آخرین عناوین

يکشنبه 16 مهر 1402-20:58 کد خبر:127824

سرپرست اداره‌ کل دامپزشکی مازندران خبر داد:

مازندران عاری از بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد

سرپرست اداره‌ کل دامپزشکی مازندران گفت: تاکنون بروز آنفلوانزای فوق ‌حاد را نداشتیم و استان عاری از این بیماری است.


به گزارش خزرتیترخبر، حمزه آقاپورکاظمی عصر امروز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف اداره ‌کل، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک، صنعتی و غیر صنعتی دام است که با برنامه‌ریزی دقیق این مهم محقق می‌شود که واکسیناسیون، پایش، شناسایی کانون‌ها و مدیریت کانون‌های بیماری از جمله این اقدامات است.

براساس این گزارش، سرپرست اداره ‌کل دامپزشکی مازندران، خاطرنشان کرد: در حوزه نگهداری فرآورده‌های خام دامی نیز از مقوله‌های مهم به ‌ویژه در استان مازندران است که کار نظارت را سنگین‌تر می‌کند و در قالب طرح‌های تشدید نظارت از کشتارگاه تا مراکز عرضه اجرا می‌شود.

این مسئول ادامه داد: بازرسان و ناظران دامپزشکی در مراکز مورد نظر مستقر هستند و نظارت‌های مستمر بنا بر دستورالعمل‌های سازمان انجام می‌گیرد.

آقاپورکاظمی، بیان کرد: در طول ۶ ماه ۱۸ مورد پلمب، ۱۹۴ معرفی به مراجع قضایی، ۱۵۶ هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی ضبط، بیش از ۱۴۲ هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی معدوم و یک‌هزار و ۲۹۸ مورد نمونه‌برداری از مراکز انجام شد.

وی عنوان کرد: در حوزه طیور نیز بیش از ۵۱ میلیون  قطعه کشتار صورت گرفت که بیش از ۴۴۸ هزار قطعه طیور، ضبط شد و از چرخه مصرف خارج شد.

سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران، گفت: در حوزه صادرات نیز بدنبال صادرات پایدار هستیم و مشکلات و موانع موجود در جلسات متعدد، احصا  و پیگیری برای رفع موانع و تسهیل صادرات به ویژه به کشور روسیه انجام گرفت.

این مسئول افزود: در نیمه نخست امسال میزان صادرات ماهی تازه، آلایش مرغ، خوراک دام و آبزیان به رقم قابل توجهی رسید.

آقاپورکاظمی، تاکید کرد: در حوزه واردات نیز با توجه به استقرار سه بندر در استان، آزمایشات متعددی بر روی محموله‌های جو، ذرت دامی و کنجاله صورت می‌گیرد و حتی از ورود برخی محموله‌ها جلوگیری و بخشی نیز جهت تبدیل الکل انتقال یافت.

وی مطرح کرد: در نیمه نخست امسال میزان واکسیناسیون دام به رقم قابل توجهی رسید و واکسیناسیون ۴ میلیون و ۳۰۸ راس دام بز و گوسفند و نیز ۳۸۱ هزار واکسیناسیون گاو و گوساله انجام گرفت.

سرپرست اداره ‌کل دامپزشکی مازندران، اشاره کرد: نظارت مراکز پرورشی از اجداد مادر گرفته تا پرورش ماهی به‌صورت مستمر در حال انجام است که در این راستا، ۹۸۵ نمونه‌برداری از تکثیر سردابی و ۸۷۳ نمونه‌برداری از مراکز گرمابی بخشی از این نمونه‌ها است.

این مسئول، ادامه داد: نمونه ‌برداری در خصوص بیماری آنفلوانزای حاد انجام گرفته و با حساسیت بیشتر در مناطق خطر دنبال می‌شود که تاکنون بروز آنفلوانزای فوق‌حاد را نداشتیم و استان عاری از این بیماری است.

سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران، افزود: ساماندهی توزیع و عرضه داروها و مکمل‌ها یکی دیگر از رسالت‌های مهم دامپزشکی است که جلوگیری از توزیع داروهای قاچاق و منقضی در زنجیره در الویت است.

این مسئول، اذعان کرد: در یکی از برخوردها حدود ۱۰ هزار قلم دارو، واکسن و مکمل، شناسایی و منجر به صدور رای قضایی و جریمه نقدی ۱۰۵ میلیارد ریالی برای واحد متخلف شد.

به گزارش خزرتیترخبر، آقاپورکاظمی اضافه کرد: در میان مکشوفات متاسفانه مقادیری داروهای انسانی جهت مصرف دام، کشف شد‌ و با جدیت بدنبال پاکسازی گلوگاه‌های تخلف در استان هستیم و نظارت‌ها با قاطعیت و مستمر در حال انجام است./بلاغ

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :