری مازندران را می گرفت اما مردم این خطه از شمال کشور نوروز ۱۴۰۳ را بدون حضور چادرخوابها سپری کردند.


خزرتیترخبر: در اکثر تعطیلات نوروزی سال های گذشته، چادرهای رنگارنگ مسافران در جای جای میادین، ‌ پارک ها، خیابان ها و محل عبور و تردد شهروندان مازندران برپا بود و این رویه نه تنها برای مسافران از نظر تامین امنیت با مشکلاتی همراه بود برای شهروندان مازنی و تردد آنها نیز دردسرساز می شد.

روایت خبرنگار ما از این پدیده در سال اخیر هم گویا این مطلب است و نگارنده این مطلب می افزاید: صبح یک روز دلپذیر زمستانی، قدم زنان به محوطه بیرونی پارک شهر قائمشهر می رسم، صف چادرهای مسافرتی رنگارنگ در خیابان جلوی پارک، ‌دمپایی های زنانه، ‌مردانه و بچگانه که جلوی در ورودی چادر قرار دارد، ‌صدای پیک نیک و بوی گاز که از داخل چادر به گوش می رسد، ‌مردانی که با زیرپوش و شلوار راحتی از چادر خارج می شوند و به دنبال پیدا کردن نانوایی برای خرید نان صبحگاهی هستند و زنانی که در حال جمع کردن لحاف و تشک ها از داخل چادر مسافرتی هستند.

اینها پاره ای از تصاویر همیشگی و گاها ناخوشایند ایام پیک سفر در مازندران است که مردم این دیار آن را شاهد هستند و ناچارا به خوگرفتن آن عادت کرده بودند.

اما یکی از مهم‌ترین مسائل در سفرها اسکان مسافران است که به شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ از چادرخوابی گرفته تا استفاده از ویلاها و هتل‌های لوکس و پرستاره.

بر اساس آمار اقامت در سال‌های گذشته، استفاده از چادرهای مسافرتی به اسکان در اقامتگاه‌های رسمی مانند هتل ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذیرها ترجیح داده شد، با این حال چادرخوابی به دلیل اینکه امنیت و ایمنی مسافران را فراهم نمی‌کند از مهم‌ترین معضلات هر ساله شهروندان و مسئولان به شمار می‌رود.

پدیده چادرخوابی مسافران در همه ایام سال به ویژه در پیک سفرها در ایام تعطیلات پایِ ثابت معضل سفرها در مازندران به شمار می رود و همواره کارشناسان حوزه گردشگری از آن به عنوان قصه ناتمام در این بخش یاد می کردند.

مازندران یک میلیون و ۲۵۰ هزار تخت در مراکز اقامتی دارد که شامل هتل، ‌متل، ‌مسافرخانه، ‌بوم گردی به عنوان ظرفیت اقامتی رسمی به شمار می روند و در کنار این بخش از ظرفیت اقامتی رسمی، ‌ظرفیت اقامتگاهی غیر رسمی نیز که ظرفیت آنها فراتر از ظرفیت مراکز اقامتی رسمی است را داریم.

با وجود این ظرفیت های موجود اما مشاهده می شد در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات آخر هفته و یا تعطیلات رسمی عید نوروز و دیگر اعیاد چادرهای مسافرتی همچون قارچ در گوشه و کنار خیابان ها، ‌کوچه ها و پارک های داخل شهرهای مازندران سر بر می آوردند که این نوع شیوه شب گذرانی اصلا سنخیتی با اصل موضوع چادرخوابی طبیعت گردان ندارد و "گرانی"‌ فاکتور اثرگذار در استفاده از چنین شیوه نامتعارف اقامت چند شبانه روز مسافران در این استان است.

طی این سالها تلاش ها حول این محور بوده است تا بتواند این بخش از چهره نازیبای گردشگری در مازندران را محو کند که ممنوعیت چادر زدن مسافران از جمله این اقدامات است که با دستور استاندار مازندران در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ آغاز شد و بنا به گفته مسئولان امر ۵۰ درصد اهداف مورد نظر در آن سال محقق شد.

اما نوروز ۱۴۰۳ را می توان مصادق الوعده وفا گفتمان مسئولان ارشد و گردشگری مازندران در زمینه برچیدن بساط چادرخوابی در این استان برشمرد و بنا به اظهار نظر مسئولان امر موردی از چادرخوابی در محیط های شهری مازندران مشاهده نشد و تمامی مسافران به مناطق در نظر گرفته شده هدایت شدند.

موفقیت قابل قبول برچیدن بساط چادرخوابی

مدیر کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مازندران از چادرخوابی در حاشیه جاده ها، ‌خیابان ها و مناطق جنگلی به عنوان یکی پدیده ای نام برد که با معضلات و چالش هایی از جمله سرقت و ناامنی سفر برای مسافران همراه است.

حسین ایزدی ادامه داد:‌ ممنوعیت چادرخوابی مسافران یکی از تدابیر استاندار مازندران برای توسعه گردشگری در استان است که از نوروز ۱۴۰۲ در مازندران آغاز شد و با تصمیم پایان سال گذشته در نوروز ۱۴۰۳ نیز کلید خورد و در طول سال ادامه خواهد داشت.

وی به موفقیت آمیز بودن اجرای ممنوعیت چادر خوابی در نوروز ۱۴۰۲ اشاره و تصریح کرد: به طوری که ۵۰ درصد اهداف مورد نظر برای کاستن از تعداد مسافران چادرخواب در استان مازندران در آن ایام محقق شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: با توجه به پیش بینی حضور میلیونی مسافران به مازندران پیش ز آغاز سال جدید و تعطیلات نوروزی تمهیدات لازم برای جلوگیری از چادرخوابی در نقاط شهری اتخاذ شد.

وی افزود: فراهم کردن فضای سالن های ورزشی، ‌مساجد و مدارس برای اسکان مسافران نوروزی و هماهنگی با نهادهای متولی از جمله تمهیدات اتخاذ شده بود.

تداوم برخورد با چادرخوابی در طول سال

ایزدی ادامه داد: به طوری که با هماهنگی های صورت گرفته عنوان شد که هیچ مسافری نباید در نقاط شهری از جمله پارک ها و میادین چادر بزند و این افراد می بایست به مکان های درنظر گرفته شده راهنمایی شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مازندران اظهار داشت: بر همین اساس اواخر پارسال در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر مصوب شد چادرخوابی در مازندران ممنوع است و همین روند در استان پیگیری شد.

وی ادامه داد:‌ با تدابیر و اقدامات انجام شده خوشبختانه موردی از چادرخوابی در نقاط شهری مازندران را در تعطیلات نوروزی امسال مشاهده نکردیم و افراد علاقمند به تجربه چادرخوابی در طبیعت به نقاط تعیین شده هدایت شدند.

به گفته ایزدی چادرخوابی به عنوان بخش جذاب یکی از شاخه های گردشگری یعنی "طبیعت گردی" به شمار می رود و با تعیین نقاطی در پارک های جنگلی و کمپ ها آن تعداد افراد علاقمند برای تجربه چادرخوابی امکانات لازم برایشان فراهم شود.

وی افزود:‌به همین منظور و با تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد اجرایی خدامات سفر مازندران تصمیم بر آن شد تا نقاطی به عنوان مکان های مجاز برای چادرخوابی در ایام نوروز تعیین شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مازندران از پارک های جنگلی، ‌ تفرجگاه های سواحل دریا و نیز پارک های شهری به عنوان بخشی از نقاط در نظرگرفته شده برای این منظور نام برد.

وی ادامه داد:‌ براساس تصمیمات اتخاذ شده بساط هر گونه چادرخوابی در غیر نقاط تعیین شده جمع می شود اجازه این کار به مسافران داده نمی شد و این موضوع باعث شد تا چادرخوابی به صورت هدایت شده و نظامند در مازندران رخ دهد./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :