آخرین عناوین

چهارشنبه 9 فروردين 1402-10:49 کد خبر:117182

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

مسئولان پیگیری مشکل دانش‌آموزان اوتیسم در ساری را سخت کرده‌اند/ وعده احداث مدرسه

دانش‌آموزان اوتیسم شهرستان ساری با معضل فقدان مدرسه مواجه هستند و بارها برای پیگیری این مشکل و مراجعه به کل بهزیستی استان با درب بسته مواجه شدند.


خزرتیترخبر: (زری طاهری پرکوهی)- اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار او تأثیر می‌گذارد، اگرچه اوتیسم در هر سنی قابل تشخیص است، اما به ‌عنوان یک اختلال تکاملی توصیف می‌شود.

این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد و کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند و ارتباط با دیگران و دنیای خارج برای آنان دشوار می‌شود.

آمارها در سطح بین‌المللی نشان می‌دهد که از هر ۶۸ کودک یک تن به یک اختلال طیف اوتیسم (ASD) مبتلا است، اختلال طیف اوتیسم، در خود فرورفتن، بی‌توجهی به جهان خارج، ناتوانی در رشد و گسترش مهارت‌های اجتماعی است که می‌تواند باعث ایجاد ارتباطات اجتماعی قابل توجه و چالش‌های رفتاری شود.

در استان مازندران ۲۲۰ بیمار مبتلا به اوتیسم شناسایی شده‌اند، در این بین در حال حاضر دانش‌آموزان اوتیسم در مرکز استان با چالش روبرو هستند، آنها نیز همانند سایر افراد نیازمند مناسب ‌سازی و فضایی خاص با محیطی آرامش بخش هستند تا بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

در کشورمان هم‌اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز مبتلا به بیماری اوتیسم در ۵۸ مدرسه خاص و ۴۰۰ کلاس ضمیمه در حال تحصیل هستند، آموزش رسمی این دانش‌آموزان از سال ۱۳۸۲ آغاز شد.

اما در حال حاضر دانش‌آموزان مرکز استان دارای محدودیت جا و مکان و مشکلاتی هستند که والدین آنها را نگران کرده و آنها پیگیر ساخت مدرسه‌ای با نیازهای ویژه بیماران اوتیسم شدند.

متولدان اوتیسم ساکن ساری دارای پرونده در انجمن اوتیسم مازندران متولدین ۱۳۷۷ یک نفر، سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵، هفت نفر، از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ پانزده نفر، از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، ۲۹ نفر هستند.

گفته شده برای رفع مشکل مدرسه دانش‌آموزان اوتیسم در مرکز استان، جلسه‌ای در اوایل مهر ماه باحضور مدیرکل آموزش و پرورش استان و معاونان بهزیستی و شهرداری، مدیر استثنایی و معاون تجهیزات و نوسازی مدارس و مجمع خیران برگزار شد و قرار شد تمهیدات حمایتی از دانش‌آموزان اوتیسم انجام شود همچنین احداث مدرسه، اما نه تنها کاری انجام نشد بلکه صورت جلسه هم مفقود شد.

نماینده اولیای اوتیسم مازندران به تشریح جزئیاتی از مشکلات والدین اوتیسم در مرکز استان می‌پردازد که در ادامه می‌خوانیم.

جبار منطقی پدر دارای فرزند اوتیسم با بیان اینکه این بیماری از سن دو سالگی قابل شناسایی است، می‌گوید: کارهای توانبخشی از همان سال باید آغاز شود که اولویت اول رفتاردرمانی بوده پس از آن گفتار و کاردرمانی.

به اذعان وی این بیماری در سنین کودکی قابلیت پیشگیری بیشتری دارد و با توجه به اینکه اوتیسم سابقه طولانی ندارد و با سرعت در طیف خاصی در حال افزایش است، نیازمند نگاه و ارائه خدمات ویژه است.

