آخرین عناوین

سه شنبه 5 ارديبهشت 1402-16:8 کد خبر:118858

انتقاد رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران:

حقوق جامعه کارگری کفاف 10 روز زندگی‌شان را نمی‌دهد

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران گفت: میزان حقوق تعیین شده برای کارگران متناسب با تورم در کشور نیست و حقوق جامعه کارگری کفاف 10 روز زندگی‌شان را نمی‌دهد.


به گزارش خزرتیترخبر، کارگران به عنوان اقشار تاثیرگذار در روند تولید و اقتصاد به ‌دلیل گرفتار بودن اندر خم مسائل این چنینی با دغدغه هایی مواجه هستند و این مسائل باعث شده به اذعان مسئولان مازندران بخشی از جامعه کارگری استان برای تامین هزینه های روزمره زندگی به مشاغل کاذب روی آوردند.

براساس این گزارش، نمایندگان تشکل های کارگری مازندران امروز سه شنبه به مناسبت هفته بزرگداشت هفته کارگر در نشست خبری این مسائل را مطرح کردند.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در این جلسه با بیان این که ۹۵ درصد قرارداد کارگران استان انعقاد قرارداد سفید امضا با شرکت های پیمانکاری است، افزود : این موضوع باعث شده کارگران استثمار شوند و از حقوق و مزایای مکفی بی بهره هستند.

نصرالله دریابیگی  اظهار کرد: مهمترین مشکلات کارگری استان مازندران و کشور نداشتن امنیت شغلی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: نقش دستمزد در قیمت تمام شده بین چهار تا هشت درصد است و اینکه موضوع دستمزد را عامل تورم می دانند درحالی که این حالت نیست.

وی ادامه داد : این میزان حقوق مصوب برای جامعه کارگری تنها جوابگوی ده روز ماه این افراد نیست.

دریابیگی افزود : در بخش درمان از نظر قانون اساسی رایگان است اما کارگران حق بیمه های مختلف از جمله دودرصدی بیمه بازنشستگی و بیمه تکمیلی از حقوق آنها دریافت می شود.

مسئول انجمن صنفی کارگران استان مازندران خاطرنشان کرد: در دیدار با نماینده ولی فقیه استان مازندران دغدغه این قشر را به اطلاع ایشان رساندیم.

وی در  پایان با اشاره به نرخ تعیین شده حقوق کارگران، گفت: میزان افزایش حقوق با نرخ تورم در کشور یکی نیست، اخراج بی‌رویه از کارخانه‌ها یکی از چالش‌های جدی است.

تبدیل وضعیت بهانه ای برای اخراج

به گزارش خزرتیترخبر، رییس مجمع کارگران مازندران نیز در این نشست گفت : کارگران فاقد امنیت شغلی هستند و از این قشر از این ناحیه همواره آسیب دیده است.

سید علی اکبر علوی نژاد افزود: افزایش دستمزد کارگران در سال جاری با تورم موجود بسیار درداور است و وقتی افزایش قیمت ها ۶۰ درصدی با افزایش حقوق ۲۰درصدی اصلا سنخیتی ندارد.

وی از اخراج های بی رویه در کارخانه ها گلایه کرد و ادامه داد : بسیاری از کارگران به بهانه تبدیل وضعیت اخراج می شوند که این موضوع از دغدغه های قشر است که با قراردادهای موقت تحت فشار هستند.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار مازندران افزایش حقوق سالانه شورای عالی کار با حقوقی که تصویب کرده است جوابگوی تامین نیازهای کارگران نیست.

میرعلی شیرافکن گفت : سقف افزایش حقوق که برای کارگران در نظر گرفته شده است باعث شده کارگران به سمت مشاغل کاذب همچون فروش ارز، سکه روی آوردند.

وی از پیگیری برای افزایش حقوق مجدد و اصلاح آن خبر داد و اظهار داشت : ماده هفت قانون کار آمده است که کارگری به صورت مستمر در محیطی کار می کند کارفرما مکلف است که قرارداد ثابت و دائمی داشته باشد که بیش از ۹۰درصد کارفرماها این روند را اجرا نمی کنند.

وی خواستار اعمال نظارت بر اجرای قانون از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد تا این فشارهای غیرقانونی از سوی کارفرماها بر کارگران وارد نشود.

وی عنوان کرد : در حالیکه جامعه کارگری جزو اقشار ضعیف جامعه به شمار می روند ولی همچنان به آنها سهام عدالت تعلق نگرفته است.

چشم انتظاری ۲۰هزار کارگر ساختمانی برای بیمه

رییس کانون کارگران ساختمانی مازندران برخورد متفاوت و سلیقه ای سازمان تامین اجتماعی برای پوشش بیمه ای به عنوان دغدغه کارگران نام برد و گفت :سرانه بیمه کارگران ساختمانی به این سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود و این نوع گروهها با مشکلات مواجه هستند.

سیدهادی ساداتی افزود:در حالیکه قوانینی در این سازمان وجود دارد اما در اجرا رفتاری خلاف قانون اعمال می شود به طور مثال براساس قانون این سازمان پس از اتمام ماه حق بیمه آن ماه باید پرداخت شود ولی برای کارگران ساختمانی باید همان روز اول ماه این رقم پرداخت شود و این قانونی نیست.

وی با اشاره اینکه حدود ۵۰هزار کارگر ساختمانی مازندران بیمه هستند، ادامه داد : ۲۰هزار کارگر ساختمانی مازندران در انتظار زیرپوشش بیمه قرار گرفتند.

پنجم تا دوازدهم اردیبهشت ماه هفته گرامیداشت کارگر نامگذاری شده است.

به گزارش خزرتیترخبر، ستاد گرامیداشت هفته کارگر مازندران در این هفته برگزاری مراسم دیدار جامعه کارگری با ائمه جمعه، برگزاری گردهمایی زنان کارگر و معرفی کارگران نمونه را برنامه ریزی کرده است./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :