آخرین عناوین

يکشنبه 24 ارديبهشت 1402-19:39 کد خبر:119286

معاون عمرانی استاندار مازندران خبر داد:

مازندران در وضعیت تنش آبی قرار دارد/مدیریت منابع آب برای کاهش تنش

معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: مازندران اکنون در وضعیت تنش آبی قرار دارد و افزایش تقاضای آب و تغییر اقلیمی استان بر تنش آبی مازندران بسیار تاثیر داشته است.


به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، رضا علیخانی عصر امروز در نشست قرارگاه مقابله با تنش آبی برای بررسی خشکسالی احتمالی در مازندران با بیان اینکه تنش آبی مهم‌ترین دغدغه نیمه ‌نخست امسال استان است، اظهار کرد: نکته قابل توجه برای جمع‌آوری و مهار آب‌های سطحی، ذخیره سازی، هدایت و انتقال، نیازمند زیرساخت‌هایی همانند سد‌های ذخیره‌سازی، سدهای انحرافی، خط انتفال و توزیع برای جامعه مصرف کننده از کشاورزی، صنعتی و خانگی است.

براساس این گزارش، وی با اشاره به اینکه استان مازندران اکنون در وضعیت تنش آبی قرار دارد و نخست به دلیل ضعف در مهار و ذخیره سازی آب‌های سطحی است که به آسانی راهی دریا می‌شود، افزود: افزایش جمعیت و افزایش تقاضای آب، گرم شدن جوی و تغییر اقلیمی استان و کاهش بارندگی نیز بر تنش آبی مازندران بسیار تاثیر داشته است.

معاون عمرانی استاندار مازندران نکته مهم که عامل تنش آبی در استان شده است را عدم اجرای اقدامات جهت کنترل آب‌های سطحی و مدیریت در توزیع دانست و یادآورشد: خشک شدن چشمه‌ها، کاهش حجم آب سدها، کاهش آورده رودخانه‌ها و همچنین کاهش ذخیره آببندان‌ها بر افزایش تنش آبی تاثیرگذار بود.

علیخانی با بیان اینکه آب محدود در استان مازندران امسال باید مدیریت شود تا تنش‌ آبی کاهش یابد، تصریح کرد: بهره‌ برداری حداکثری از منابع موجود و برای تنش‌های اورژانسی ـ اضطراری و مشکلاتی که امسال استان را تهدید می‌کند باید تصمیم درست و به هنگام گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه برای مسائل خاص تنش آبی هر شهرستان نیز راهکار تهیه شود، خاطرنشان کرد: کاهش آب موجب آسیب به کشاورزی، صنعتی و شرب می‌شود و همچنین برای سدهای مختلف که کم آب شدند راهکار برون رفت آن باید بررسی و اجرا شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران از بهره‌برداری بیش از ۷۰۰ چشمه، ۷۰۰ چاه آب شرب و ۱۴۰ هزار چاه آب کشاورزی در استان خبر داد و گفت: تا جایی که امکان دارد باید از آب‌های سطحی استفاده شود و از چاه‌ها جهت ذخیره ماندن منابع آبی زیرزمینی کمتر استفاده شود.

به گزارش خزرتیترخبر، علیخانی افزود: باتوجه به تنش آبی و کاهش منابع آبی پیش آمده در مازندران برای تغییر الگوی کشت و کارهای سازگار بررسی و اقدام شود./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :