آخرین عناوین

پنجشنبه 24 شهريور 1401-13:20 کد خبر:109959

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت نیمی از مازندرانی‌ها به روز نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: اطلاعات پرونده نیمی از شهروندان این استان به روز نیست که باید برای تکمیل اطلاعات پزشکی پرونده ها به پزشکان خانواده خود مراجعه کنند.


به گزارش خزرتیترخبر، عباس علیپور با اشاره به اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت سطح یک در استان ، گفت: در حال حاضر اطلاعات پرونده نیمی از شهروندان این استان به روز نیست که باید برای تکمیل اطلاعات پزشکی پرونده ها به پزشکان خانواده خود مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: سامانه طراحی شده در این خصوص به گونه ای است که معاینات و کنترل وضعیت هر فرد توسط پزشک خانواده در آن قابل بارگذاری است که هر فرد با وارد کردن کد ملی و ورود به سامانه می تواند وضعیت پزشکی خود را مشاهده کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیمی از شهروندان مازندران اطلاعات اولیه پزشکی و درمانی آنها در این سامانه بارگذاری نشده است که این موضوع ناشی از آن است که اخیرا به پزشک خانواده خود مراجعه نکردند تا وضعیت آنها کنترل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران توضیح داد: پرونده الکترونیک به گونه ای طراحی شده که پس از وارد کردن اطلاعات پزشکی فرد توسط پزشک خانواده موارد بهداشتی مورد نیاز به وی ارائه می شود و سامانه براساس سن و سابقه بیماری فرد به وی بسته مراقبتی را ارائه می کند.

وی توضیح داد: به طور مثال برای فردی که ۴۰ سال به بالا سن دارد و جزو گروه میانسالان به شمار می‌آید، بسته مراقبتی این گروه سنی اعلام می شود که بخشی از آن شامل کنترل قند خون و فشار خون است و یا برای افراد سنین بالاتر غربالگری سرطان های انجام شود.

پیگیری و ردگیری بیماری ها با پرونده الکترونیک سلامت

علیپور بیان کرد: بدین طریق فرد می داند که باید به صورت دوره ای آزمایشات کنترل وضعیت سلامتی را انجام دهد تا از وضعیت قند خون و فشار خون مطلع شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پس از آن نیز با مراجعه به پزشک خانواده اطلاعات آزمایش در پرونده الکترونیک شخص ثبت و زمان مراجعه و پیگیری های بعدی به پزشک خانواده تعیین می شود.

وی اظهار داشت : از این طریق فرد با هر بار مراجعه به پرونده الکترونیکی سلامت می تواند زمان های یاد آوری برای مراجعه به پزشک خانواده و آزمایش خود را متوجه شود .

به گفته علیپور پزشک خانواده از طریق این سامانه الکترونیکی به نوعی دسترسی به مراحل درمان فرد زیر پوشش خود دارد و ردگیری وضعیت سلامت را انجام می دهد.

پرونده الکترونیک سلامت با کاربرد کشوری

وی کاربرد این پرونده الکترونیکی را تنها مختص به جغرافیای استان مازندران ندانست و گفت : حتی فردی در صورت مراجعه به پزشک خارج از استان می تواند از طریق تلفن همراه خود وارد سامانه شود و اطلاعات پزشکی و مراحل انجام و پیگیری درمان برای پزشک قابل رویت است تا در جریان درمان بیمار قرار بگیرد .

معاون بهداشتی مازندران  با تاکید بر اینکه دولت بازای سرانه هر فرد به پزشک خانواده اعتبار و هزینه پرداخت می کند ، گفت : شهروندان مطلع باشند پزشکان خانواده متولیان سلامت افرادهستند و مراجعه به آنها و در میان گذاشتن موارد بیماری و یا حتی کنترل وضعیت سلامتی می بایست به صورت مرتب و مداوم انجام شود.

وی ادامه داد : مراجعه به پزشک باعث می شود تا اقدامات و بسته های مراقبتی مورد نیاز افراد براساس سن به آنها ارائه شود و کنترل های لازم برای رد گیری بیماری های شایع انجام شود .

به گفته علیپور پزشکان خانواده هم موظف هستند بسته مراقبتی فرد را با انجام آزمایش ها و کارهای تشخیصی مورد نیاز پیاده کنند و بدین طریق بیماری هایی که در افراد وجود دارد به موقع شناسایی و اقدامات مداخله ای برای درمان آنها انجام می شود .

باز شدن پرونده الکترونیک سلامت از اوایل هفته جاری

از سال ۱۳۹۱مازندران و فارس به عنوان دو استان پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده شناخته شدند  و هم اکنون ۵۴۶ پزشک خانواده شهری و ۳۷۹ پزشک خانواده روستایی در مازندران مشغول فعالیت هستند .

هر پزشک خانواده ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را زیر پوشش دارد که کارهای پزشکی اولیه با حضور افراد به مطب این پزشکان و یا در تماس تلفنی با آنها مطرح می شود .

در ابتدای اجرای این طرح ، پزشکان خانواده در تماس تلفنی یا دعوت از افراد برای حضور در مطب اطلاعات افراد در خصوص سن ، جنس ، قد ، وزن و سابقه بیماری خانوادگی آنها را دریافت کردند و در پرونده افراد قرار دادند.

در طول اجرای طرح افراد در زمان بروز بیماری یا نیاز به دریافت خدمات درمانی به پزشک خانواده خود مراجعه می کردند و خدمات سطح یک شامل ویزیت و نسخه نویسی برای آنها انجام می شد و درصورت نیاز به پزشک متخصص ، سطح بعدی یعنی ارجاع نیز اعمال می شد.

اوایل هفته جاری پرونده الکترونیک سلامت سطح یک در مازندران رونمایی شد که هر فردی که زیر نظر پزشکان خانواده دانشگاه علوم پزشکی مازندران است با وارد کردن کد ملی در سامانه http://myehr.ir اطلاعات مربوط به زمان و نوع خدمات پزشکی که دریافت کرده است را مشاهده می کند .

علاوه بر این بسته های مراقبتی فرد مورد نظر در این سامانه بارگذاری شده است و قابل دسترسی برای افراد می باشد./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :