آخرین عناوین

سه شنبه 18 بهمن 1401-13:36 کد خبر:115962

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد:

چرا رنگ پرخطر کرونایی به مازندران بازگشت؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ورود رنگ نارنجی به چرخه رنگبندی کرونایی در مازندران ناشی از سهل انگاری ها در رعایت پروتکل های بهداشتی است.


به گزارش خزرتیترخبر، نارنجی به عنوان رنگ پرخطر کرونایی از ۱۹ شهریور امسال از مازندران رخت بربسته بود اما این بار و در جدیدترین رنگبندی کرونایی بار دیگر پایِ این رنگ به استان باز شده و زنگ خطر بیماری کووید ۱۹ بار صدایش بلندتر شده است.

بر اساس این گزارش، آخرین اطلاع رسانی رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف کشور از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، یک شهرستان مازندران در وضعیت نارنجی کرونایی، یک شهرستان در وضعیت زرد و ۲۰ شهرستان استان هم در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفتند.

شهرستان سوادکوه در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفت و شهرستان گلوگاه هم بر اساس آخرین بروزرسانی رنگ بندی کرونایی در حال حاضر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

شهرستان‌های آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، ساری، رامسر، سوادکوه شمالی، کلاردشت، قائمشهر، فریدونکنار، عباس آباد، محمودآباد، میاندورود، نکا، نور، نوشهر و سیمرغ هم در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

مازندران از ۱۹ شهریور ماه امسال به صورت رسمی به جمع استان هایی پیوست که دارای شهرستان های با رنگ آبی کرونایی بودند و در آن‌زمان بابل و بابلسر به عنوان شهرستان های با این رنگ معرفی شدند.

پس از آن در هر هفته شهرستان های بیشتری از این استان در وضعیت رنگ آبی کرونایی قرار می گرفتند به طوری‌که پس از هفته ها ورود رنگ آبی به نقشه کرونایی مازندران تعداد شهرستان های زرد کرونایی استان بر روی عدد سه و چهار قرار گرفت و مدتها در این تعداد باقی ماند.

اما در نقشه رنگبندی کرونایی مازندران که به صورت هفتگی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر می شود در هفته های منتهی به یازدهم، هجدهم و ۲۶ آذرماه و نیز دوم و نهم دی ماه تعداد شهرستان های پرخطر کرونایی به همین تعداد باقی ماند.

در جدیدترین اطلاعات مربوط به رنگبندی کرونایی کشور که از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شده است تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته‌های گذشته صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۴ به ۲ شهر کاهش یافت.

همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد به ۱۰۵ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی به ۳۴۱ شهر کاهش یافت.

سویه جدید این بیماری در جهان و در کشور ما گسترش یافته است تزریق واکسن به عنوان اصلی ترین عامل برای کنترل و مقابله با بیماری و همچنین نجات جان مردم عنوان می شود و متخصصان حوزه بهداشت و درمان بار دیگر بر این موضوع صحه می گذارند.

این زیرسویه‌ها اکنون در بسیاری از کشورهای جهان شیوع دارد به طوری که هم در کشورهای غربی و هم در برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی روندی افزایشی گرفته و اکنون به کشور ما نیز رسیده است، که با توجه به قدرت انتقال بالای XBB، که پنج برابر بیشتر از دلتا است انجام برخی اقدامات پیشگیرانه می تواند در جلوگیری از این بیماری تاثیر گذارد.

همواره در این مدت زمان اپیدمی بیماری کووید ۱۹ اصطلاحات گروه های پُرخطر، بیماران زمینه و سالمندان را شنیدیم و اینکه مسئولان حوزه بهداشت و درمان از قربانی شدن این افراد براثر سهل انگاری در تزریق واکسن نگران و مضطرب هستند.

افرادی که ۶ ماه از تزریق واکسن کرونا آنها می گذرد می بایست برای تزریق دُزهای یادآور به مراکز واکسیناسیون وزارت بهداشت و علوم پزشکی مراجعه کنند و اکنون با ورود سویه جدید بیماری این موضوع حساسیت ویژه ای دارد که افراد پُرخطر آن را جدی بگیرند.

با وجود تمامی هشدارها برای جدی گرفتن تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی این بخش از جامعه اما آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای متولی در مازندران نشان می دهد بخش اعظمی از این افراد همچنان نسبت به این مسائل بی توجه هستند.

رعایت نکات بهداشتی راه گریز از ابتلا به بیماری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: هرچند تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در کشور و در مازندران کمتر شده اما همچنان این بیماری در افراد جامعه بدنبال قربانی گرفتن است.

عباس علیپور افزود: قربانیان این بیماری اغلب از میان افرادی هستند که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و گرفتار آن شدند.

وی ادامه داد: رعایت فاصله، استفاده از ماسک و تزریق واکسن کرونا از جمله پروتکل های همواره توصیه شده نهادهای متولی امور بهداشتی و درمانی است که باید همچنان جدی گرفته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مازندران گفت:ورود رنگ نارنجی به چرخه رنگبندی کرونایی در مازندران ناشی از سهل انگاری ها در رعایت پروتکل های بهداشتی است که زمینه ساز بروز چنین وضعیتی شده است.

وی با اشاره به اینکه هرچند مازندران از نظر تزریق واکسن کرونا در کشور جزو استان های برتر به شمار می رود، افزود: حدود ۱۰ درصد مردم استان دُز سوم واکسن تزریق کردند و این میزان تزریق واکسن آنچنان قابل توجه نیست.

به گزارش خزرتیترخبر،علیپور ادامه داد : در حال حاضر رغبت و گرایش مردم به تزریق دُزهای یادآور این بیماری کم است که این خود یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز و ابتلای افراد بیشتر به بیماری شده است./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :