آخرین عناوین

شنبه 21 مرداد 1402-15:33 کد خبر:124890

انتقاد مدیر کل بازرسی مازندران:

حمله مرگبار هیولای خوش خط وخال به آب بندان‌ها/مسئولان هیچ اقدامی نکردند

مدیر کل بازرسی مازندران گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته نوعی از سنبل آبی معروف به سنبل شیطانی در آبندان گسترش پیدا کرده که دستگاه متولی برای حل این مشکل هیچ اقدامی نکردند.


به گزارش خزرتیترخبر، سنبل آبی چند سالی است وارد برخی تالاب‌های استان مازندران به خصوص برخی از تالاب‌های شهرستان بابل شده است، یک گونه غیر بومی که گسترش سریع آن مشکلات عدیده زیست‌محیطی به همراه دارد.

براساس این گزارش، این گیاه که توانایی تولید ۱۰۰۰ عدد بذر با قابلیت دوام طولانی مدت تا ۲۸ سال را دارد با پوشاندن کامل سطح آب موجب کاهش تنوع زیستی و مرگ تدریجی تالاب‌ها می‌شود.

اطلاعات دقیقی از چگونگی ورود این گیاه بومی کشور‌های آمریکای جنوبی به مازندران وجود ندارد اما کارشناسان معتقدند برخی افراد که از سنبل آبی به عنوان گیاه زینتی استفاده کرده بودند به علت رشد سریع آن از نگهداری این گیاه در منازل عاجز شدند و آن را در منابع آبی استان رها کردند که سبب گسترش سریع آن شده است.

گفته می‌شود این گیاه فلزاتی سنگین مانند جیوه و سرب را که از طریق فاضلاب به تالاب‌ها یا رودخانه‌ها وارد می‌شوند را به خود جذب و وارد بافت خود می‌کند و به همین دلیل لمس آن یا حضور مداوم در کنار این گیاه به شدت خطرناک و عاملی برای بروز برخی بیماری‌ها از جمله انواع سرطان است.

گرمه‌ای مدیرکل بازرسی مازندران به همراه مدیر کل محیط زیست مازندران و برخی مسئولان شهرستان بابل از آبندان روستای آغوزبن بابل که همه ۴۰ هکتار آن را سنبل آبی پوشانده است بازدید کردند.

دستگاه های متولی مصوبه داشتند اما اجرایی نکردند

گرمه‌ای مدیر کل بازرسی مازندران در جریان بازدید از آب بندان آغوزین شهرستان بابل، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته نوعی از سنبل آبی معروف به سنبل شیطانی در آبندان گسترش پیدا کرده که دستگاه متولی برای حل این مشکل هیچ اقدامی نکردند.

او افزود: جلسات متعددی برای معدوم سازی این گونه گیاهی تشکیل و دستگاه‌های اجرایی مصوباتی نیز داشتند، ولی هیچکدام آن‌ها اجرایی نشده است.

مدیر کل بازرسی مازندران ادامه داد: متاسفانه سنبل آبی ۴۰ هکتار از سطح آب بندان آغوزبن شهرستان بابل را اشغال کرده که سبب بروز برخی مشکلات زیست محیطی و انسانی در منطقه می شود.

به گزارش خزرتیترخبر، گرمه‌ای گفت: اداره کل بازرسی در راستای اجرای وظیفه ذاتی خود به موضوع حل نشدن مشکل گسترش سنبل آبی در آب بندان‌ها ورود پیدا کرده است تا دستگاه‌های اجرایی بتوانند هر چه سریعتر این مشکل را حل کنند./باشگاه خبرنگاران

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :