آخرین عناوین

سه شنبه 25 مهر 1402-10:26 کد خبر:127965

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

مازندران و بیماری سل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: میزان بروز سل در جمعیت مازندران پنج نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت این استان است.


به گزارش خزرتیترخبر، عباس علیپور در جمع رابطان بهداشتی مازندان در ساری که به ‌مناسبت روز جهانی سل برگزار شد، افزود:‌ پارسال میزان بروز سل ریوی با "اسمیرخلط مثبت" ۴.۹ مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور بود و بیشترین میزان بروز سل مربوط به گروه سنی ۶۵ سال به بالا است که این موضوع خود بیانگر موفقیت چشمگیر کشور در کنترل این بیماری است.

براساس این گزارش، وی ادامه داد: در طی همین سال در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران میزان بروز گزارش شده سل ریوی با "سمیرخلط مثبت"، پنج مورد در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود.

مازندران حدود سه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد بیشتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران هستند و مابقی جمعیت این استان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل دیگر دانشگاه علوم پزشکی این استان قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با تشریح وضعیت ابتلا به این بیماری در کشور اظهارداشت: بررسی روند میزان بروز بیماری سل در کشور نشان می دهد که میزان بروز از ۱۴۲ مورد در یک صد هزار نفر جمعیت در سال ۱۳۴۳ اکنون روند کاهشی یافته است.

وی در توضیح تحقیقات انجام شده در جهان در این ارتباط اظهار داشت: به احتمال از هر چهار نفر جمعیت جهان، یک نفر به به سیل آلوده است و در هر ثانیه نیز یک نفر به تعداد آنان افزوده می شود.

 

علیپور اعلام کرد: تمامی خدمات تشخیصی و درمان، مراقبت و نظارت بر درمان و بررسی اطرافیان بیماران مبتلا به بیماری سل از طریق خانه های بهداشت، پایگاه های پزشک خانواده شهری و مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش شبکه های بهداشت شهرستان ها به صورت رایگان ارائه می شود.

وی با تاکید بر اینکه افراد در صورت سرفه بیش از ۲ هفته در کمترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی مراجعه کنند، ‌گفت: شایع ترین علامت سل ریوی سرفه پایدار به مدت ۲ هفته که با خلط همراه است و علائم تنفسی نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی، کاهش وزن، تب، کاهش اشتها، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی نیز به همراه دارد.

عامل بیماری سل، باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است، این باکتری ممکن است به هر بخشی از بدن مثل کلیه، نخاع و مغز حمله کند اما عموما به ریه‌ها حمله می‌کند، روزانه نزدیک به چهار هزار نفر در دنیا جان خود را به خاطر این بیماری قابل پیشگیری و درمان‌پذیر از دست می‌دهند، هر فردی که مورد حمله این باکتری قرار می‌گیرد، لزوما بیمار نمی‌شود، در واقع، بعد از ورود باکتری به بدن دو حالت سل نهفته و بیماری سل (سل فعال) ممکن است رخ دهد، اگر بیماری سل درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد.

به گزارش خزرتیترخبر، سل از طریق هوا و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، هنگامی که فرد مبتلا به سل ریوی صحبت، سرفه یا عطسه می‌کند، می‌خندد یا آواز می‌خواند، این باکتری وارد هوا می‌شود، افراد نزدیک، هنگام نفس کشیدن در این هوا ممکن است آلوده شوند، باکتری وارد ریه می‌شود، رشد کرده و از طریق خون به سایر اندام‌ها مثل کلیه و مغز حمله می‌کند و در عین حال بیماری سل از طریق دست دادن، اشتراک غذا یا نوشیدنی و دست زدن به ملافه یا صندلی توالت منتقل نمی‌شود./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :