آخرین عناوین

سه شنبه 12 ارديبهشت 1402-18:18 کد خبر:119013

سرپرست دامپزشکی مازندران خبر داد:

احتمال شیوع تب کریمه کنگو در مازندران/تاکنون گزارش اعلام نشد

سرپرست دامپزشکی مازندران با اشاره به احتمال شیوع تب کریمه کنگو در استان از مردم خواست از خرید گوشت قرمز فاقد مهر کشتارگاهی و تاریخ کشتار خودداری کنند.


به گزارش خزرتیترخبر، حمزه آقاپور کاظمی با توجه به گرم شدن هوا و احتمال شیوع بیماری افزود: تاکنون گزارشی از ابتلاء به بیماری در استان دریافت نشده است، اما مردم در خرید گوشت قرمز از قصابی‌ها حتماً به مهر و تگ کشتارگاهی دقت و از خرید گوشت قرمز فاقد مهر کشتارگاهی و تاریخ کشتار خودداری کنند.

براساس این گزارش،سرپرست اداره کل با توجه به گرم شدن هوا و احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: بیماری «سی‌سی‌اچ‌اف» بیماری تب‌دار و خونریزی‌دهنده است که از طریق گزش کنه آلوده یا تماس با خون و ترشحات انسان و دام آلوده منتقل می‌شود، آمار مرگ و میر این بیماری در انسان بالا و در دام، تنها به صورت تب بسیار خفیفی و بدون علائم مرگ‌ ومیر مشاهده شده‌است.

آقاپور کاظمی با بیان اینکه نخستین بار عامل بیماری از خون بیماران در مرحله بروز تب و همچنین از کنه «هیالوما» جدا شد، گفت: بیش از ۱۸ نوع ویروس در انسان تب خونریزی‌ دهنده ایجاد می‌کنند که تمامی آنها از خانواده «آر ان آ ویروس» هستند.

وی درباره مخازن جانوری بیماری در طبیعت گفت: مخزن بیماری در طبیعت اصولاً کنه‌ها هستند اما حیواناتی مانند گاو، بز، خرگوش صحرایی، گوسفند، جوجه ‌تیغی و جوندگانی مانند موش نیز می‌توانند منشأ این بیماری باشند.

حمزه ‌آقاپور کاظمی خاطرنشان کرد: اداره ‌کل دامپزشکی استان طی نظارت بر روند کشتار دام در کشتارگاه‌های مازندران با حضور مسئولان فنی و بهداشتی بخش خصوصی و ناظران دولتی، نسبت به رویه کشتار، کنترل و بررسی دام قبل و پس از کشتار اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش خزرتیترخبر، وی درخصوص چگونگی نظارت بر کشتار و روند انجام آن بیان کرد: لاشه‌های دام پس از استحصال از کشتارگاه، پروسه زنجیره سرد را کامل طی کرده و با خودروهای واجد شرایط به مقاصد و خرده‌فروشی‌ها منتقل می‌شوند و پس از کشتار نیز با تاریخ کشتار و مهر ناظر دولتی روی لاشه افزوده می‌شود./ دامپزشکی مازندران

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :