آخرین عناوین

سه شنبه 30 آبان 1402-12:4 کد خبر:128576

مدیرکل پزشکی قانونی استان خبر داد:

مسمومیت با گاز امسال جان ۱۷ مازندرانی را گرفت

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ نفر براثر مسمومیت با گاز منو اکسید کربن در این استان جان خود را ازدست دادند.


به گزارش خزرتیترخبر، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ نفر براثر مسمومیت با گاز منو اکسید کربن در این استان جان خود را ازدست دادند.

براساس این گزارش، علی عباسی افزود: آمار جان باختگان ناشی از مسمومیت گاز co در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹۰ صد افزایش نشان می دهد.

وی ادامه داد:‌ از مجموعه ۱۷ نفری که بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان جان خود را از دست دادند تعداد ۱۵ نفر مرد و ما بقی زن بودند.

وی اظهار داشت: بیشترین شهرها بر اساس آمار نوشهر با چهار، آمل و نور هر کدام با سه، سیمرغ با ۲ فوتی و شهرستان های رامسر، تنکابن، چالوس، قائمشهر و ساری هر کدام با یک فوتی کمترین فوتی گزارش شده است.

عباسی گفت: فروردین با پنج فوتی، اردیبهشت و تیر با سه فوتی، خرداد، مرداد و مهر ماه با ۲ فوتی به ترتیب بیشترین فوتی ناشی از منوکسید کربن در مازندران به ثبت رسید.

مدیرکل پزشکی قانونی استان با تأکید بر ارتباط مستقیم تغییرات جوی و افزایش مرگ و میز ناشی از گازگرفتگی، تصریح کرد : تغییرات ناگهانی جوی مانند کاهش دما، بارش های پیش بینی نشده و عدم آمادگی هموطنان برای استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد ارتباط مستقیم با افزایش آمار مرگ و میر با این کشنده خاموش دارد.

وی از هموطنان درخواست کرد با رعایت نکات ایمنی و توصیه های ارائه شده مانع از وقوع مخاطرات جانی و حوادث تلخ برای خود و عزیزانشان شوند.

بهترین راهکار در هنگام برخورد با بیمار مسموم با گاز منوکسید کربن خارج کردن مصدوم از محیط حادثه است، باید بلافاصله بیمار را در هوای آزاد و در معرض اکسیژن قرار داده و سریع به اولین مرکز درمانی رساند.

باز کردن پنجره‌ها و ایجاد تهویه در محیط از مسمومیت سایر افراد جلوگیری خواهد کرد.

طبق بررسی های صورت گرفته گاز گرفتگی افراد غیر بومی و گردشگر بیشتر در خانه های استیجاری در مازندران است که استانداردهای گاز کشی به خوبی رعایت نشده و به حد کافی مسائل سلامت مسافران مورد توجه قرار نمی گیرد.

از طرفی از آن جایی که همواره کارگران غیر بومی در ویلا سازی های مازندران مشغول به کار می شوند و معمولا اقامت آنان در اتاق هایی که فاقد لوله کشی گاز استاندارد بوده و بیشتر از کپسول و یا پیک نیک های گازی برای گرما و پخت و پز استفاده می کنند، دچار حادثه مسمومیت و گاز گرفتگی می شوند.

توصیه‌های ایمنی برای وسایل گازسوز

به گزارش خزرتیترخبر، هر سال با شروع فصل سرما، تعداد زیادی از هموطنان به دلیل بی توجهی به مسائل ایمنی مرتبط با استفاده از گاز طبیعی، جان خود را از دست می دهند که به همین دلیل رعایت نکات ایمنی ضرورت فراوان دارد.

دقت نکردن در نصب صحیح وسایل گاز سوز، توجه نداشتن به باز بودن مسیر دودکش، نداشتن کلاهک " اچ H " شکل دودکش، استفاده از وسایل گرمایشی غیر استاندارد، دقت نکردن در استفاده از تهویه مناسب هوا و کمبود اکسیژن مورد نیاز وسایل گاز سوز با بستن کلیه منافذ در ساختمان های فاقد سیستم گرمایش مرکزی، استفاده از وسایل غیر گرمایشی نظیر اجاق گاز و پلوپز برای گرمایش و استفاده نکردن از شیلنگ و بست استاندارد از مهم ترین عوامل بروز حوادث مربوط به گاز است.

به گزارش خزرتیترخبر، مصرف کنندگان گاز طبیعی قبل از راه اندازی وسیله گاز سوز، پس از حصول اطمینان از باز بودن مسیر دودکش و وجود کلاهک اچ H شکل، با استفاده از شیلنگ و بست استاندارد اقدام به اتصال بخاری استاندارد به شیر گاز کنند و محل های اتصال به شیر و نیز وسیله گازسوز را برای اطمینان از عدم نشت گاز، با کف صابون امتحان کنند./پزشکی قانونی مازندران

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :