آخرین عناوین

يکشنبه 28 آبان 1402-22:18 کد خبر:128549

انتقاد تند استاندار از وضعیت دارو در مازندران:

تعیین مهلت ۱۵ روزه برای کنترل بازار دارو در استان

استاندار مازندران گفت: وضعیت کنونی بازار دارو رضایتبخش نیست، هر هفته می‌بینیم که یک دارو کم می‌آید، چرا این اتفاق می‌افتد، اگر ضعف مدیریتی است باید برطرف شود.


به گزارش خزرتیتر خبر، سید محمود حسینی‌پور در جلسه ای با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مسائل مهم استان وضعیت تامین و توزیع دارو است، اظهار کرد: در حوزه دارو اصلا نمره قبولی نداریم و نگاه مردم استان درباره موضوع دارو اصلا مثبت نیست، این همه خدمت ارائه می‌شود و ضعف در بخش دارو تمام خدمات انجام شده را زیر سوال می‌برد.

براساس این گزارش، وی با بیان اینکه اهمیت دارو از نان شب هم بیشتر است، افزود: هر هفته می‌بینیم که یک دارو کم می‌آید، چرا این اتفاق می‌افتد؟ اگر ضعف مدیریتی است باید برطرف شود، اگر مسائل دیگری وجود دارد باید دید آن مسائل چیست،بالاخره این مشکل باید به شکلی حل شود،اگر کمبود دارو به دلیل حضور مسافران و گردشگران و ارائه خدمات ملی باشد ما باید پاسخگو باشیم.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: ما وقتی مسئولیت پذیرفتیم باید پای تعهدمان بایستیم، مسئولیت در حوزه سلامت مردم از مسئولیت در حوزه امنیت هم بالاتر است.

حسینی‌پور گفت: مردم معتقدند که بازار دارو در مازندران در اختیار مافیا قرار دارد، ما باید به مردم اثبات کنیم که چنین چیزی وجود ندارد، اگر هم هست پیگیری و مشخص شود که این مافیا کجاست؟ من از روند موجود در استان راضی نیستم، برای استان ما پسندیده نیست که شاهد چنین وضعیتی را در بازار دارو شاهد باشیم.

استاندار مازندران اظهار کرد: باید رضایتمندی خوبی را در این زمینه ایجاد کنیم، در این زمینه حداکثر تا ۱۵ روز آینده باید در کل استان وضعیت توزیع دارو عادی شود و مردم به آرامشی در تامین دارو برسند.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان مازندران گفت: اقدامات بسیار خوبی طی این ۲ سال در حوزه سلامت استان انجام شد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران چه از نظر خدمات به مناطق محروم و چه به لحاظ توسعه کمی و کیفی مراکز خدمات درمانی پیشرفت خوبی داشت، نمودار بودجه‌ای هم در این بخش رشد قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

حسینی‌پور افزود: با وجود همه اقداماتی تا کنون انجام شد، اما در مازندران نسبت به کشور هنوز جا داریم که خودمان را به روزتر کنیم، سطح امکاناتی که الان داریم استانی است، اما خدمات ملی ارائه می‌کنیم، باید متناسب با خدمات ملی زیرساخت‌های درمانی استان تقویت شود، زیرا حقوق مردم ما نباید ضایع شود.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های درمانی استان برای جمعیت سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان در نظر گرفته شده، اما به جمعیت ۶ تا هفت نفری خدمات می‌دهیم، وقتی ظرفیت محدود باشد و عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد فشار به جمعیت بومی وارد می‌شود.

استاندار مازندران با بیان این‌که این وضعیت به ویژه در غرب مازندران بیشتر قابل مشاهده است، گفت: در شهرهای غربی استان دست‌کم سه روز در هفته مسافران و خوش‌نشینان حضور دارند، به این موضوع باید توجه شود تا عدالت رعایت شود.

حسینی‌پور با اشاره به ضرورت توجه به توزیع مناسب پزشک متخصص در بیمارستان‌های استان، تصریح کرد: در برخی حوزه‌ها متاسفانه پزشک متخصص به تعداد کافی نداریم. برای این موضوع نیز باید چاره‌ای اندیشید تا توزیع پزشک متخصص مورد توجه قرار بگیرد، برای نمونه در مناطق غربی استان مردم برای دسترسی به پزشک متخصص دچار مشکل هستند، این مسائل باید در برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی دیده شود.

وی افزود: در زمینه تجهیزات پزشکی هم اگر بررسی کنیم شاهد ناترازی‌هایی هستیم، ما باید بتوانیم توزیع عادلانه امکانات پزشکی در استان را محقق کنیم و از گلوگاه تا رامسر این عدالت باید برقرار شود.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: انتظار داریم گزارشی در این زمینه تهیه شود تا ببینیم بیشترین امکانات پزشکی ما در کدام مناطق استان تمرکز یافته و سپس به سمت تجهیز مناطق کمتر برخوردار و نیازمند به تجهیزات پزشکی حرکت کنیم تا همه مردم به طور متوازن از خدمات و تجهیزات پزشکی بهره‌مند شوند.

استاندار مازندران در بخشی از اظهارات خود نیز به اهمیت توجه به گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: رونق گردشگری سلامت شاید چندان در اولویت کادر مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی استان نباشد، چون دغدغه‌های مهم‌تری برای این مجموعه وجود دارد، بنابراین بهتر است برای توجه به این حوزه مشاور یا مسئولی انتخاب شود تا مسئولیت پیگیری را به عهده بگیرد.

حسینی‌پور افزود: در حال حاضر بیشترین مسافر درمانی را از کشور عراق داریم، وقتی این بستر وجود دارد باید تمرکز بیشتری بر رونق گردشگری سلامت داشته باشیم، می‌توان در غرب استان یک مرکز غربالگری با کیفیت ایجاد و با معرفی آن در سطح بین‌الملل برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای همسایه تلاش کرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری گردشگری سلامت نیز باید نگاه بازتر و آینده‌ نگرانه ‌تری داشته باشیم، اگر بتوانیم با جذب سرمایه‌ گذاران مراکز درمانی معتبر را در استان ایجاد کنیم، بخش قابل توجهی از گردشگران ما را گردشگران سلامت تشکیل خواهند داد.

مقام ارشد اجرایی استان گفت: ما در ۲۰ سال آینده ما به شدت افزایش جمعیت خواهیم داشت، اگر اکنون به فکر بهسازی زیرساخت‌های سلامت نباشیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: از ظرفیت گردشگری سلامت می‌توان در زمینه اشتغال‌زایی به ویژه برای دانش‌آموختگان حوزه درمانی و پزشکی بهره بگیریم.

به گزارش خزرتیترخبر، حسینی‌پور به تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت برای ۸۵ درصد مردم مازندران نیز اشاره کرد و افزود: اگر در این دولت بخواهیم یکی از کارهای بزرگی که انجام شد را مطرح کنیم همین پرونده‌های الکترونیک سلامت است، در مازندران ۸۵ درصد مردم زیر پوشش پرونده الکترونیک قرار دارند که این ظرفیت می‌تواند مهم‌ترین نقش را در پیشگیری داشته باشد./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • يکشنبه 5 آذر 1402-20:15


    با سلام لطفا در خصوص داروهای تقلبی و غیراستاندارد با برچسب های تقلبی که در داروخانه ها به طور رسمی فروخته میشه مقابله کنید