آخرین عناوین

پنجشنبه 9 آذر 1402-10:33 کد خبر:128727

هشدار به صنایع پرمصرف استان مازندران:

گازی ها هشدار دادند / ضرورت تامین سوخت جایگزین در سیمان نکا

با سرد شدن هوا متولیان امر و دستگاه های خدمات رسان برق و گاز به سراغ صنایع و کارخانه‌ ها رفتند تا فیتیله گاز آنها را پایین بکشند.


به گزارش خزرتیترخبر، با سرد شدن هوا متولیان امر و دستگاه های خدمات رسان برق و گاز به سراغ صنایع و کارخانه‌ ها رفتند تا فیتیله گاز آنها را پایین بکشند، کمتر از ۲۰ درصد مشترکان برق و گاز مازندران را صنایع تشکیل می‌ دهند اما برای خدمات رسانی بهتر به واحدهای مسکونی باید نسبت به تامین سوخت جایگزین اقدام کنند .

تجربه سال‌ های گذشته در تابستان و زمستان و قطع و افت فشار گاز نشان می دهند که تعیین سوخت جایگزین برای صنایع استان خصوصا صنایع پرمصرفی چون سیمان نکا از ضروریات می باشد .

در سال‌ های اخیر یکی از موانع بخش تولید محدودیت تامین انرژی بوده که نیاز به یک برنامه‌ریزی بلند مدت دارد، بنابراین حالا با فرا رسیدن فصل سرما به نظر می‌ رسد بررسی مشکلات بخش تولید در بحث تامین انرژی و ارائه راهکارهایی در این حوزه ضروری باشد.

پیش بینی می‌ شود، امسال هم با افزایش شدت سرما شاهد قطعی گاز مصرفی واحدهای تولیدی باشیم و اولویت قطع در زمان محدودیت انرژی، بخش تولید و بیشتر محل‌ های تمرکز واحدهای صنعتی مثل لکه‌ های صنعتی و شهرک‌ های صنعتی است.

پیش بینی می‌ شود، امسال هم با افزایش شدت سرما شاهد قطعی گاز مصرفی واحدهای تولیدی باشیم و اولویت قطع در زمان محدودیت انرژی، بخش تولید و بیشتر محل‌ های تمرکز واحدهای صنعتی مثل لکه‌ های صنعتی و شهرک‌ های صنعتی و صنایع پرمصرفی همچون « سیمان نکا » خواهد بود .

بنابراین تولیدکنندگان با توجه به زیاد نشدن ظرفیت تولید گاز این پیش بینی را دارند که با محدودیت تامین انرژی مواجه شوند، البته در صورت تشدید سرمای هوا و مشکل تامین گاز برای نیروگاه‌ ها احتمال محدودیت تامین برق هم وجود دارد.

بالابودن هزینه های تبدیل سوخت جایگزین از مهمترین مشکلاتی است که واحدهای تولیدی مازندران به آن اشاره می کنند از سوی دیگر خرد و متوسط بودن واحدهای تولید و صنایع مازندران، از نظر مالی امکان دوگانه سوز کردن سوخت واحد تولیدی را غیرممکن می سازد اما این بهانه از صنایع بزرگ و پرمصرف قابل قبول نیست و باید هر چه سریعتر برای خدمات رسانی بهتر به مصارف خانگی نسبت به تامین سوخت جایگزین اقدام نمایند .

استقبال از سوخت جایگزین برای صنایع کمرنگ است

سبحان رجب پور مدیر شرکت نفت منطقه ساری از واحدهای تولیدی و نانوایی‌ ها و مرغدرای ها خواست تا به فکر سوخت جایگزین باشند و افزود: برای واحدها تا ۱۵ روزی سوخت تامین می‌ شود و واحدهای تولیدی نظیر مرغداری و صنایع برای تامین سوخت جایگزین به ادارات مد نظر نظیر صنعت و جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی گفت: پس از تایید توسط دستگاه‌های مورد نظر سوخت مورد نیاز واحدهای تولیدی توسط شرکت نفت تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه به رغم شروع فصل سرما تاکنون استقبال از سوخت جایگزین کم بوده است، افزود: این در حالی که اطلاع رسانی مورد نیاز برای مراجعه واحدها و تامین سوخت صورت گرفته است.

رجب پور گفت: در صورت افت فشار چاره‌ای وجود ندارد تا واحدهای تولیدی و صنایع از سوخت جایگزین استفاده کنند زیر اولویت تامین پایدار گاز خانگی است و و واحدهایی که سوخت جایگزین تامین نکنند دچار مشکل می‌شوند

در حال حاضر ۸۰ درصد مشترکان گاز مازندران را بخش خانگی تشکیل می دهند و مسئولان گاز استان به صنایع هشدار داده اند که قولی بابت تامین سوخت در صورت افت فشار را نخواهیم داد.

صنایع به سمت سوخت جایگزین بروند

قاسم مایلی رستمی، مدیرعامل گاز مازندران میزان گاز صنایع پرمصرف شامل نیروگاه و سیمان نکا را ۵۰ هزار مترمکعب در ساعت ذکر کرد و با تاکید بر این که صنایع پرمصرف نظیر سیمان نکا و نیروگاه باید به سمت سوخت جایگزین در فصل سرما بروند، میزان مصرف گاز آن ها را ۵۰ هزار مکعب در ساعت اعلام کرد و گفت: برای پایداری گاز بخش خانگی باید صنایع پرمصرف به سمت سوخت جایگزین بروند.

وی همچنین از مردم خواست تا برای پیشگیری از افت و ناپایداری جریان گاز نسبت به خاموش کردن وسایل گرماسوز و گاز سوز غیرضرور اقدام کنند و افزود: امیدواریم با همراهی مردم زمستان سال جاری نیز بدون مشکل گذر کنیم.

وی با اشاره به این که بخشی از گاز استان از طریق سوآپ ترکمسنان تامین می شود، میزان آن را روزانه چهار تا ۵ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: معمولا در دی ماه به دلیل سرمای هوا این واردات گاز از سوی ترکمنستان قطع می شود، هر چند رایزنی هایی برای عدم قطع گاز صورت گرفته است.

به گزارش خزرتیترخبر، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک گاز در مازندران وجود دارد که ۲۰ درصد آن را صنایع تشکیل می دهند./شمال نیوز

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :