آخرین عناوین

يکشنبه 24 ارديبهشت 1402-9:39 کد خبر:119273

تا دیر نشده راه چاره ای بیابید:

ریزش سنگ؛ معضل همیشگی روزهای بارانی جاده کندوان

پس از هر بار بارش برف و باران شاهد حوادث مختلفی در جاده‌های کوهستانی به ویژه محور کندوان استان مازندران هستیم، که این موضوع نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.


به گزارش خزرتیترخبر، باران لطافت و سرزندگی خاصی به طبیعت می‌بخشد ولی در جاده کندوان باران با حادثه و سنگ همراه است.

براساس این گزارش، هر باری که هشدار بارش در استان صادر شد، نشد احتمال ریزش سنگ آن هم در محور کندوان از قلم بیفتد.

با هر بار بارش برف و باران شاهد اتفاقات و حوادث مختلفی در جاده‌های کوهستانی به ‌ویژه محور کندوان هستیم که این موضوع نگرانی‌هایی را هم به وجود آورده است.

باران سنگ بعد از بارش در این محور تاکنون قربانی‌های مختلفی گرفته است که اهمیت حل این نواقص جاده‌ای را به ‌ویژه با توجه به حجم بالای ترافیک در این محور دوچندان کرده است.

درحالی طی ماه‌های گذشته بازدیدی با حضور مسئولان کشوری در ارتباط با حل این مشکل داشتیم و قرار بود اتفاقاتی بیفتد که با گذشت ماه‌ها خبری از آن نشد.

مسئولان در ارتباط با پایان دادن به مشکل ریزش و رانش در جاده‌های شمال که پذیرای مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور است، قول‌هایی دادند که باتوجه به حجم بالای تردد در این اتفاقات تسریع صورت گیرد تا دیگر بیش از این شاهد جان‌ باختن هموطنان‌مان نباشیم.

البته در جدیدترین خبرها اعلام شده دلیل اینکه کندوان آبستن حوادث است این بوده عمر این جاده به پایان رسیده است و باتوجه به قدمت بالای جاده باید در این زمینه تصمیم‌ گیری شود.

موضوع دیگر اینکه تردد بالای خودروها، سنگ‌های بالادست در حاشیه این محور به حرکت در آورده و همواره احتمال ریزش کوه و سنگ از بالا به پایین و کف جاده وجود داشته و دارد.

*ضرورت اختصاص اعتبارات ملی

محمد احمدی فرمانده پلیس راه کندوان در این‌باره اظهار کرد: باتوجه به عمر محور کندوان و همچنین مشکلات مربوط به ریزش و رانش، باید تمهیدات لازم دربرابر حوادث اندیشیده شود.

وی افزود:همچنین باتوجه به اینکه بخش زیادی از کاربران این محور غیربومی هستند و آشنایی زیادی با این جاده‌ ندارند اهمیت توجه به مسائل و حل آن ضرورت دارد.

فرمانده پلیس راه کندوان با تاکید بر اینکه توجه به زیرساخت‌های کندوان ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: توجه به این مهم مستلزم اختصاص اعتبارات ملی است.

احمدی با بیان اینکه درباره مشکل ریزش و رانش طرح لق گیری سنگ‌ها در ارتفاعات محور در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: تمام اهتمام بر این بوده با برنامه‌ ریزی‌های کوتاه‌ مدت، میان مدت و طولانی مدت مشکلات این محور برطرف شود.

* کندوان؛ مستعد ریزش سنگ

حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز درباره پیگیری مشکلات محور کندوان، اظهار کرد: این محور با توجه به شرایط توپوگرافی مستعد ریزش سنگ است.

وی با اشاره به ناپایداری سنگ‌ها به ‌ویژه در ارتفاعات محور، افزود: باتوجه به اهمیت برنامه جامع کارگروه ایمن‌سازی و پایدارسازی طی برنامه زمان‌ بندی اقدامات اولیه و تثبیتی را باید انجام دهد که برنامه زمان‌ بندی درحال تهیه است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به بازدید مسئولان کشوری از محور کندوان ، گفت: طی این بازدید قرار بود اتفاقاتی بیفتد که طی هفته جاری در ارتباط با پیگیری قول‌ها مکاتبات لازم را خواهیم داشت.

* احتمال رانش در منطقه سیاه‌بیشه

مهدی صفایی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان چالوس نیز درباره مشکلات محور کندوان، اظهار کرد:طی بازدید انجام شده از محدوده سیاه‌بیشه محور کندوان با ترک‌هایی مواجه شدیم که احتمال رانش در این محدوده وجود خواهد داشت.

وی افزود: باتوجه به بازدید به عمل آمده اجرای فنس سوییسی را خواهیم داشت که مقرر شد برآوردهای لازم در این زمینه انجام شود.

به گزارش خزرتیترخبر، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان چالوس بیان کرد: بحث انجام عملیات لق‌گیری را هم به مدت ۶ روز خواهیم داشت که طی این مدت تاثیر قابل توجهی برای جلوگیری از این مشکل داشت؛ چراکه در مناطقی که لق‌گیری انجام شد شاهد بروز حوادث نبودیم‌./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • جنگلبان
    پنجشنبه 28 ارديبهشت 1402-10:20


    وزارت خانه ها ی مربوطه فقط جاده احداث میکنند نه ازلحاظ فنی و ایمنی در اخبار و عملکرد چنان غوغای میکنند که انگار فقط اینها بلدند جاده احداث کنند ومسئولین محترم قبل از احداث جاده با متخصصین زمین شناسی و منابع طبیعی اطلاعات لازم از عرصه رابگیرید مطالعه کنید بررسی علمی و سپس اقدام به احداث جاده بکنید در قسمت بالای جاده حتما" باید دو پله کان احداث شود تا از ریزش سنگ جلوگیری نماید طرح آبخیزداری در دو طرف جاده مخصوصا" در قسمتهای رانشی باید انجام شد حتما" از ریزش سنگها جلوگیری میکند .