منطقی با بیان اینکه در مازندران بالغ بر ۲۰۰ نفر و در شهر ساری ۱۲۰ نفر مبتلا به اوتیسم هستند، تاکید کرد: تاکنون هیچ اقدام جدی برای حمایت از این بیماران صورت نگرفته است.

نماینده اولیای فرزندان مبتلا به اوتیسم در استان با اشاره به خواسته والدین این بیماران تصریح می‌کند: خواسته اول ما داشتن مدرسه مناسب جهت تحصیل این فرزندان است، در سال جدید اداره کل آموزش و پرورش استان بچه‌ها را به روستای گرجی‌کلا حدفاصل کمربندی ساری ـ قائمشهر انتقال داده است، از آنجایی که باید والدین در کنار این فرزندان باشند این مدرسه ۳۰ دانش‌آموز و پنج کلاس درس دارد، آموزش باید کلینیکی و فردی است و قابلیت آموزش صحیح را ندارد.

وی اضافه می‌کند: آموزش در این مدرسه به‌صورت کند و مورچه‌ای انجام می‌شود در هر یک کلاس سه دانش آموز مشغول تحصیل هستند و باتوجه به اینکه بچه‌های اوتیسم نکات آموزشی همچون هل دادن، جیغ زدن و دست زدن و غیره از هم تقلید می‌کنند کیفیت آموزش با حضور بیش از یک دانش‌آموزش در کلاس کاهش می‌یابد‌.

منطقی ثبت‌نام نشدن تعدادی از دانش آموزان به‌علت نداشتن مکان، این اقدام را ظلمی بزرگ و نابخشودنی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: ما در این مدرسه هم کمبود جا و مکان و پرسنل داریم، چرا که ما سه سال معطل این هستیم تا بچه‌ها نیم ساعت آموزش ببینند.

این پدر دارای فرزند اوتیسم از مراجعات مکرر به اداره آموزش و پرورش و دیدار با مدیرکل خبر می‌دهد و می‌گوید: به بنده می‌گویند که اگر شما پدر یک فرزند هستید، ما پدر هفتاد فرزند هستیم، پاسخم این است جناب آقای مدیرکل اولا شما در حق یک فرزند هم پدری نکرده‌اید، دوم اینکه عدد ۷۰ را از کجا آوردید؟ یا اینکه یک مدیر اظهار داشته که ما مدیر بچه‌های استثنایی نیستیم در حالی که درب ورودی اول نام این بچه‌ها نوشته شده است، همچنین نماینده معلولان اینکه ما دانش‌آموز اوتیسم جامانده از تحصیل داریم را برنمی‌تابند.

وی خطاب به استاندار مازندران، اعلام می‌کند: آیا وضع استان‌های دیگر هم این چنین است؟ جلسه‌ای در مدرسه با حضور رئیس آموزش استثنایی استان و مدیر اداره آموزش و پرورش ناحیه دو ساری تشکیل شده است، ولی اداره‌ای که مدرسه تحت پوشش اوست حتی حاضر به جواب آن نامه هم نشد، همچنین درخواست ملاقات ما هم روی زمین مانده است.

منطقی عنوان می‌کند: درخواست احداث مجتمعی برای فرزندان اوتیسم باهدف انجام دائم کارهای توانبخشی برای توانمندسازی آنان که از درس واجب‌تر است و ارائه مستمری و حق پرستاری با اولویت مادران‌شان را به سازمان بهزیستی استان ارائه داده‌ایم، چرا که بهترین پرستاران برای این فرزندان مادران‌شان هستند از این رو بیمه کردن این طیف ضرورت دارد و دلواپسی آنان را کمتر کرده و مادر را بیشتر در اختیار فرزند قرار می‌دهد.

نماینده اولیای اوتیسم در مازندران تاکید می‌کند: همچنین از دانشگاه علوم پزشکی در جهت تهیه داروی اختلال و تمرکز و مراجعه ویژه به پزشکان و حل و فصل بیمه و بحث دندانپزشکی درخواست خودمان را ارائه داده‌ایم، راستی تمام پرسنل آموزشی این مدرسه خانم هستند و سه دانش‌آموز دختر و بقیه پسر هستند، اگر مشکلی پیش بیاید حتی یک خدمه مرد هم ندارند، همچنین شهرداری باید بخشی از درآمد خودش را صرف امور معلولان کند اما تابه حال اقدامی انجام نشد، مدیران هم از انجام وظایف خود خودداری می‌کند.

منطقی با بیان اینکه اداراتی همچون علوم پزشکی، آموزش و پرورش و بهزیستی در مسیر ارائه خدمات به کودکان اوتیسم نقش دارند، تاکید می‌کند: تاکنون با بهانه نداشتن اعتبارات و ارتباطات اقدام خاصی صورت نگرفته است‌.

وی همچنین خواستار ایجاد فضای جذاب آموزش، دسترسی راحت والدین به مدرسه بچه‌ها، تسهیل ایاب و ذهاب، توجه به محتوای درسی برای بچه‌ها و قرار دادن ردیف بودجه برای مبتلایان به اوتیسم، فراهم کردن شراقط اسکان موقت و دائم، پرداخت مستمری و حق پرستاری، پوشش بیمه تکمیلی، توجه به بحث درمان دندانپزشکی، تسهیل نوبت دهی در مطب پزشکان می‌شود.

*مسئولان چه می‌گویند؟

پس از شنیدن این اظهارات به سراغ حسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران می‌رویم، وی در تماسی تلفنی تاکید می‌کند که پیگیر رفع مشکلات این دانش‌آموزان است و به وقتش توضیحات تکمیلی را ارائه می‌دهد.

سپس سوالاتی با مضمون درخواست والدین بچه‌های مبتلا به اوتیسم را برای روابط عمومی اداره بهزیستی مازندران ارسال می‌کنیم اما پاسخی دریافت نمی‌شود.

در ادامه سید سروش جمالی رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران ، ضمن تشریح آخرین وضعیت از تحصیل دانش‌آموزان اوتیسم در ساری اظهار می‌کند: در حال حاضر دانش‌آموزان اوتیسم در مدرسه حاجیه مهدی‌پور گرجی‌کلا ناحیه دو ساری تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه اعتقادمان این است که باید مدرسه‌ای در شان تمام دانش‌آموزان استثنایی برایشان مهیا باشد، می‌گوید: در گذشته بچه‌های اوتیسم در کنار دانش‌آموزان دیگر مشغول تحصیل بودند اما باهدف استقلال آموزشی و ساماندهی تحصیلی مرکز پیش‌دبستانی حاجیه مهدی‌پور گرجی‌کلا به مرکز آموزشس اوتیسم تبدیل شد.

جمالی با اشاره به اینکه بحث ساخت مدرسه تخصصی اوتیسم در زمینی واقع در میدان خزر ساری در گذشته به جمع‌بندی نرسید، عنوان می‌کند: با دستور مدیرکل مجددا این موضوع در حال پیگیری است‌.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان مازندران ادامه می‌دهد: در این راستا و به دنبال دستور صریح مدیرکل آموزش و پرورش مازندران آماده‌ سازی زیرساخت‌ها برای احداث مدرسه اوتیسم در حال انجام است.

وی یادآور می‌شود: تصمیمات برای احداث تمامی مدارس استثنایی در استان توسط اداره کل آموزش هماهنگی اداره کل نوسازی آموزش و پرورش مازندران اتخاذ می‌شود.

روز ۲ آوریل مصادف با سیزدهم فروردین که روز جهانی آگاهی از اوتیسم نامگذاری شده است، اوتیسم تقریباً از هر ۱۵۰ کودک یک نفر را درگیر می‌کند، از سال ۲۰۱۲، ۳۰ درصد افزایش میزان اوتیسم در میان کودکان وجود داشته است و روز جهانی اوتیسم به افزایش این آگاهی کمک می‌کند./فارس

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :