آخرین عناوین

جمعه 25 شهريور 1401-0:0 کد خبر:109968

ناسپاسی و برکناری اهانت آمیز دراگان اسکوچیچ سرمربی موفق تیم ملی فوتبال:

بی احترامی و قدرنشناسی در ورزش و فوتبال ایران

بی احترامی و دسیسه بر علیه سرمربیان خوب و بی ادعای تیم ملی فوتبال و شکل غلط قطع همکاری با آنان بر خلاف مرام، معرفت و ارزش های اخلاقی ایرانیان می باشد. 


به گزارش خزرتیترخبر، (رامین حسن زاده): تاریخ این سرزمین به خوبی تکرار رفتارهای مشکوک، هدایت شده، ناجوانمردانه و به دور از ارزش های اخلاقی ایرانیان را بر علیه سرمربیان محترم، کار بلد و بی ادعای تیم ملی فوتبال ایران را به نگارش در آورده است.

برخی از مربیان خوب تیم ملی فوتبال ایران که در چند دهه اخیر به دلایل مختلف مورد کم لطفی و بی احترامی قرار گرفتند:

 

پرویز دهداری

عوامل بیرونی و افراد پرده نشین علاقمند به ورزش که سبب تشنج و چالش در هر تیم ملی می باشند تا دسیسه های برنامه ریزی و هدایت شده و ایجاد چند دستگی و کودتای بازیکنان در تیم ملی فوتبال در دهه شصت بر علیه مرحوم پرویز دهداری سر مربی وقت تیم ملی فوتبال ایران، سر آغاز یک سری از رفتارهای ناجوانمردانه و به دور از ارزش های اخلاقی ایرانیان بر علیه سرمربیان محترم تیم های ملی فوتبال در چند دهه اخیر می باشد.

مرحوم پرویز دهداری در سال ۱۳۵۰ در سن ۳۸ سالگی سرمربی تیم ملی ایران شد و توانست تیم ملی فوتبال را به رقابت‌های المپیک مونیخ آلمان برساند.

وی پس از ۱۴ سال مجدداً در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول و نیز جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸ هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت.

در آن مقطع زمانی ۱۴ نفر از بازیکنان مشهور تیم ملی فوتبال آن زمان در اعتراض به سرمربی متشخص و اخلاق مدار تیم ملی فوتبال مرحوم پرویز دهداری از تیم ملی آن زمان استعفا و کنارگیری کردند.

نتیجه آن کنارگیری بازیکنان معروف و پر ادعای تیم ملی فوتبال آن زمان، تولد و درخشش بازیکنانی همچون: احمد رضا عابدزاده، جواد زرینچه، صمد مرفاوی و سیروس قایقران، حسین مسگر ساروی، مجید نامجو مطلق و ... در تیم ملی فوتبال ایران بود.

در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸ ایران با مربیگری پرویز دهداری در نهایت با پیروزی برابر چین به مقام سومی رسید اما شبهاتی در مورد تبانی جهت نرسیدن ایران به فینال آن بازیها وجود داشت.

مرحوم پرویز دهداری از جمله کسانی بود که اخلاق را بر ورزش مقدم می‌دانست و همین خلق و خو بود که اهالی ورزش او را معلم اخلاق خطاب می‌کردند.

اما بی احترامی و دسیسه بر علیه سرمربیان خوب تیم ملی فوتبال تنها به پرویز دهداری ختم نشد.

 

محمد مایلی کهن

در مسابقات جهانی فوتسال (داخل سالن) ۱۹۹۲ در هنگ کنگ سرمربی تیم ملی فوتسال ایران بود که با این تیم به مقام چهارم جهان دست یافت.

به طور خلاصه مایلی کهن مربی بی ادعا و خوب فوتبال یکبار به مدت دو سال و بار دیگر هم به مدت هفده روز سرمربی تیم ملی ایران بود.

و یکبار هم سرپرست تیم فوتبال امید ایران بود.

در جام ملت‌های آسیا 1996 تیم ملی فوتبال ایران با سرمربیگری محمد مایلی کهن به مقام سوم رسید.

اما در نهایت با چند دستگی و ناسازگاری‌ برخی از بازیکنان تیم ملی و انتقادات غیر منصفانه برخی مطبوعات و ... با کم توجه ای، کم لطفی و بی احترامی از تیم ملی فوتبال کنار رفت.

 

والدیر ویرا

والدیر ویرا، مربی بی ادعای برزیلی که در دیدار تاریخی با استرالیا کمک کرد تیم ملی ایران بعد از سال ها روانه جام  جهانی 1998 فرانسه شود.

در بدرقه این مربی بی ادعا و محترم برزیلی - آن قدردانی، توجه و احترامی که باید به این مربی می شد صورت نگرفت.

 

تومیسلاو ایویچ

 تومیسلاو ایویچ، مربی بزرگ فوتبال اهل کرواسی که نقش مهمی در توسعه سبک بازی مدرن در فوتبال داشت و از او به عنوان یک استراتژیست درخشان در فوتبال دنیا یاد می‌شود، بعد از موفقیت ایران در بازی با استرالیا و صعود ایران به جام جهانی فرانسه، جانشین والدیر ویرا سرمربی برزیلی در تیم ملی ایران شد.

تومیسلاو ایویچ تا آستانهٔ جام جهانی ۱۹۹۸ و 14 روز مانده به شروع جام جهانی فوتبال سرمربی تیم ملی ایران بود.

اما لج بازی، ناسازگاری و کم کاری برخی بازیکنان و شکست مشکوک، سنگین و جنجالی تیم ملی فوتبال در دیدار تدارکاتی با تیم فوتبال باشگاهی آ.اس. رم ایتالیا و انتقادات غیر منصفانه و بی رحمانه برخی مطبوعات و تاکید غیر مسئولانه برخی افراد مبنی بر حضور یک ایرانی در راس تیم ملی فوتبال، باعث شد تا تومیسلاو ایویچ مربی بزرگ فوتبال دنیا با بی احترامی و بی حرمتی از تیم ملی فوتبال ایران بر کنار شود.

 

میروسلاو بلاژویچ

میروسلاو بلاژویچ معروف به چیرو که مهم‌ترین موفقیت وی در عرصه مربیگری کسب مقام سوم جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ فرانسه با تیم ملی فوتبال کرواسی است.

انتقادات غیر منصفانه، هدایت شده، مشکوک، بی رحمانه و گروهی برخی از  مطبوعات و نویسندگان ورزشی و ... سبب عدم تمرکز فکری و ناکامی بلاژویچ در نتیجه گیری و راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2002 شد و با دلخوری و ناراحتی از هدایت تیم ملی فوتبال ایران کنار رفت.

 

دراگان اسکوچیچ

مربی بی ادعا، محترم و نتیجه گرا اهل کرواسی که نقش مهمی در راهیابی تیم ملی فوتبال ایران در سخت ترین شرایط در مقدماتی جام جهانی 2022 قطر داشت.

اسکوچیچ توانست سریع ترین و بی حاشیه ترین صعود تیم ملی فوتبال ایران را به رقابت های جام جهانی فوتبال در تاریخ به نام خود ثبت کند.

عدم باورپذیری کمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران و مدیران جدید فدراسیون فوتبال به توانمندی این مربی در مسابقات جام جهانی و ترس از بابت کسب نتایج ضعیف و شکست سنگین در مسابقات جام جهانی فوتبال قطر و دسیسه های پشت پرده برنامه ریزی و هدایت شده و ایجاد چند دستگی و کودتای برخی از بازیکنان مدعی تیم ملی فوتبال و نجابت و تواضع این مربی و ضعف مدیریت در سرپرستی تیم ملی فوتبال ایران و عدم جمع کردن حاشیه ها و ... سبب برکناری اهانت آمیز و غیر محترمانه این مربی محترم و بی ادعا و حضور مجدد کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد.

بی اخلاقی در بر کناری دراگان اسکوچیچ در آستانه جام‌جهانی قطر

دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با ثبت سریع‌ترین صعود تاریخ تیم ملی ایران به مسابقات جام‌جهانی آن هم در سخت ترین شرایط یکی از مهم‌ترین اتفاقات فوتبال ایران را به نام خودش در تاریخ رقم زد و زحمات زیادی برای تیم ملی فوتبال ایران کشید و کار بزرگی انجام داد که باید سپاسگزار او بود.

در شرایط نا مناسب و سختی دراگان اسکوچیچ کروات، مسئولیت سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران را پذیرفت.

دراگان اسکوچیچ در مقطعی که تیم ملی در خطر حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال بود، کار را با شجاعت و اعتماد به نفس بدست گرفت و توانست تیم ملی را به جام جهانی قطر برساند و حق او بود تا به عنوان سرمربی تیم ملی در جام جهانی قطر حضور داشته باشد.

در بحث برکناری و قطع همکاری با دراگان اسکوچیچ سرمربی موفق، محترم، با شخصیت و بی ادعای تیم ملی فوتبال، رسم اخلاق و معرفت رعایت نشد و به نوعی در حق او نامردی بزرگی شد.

دراگان اسکوچیچ برای فوتبال ایران زحمت زیادی کشید و در شرایط سخت و نامناسبی تیم ملی را به جام جهانی قطر 2022 برد و نتایج خیلی خوبی را گرفت شایسته نبود که در قطع همکاری و برکناری اش از سمت سرمربی تیم ملی با بی احترامی با وی و کادر فنی اش برخورد شود.

برکناری و کنار گذاشتن غیر محترمانه دراگان اسکوچیچ سرمربی موفق تیم ملی فوتبال به دور از انصاف و در شأن و فرهنگ ایرانی‌ها نبود. 

همه ما در زندگی حداقل یک بار این جمله را شنیدیم که: بفرما، بشین و بتمرگ یه معنی میده ولی این کجا و آن کجا - آیا به درستی با مربیان خوبی همچون دراگان اسکوچیچ با احترام در طول زمان رفتار شده است.

آیا بهتر نبود قطع همکاری با دراگان اسکوچیچ به شکل بهتری انجام می شد.

نحوه قطع همکاری با دراگان اسکوچیچ - شایسته، زیبنده و مطابق با مرام، معرفت و ارزش های اخلاقی ایرانیان نبود.

زیبنده بود با قدردانی برخورد بهتر و رفتار احترام آمیزی با دراگان اسکوچیچ مربی خوب فوتبال ایران می شد.

دراگان اسکوچیچ مربی محترم، موفق و بی ادعا در تیم ملی فوتبال ایران بود شایسته نبود با بی‌مهری و قدر نشناسی - انتقادات غیر منصفانه و بی رحمانه ای از وی صورت پذیرد.

حضور در تیم ملی فوتبال برای هر فردی و در هر جایگاهی مسئولیت بزرگی است.

یقینا ضعف مدیریت در وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و سرپرستی تیم ملی فوتبال سبب: دسیسه، چند دستگی، جنگ‌های پنهان و پشت پرده در تیم، بی احترامی و کودتای برخی از بازیکنان مدعی تیم ملی فوتبال بر علیه دراگان اسکوچیچ سرمربی موفق و محترم تیم ملی با بی‌رحمی و قدرنشناسی شد.

بازیکنانی که خارج از شرح وظیفه یک بازیکن ملی و یک بازیکن حرفه ای و با دسیسه و ناسپاسی سبب برکناری ناجوانمردانه دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال شدند یقینا جایگاه اجتماعی و محبوبیت مردمی بازیکنان پیشکسوتی همچون: احمد رضا عابدزاده، علی دایی، خداداد عزیزی و کریم باقری را نداشته و نخواهند داشت.

شایسته است که مجموعه فدراسیون فوتبال ایران در جهت بها دادن به ارزش های اخلاقی در تیم ملی فوتبال و احترام به جایگاه کادر فنی و سرمربی تیم و احترام به کادر داوری در بازیها، این شجاعت را داشته باشد تا با حذف بازیکنانی که تنها فکر و ذهن شان فوتبال بازی کردن در تیم ملی نیست و توسط عوامل خارج از مجموعه تیم ملی و در جهت منافع شخصی تحریک می شوند و به تیم ملی و حیثیت کشور صدمه و لطمه وارد می کنند هر چند که بازیکنان معروف و خوبی در فوتبال باشند و با برخورد جدی، یکبار برای همیشه مشکل: دسیسه چینی، چند دستگی، جنگ‌های پنهان و پشت پرده بازیکنان در تیم ملی فوتبال ایران را حل نماید.

و خلاصه کلام در این خصوص، ایران و تیم ملی فوتبال از هر فردی بزرگ تر است - ستاره های خیانت کار تیم ملی فوتبال باید حذف شوند.

نجابت، فروتنی و عدم اقتدار دراگان اسکوچیچ و ضعف مدیریت سرپرست تیم ملی فوتبال باعث ایجاد دودستگی در بین بازیکنان تیم ملی با تحریک عوامل بیرونی و لطمه به تیم ملی فوتبال شد.

رفتاری که باعث حذف اسکوچیچ از تیم ملی فوتبال شد نشان داد که منصف و قدردان نیستیم.

یقینا در ورزش و فوتبال ایران کاستی های زیادی وجود دارد.

شایسته بود مدیریت تیم ملی فوتبال چالش ها و تنش های موجود در تیم ملی را جمع می کرد و فضای مناسبی برای کار و پیشرفت کادر فنی مهیا می نمود.

فوتبال ایران در قبال برخی از مربیان خوب تیم ملی خود از جمله دراگان اسکوچیچ قدرنشناسی و ناسپاسی داشت و موفقیت او را کوچک نمود.

جلسه وزیر ورزش و جوانان با شش ملی پوش در زمان حضور تیم ملی فوتبال برای دیدار تدارکاتی در قطر کار غلط و اشتباهی بود که منجر به تضعیف موقعیت و جایگاه دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال شد.

بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران باید آن قدر حرفه ای باشند تا به عنوان یک سرباز بیشترین توان خود را با حرف شنویی و اطاعت از سرمربی و در خدمت تیم ملی کشور خود بگذارند و نباید با ایجاد تنش و چند دستگی سبب کسب نتایج ضعیف و آبرویزی در فوتبال ملی شوند.

نام دراگان اسکوچیچ به نیکی و با خاطره ای خوب در تاریخ فوتبال ایران ثبت شده و شایسته است با پرداخت به موقع و کامل مطالبات دراگان اسکوچیچ و کادر فنی اش از وی تشکر و دلجویی شده و با احترام و عزت بدرقه شود.

هدف از تغییر سرمربی کسب نتیجه آبرومندانه در جام جهانی فوتبال است

همان طوری که مطرح شد شکل و نحوه قطع همکاری با مربیانی همچون دراگان اسکوچیچ سرمربی موفق تیم ملی فوتبال شایسته و احترام آمیز نبود و به نوعی سقوط اخلاق بود.

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال کارلوس کی‌روش مربی مطرح و مشهور پرتقالی است که در مرحله اول وظیفه اش کسب نتایج آبرومندانه در جام جهانی فوتبال قطر است.

 

کارلوس کی‌روش

- مربی بزرگ ‌ترو با تجربه تری است.

- اذهان عمومی نگاه خوب و مثبتی  به او دارند.

- مدیریت، اعتبار، شخصیت، نفوذ، محبوبیت و انضباط بهتر و بیشتری دارد.

- نظم و انضباط  اش در تیم اش غیر قابل انکار است.

- می تواند انسجام تیمی خوبی به وجود آورد.

- جلوی بی انضباطی و چند دستگی در تیم ملی فوتبال را به خوبی می گیرد.

- چندین سال در ایران کار کرده با: فرهنگ، کشور، مردم و بازیکنان فوتبال و سبک بازی آنان آشنایی دارد.

- رقبای تیم ملی فوتبال ایران را هم در آسیا و هم در مسابقات جام جهانی به خوبی می شناسد.

- تجربه حضور و کار در سه جام جهانی فوتبال را دارد.

- مدیریت و ارتباطات بسیار بالا و خوبی دارد.

- می تواند با ایجاد یک ساختار دفاعی خوب و کار دفاع تیمی – باعث شود تا تیم ملی در برابر رقبای بزرگ باخت آبرومندانه ای داشته باشد و با وادار کردن بازیکنان تهاجمی و با کیفیت به تلاش مضاعف به هر تیمی صدمه وارد کند.

- سبب اطمینان و اعتماد بنفس بیشتر و روحیه بهتری به لحاظ تاکتیکی و فنی در درون تیم ملی و در روی نیمکت تیم‌ ملی فوتبال می شود.

- فرصت زیادی جهت آماده سازی تیم ملی تا جام جهانی ندارد.

- در فرصت کم باقی مانده تا جام جهانی و مشکلات موجود در تیم ملی فوتبال شاید بهترین انتخاب بوده باشد.

در خاتمه کلام:

- در موضوع قطع همکاری با دراگان اسکوچیچ سرمربی وقت تیم ملی فوتبال برخورد زیبا و شرافتمندانه ای با او و کادر فنی اش نشد.

- دراگان اسکوچیچ در شرایط بسیار نامناسبی تیم ملی فوتبال را تحویل گرفت که هیچ کارشناسی تصور این موفقیت و کسب نتایج عالی را توسط او در ذهن نداشت که با تیم ملی آن هم به بهترین شکل ممکن و با زحمات دراگان اسکوچیچ بی ادعا به جام جهانی فوتبال صعود کند.

- باید با عزت و احترام و با تقدیر ویژه و پرداخت کامل مطالبات مالی کادر فنی تیم ملی با دراگان اسکوچیچ خداحافظی نمود و او را به شایستگی بدرقه کرد.

- مسئله ایجاد حاشیه توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال باید یکبار برای همیشه حل شود تا بازیکنان به جایگاه رفیع و مسئولیت ملی و اجتماعی خود بهتر پی ببرند.

- کارلوس کی‌روش یک معلم و مربی مقتدری در فوتبال است که با ایجاد نظم و انضباط مدیریت بسیار خوبی دارد که نه تنها بازیکنان تیم ملی را بلکه هیئت مدیره فدراسیون فوتبال را نیز می تواند مدیریت کند و باعث انسجام و همدلی در تیم ملی فوتبال شود و آن را یک دست نماید.

- با توانمندی علمی و تجربه ای که کارلوس کی‌روش دارد در جام جهانی، تیم ملی می تواند با آبروداری بازی کند.

- حالا که کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب و منصوب شده باید به او احترام گذاشت و به وی کمک کرد و او را برای آینده حفظ و حمایت نمود.

- شخصیت اقتدارگرای کارلوس کی‌روش مناسب تیم‌های بحران زده است و به ایجاد نظم و انضباط در تیم‌ها کمک می‌کند و سبب می شود بازیکنان و دیگران از وی حساب ببرند.

- منافع تیم ملی فوتبال ایران بر هر چیزی ارجح تر است و همه ارکان فوتبال ایران اعم از فدراسیون فوتبال، باشگاه‌ها، بازیکنان، مدیران، مربیان، رسانه‌ها و هواداران موظفند در مسیر رشد تیم ملی فوتبال گام بردارند و کمک کار باشند.

- در جهت صیانت از منافع ملی - رسانه ها نباید با انتقادات غیر منصفانه، هدایت شده، مشکوک، بی رحمانه و گروهی، سبب عدم تمرکز فکری کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال شده و به کسب نتایج تیم ملی آسیب و صدمه وارد کنند.

مترجمان و مشاوران رسانه ای تیم ملی هم نباید انتقادات غیر منصافانه برخی رسانه ها را به کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال انتقال داده و سبب رنجش و عدم تمرکز وی شوند.

- قرار است بازیکنان به مانند یک سرباز در تیم ملی فوتبال انجام وظیفه نمایند.

در جهت حفاظت از حیثیت و عملکرد تیم ملی فوتبال ضرورت دارد تا کلیه ارتباطات بازیکنان تیم ملی فوتبال و عوامل اجرایی تیم ملی تحت رصد و کنترل دقیق قرار بگیرد تا خیانتی رخ ندهد.

چرا که بیان و انتقال مطالب ناراحت کننده و تحریک آمیز از سوی عوامل بیرون از تیم ملی، دوستان و اعضای خانواده بازیکنان تیم ملی، می توانند سبب بی انگیزه شدن، عصبی شدن و افت کارکرد و عملکرد بازیکنان تیم ملی در مسابقات جام جهانی فوتبال شده و به حیثیت و نتایج تیم ملی ایران صدمه و آسیب وارد کند.

- اقتدار کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی می توانند به آشفتگی، بحران و چند دستگی در تیم ملی فوتبال پایان داده و باعث عملگرد بهتر تیم ملی در مسابقات جام جهانی فوتبال قطر 2022 گردد.

- شخصیت کارلوس کی‌روش در جایگاه سرمربی تیم ملی می توانند ذهنیت بازیکنان ایرانی را متحول کرده و بازیکنان تیم ملی در کنار استفاده از یک سبک دفاعی حساب شده به اندیشه های بازی تهاجمی موثر هم بهتر فکر ‌کنند.

- تیم ملی فوتبال ایران به شخصیت های نظیر استاد پرویز خان دهداری نیاز دارد.

- در حال حاضر و در صورت فراهم شدن شرایط مناسب و انسجام داخلی، کارلوس کی‌روش مربی با دانش و با تجربه فوتبال می تواند در جام جهانی فوتبال قطر، بازی های جام ملت های آسیا، مسابقات مقدماتی المپیک در آینده کمک کننده فوتبال نا بسامان ایران باشد.

به امید آنکه تیم ملی فوتبال در حد توان خود و به صورت منطقی بازی های آبرومندانه و امیدوارکننده ای در مسابقات جام جهانی قطر و سپس مسابقات جام ملت های آسیا ارائه دهد./ آرینا خبر

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :