آخرین عناوین

يکشنبه 15 خرداد 1401-23:52 کد خبر:101192

در گفتگوی اختصاصی با خزرتیتر خبر اعلام شد:( 1)

اجرای طرح های ملی بدون اعتبارات ملی/پشتیبانی لجستیکی نداریم

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت:متاسفانه طرح های ملی در حوزه هلال احمر بدون اعتبارات ملی در حال اجرا است.


غلامعلی فخاری در گفتگوی اختصاصی با خزرتیترخبر افزود:بسیاری از طرح های در سطح استان مازندران که ملی نیز می باشند به عهده این سازمان گذاشته شده اما متاسفانه اعباراتی در نظر گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه هلال احمر مازندران استان معین ناحیه شمال شرق و منطقه 4 تهران و هندل کننده 4 استان دیگر نیز می باشد اظهار داشت:متاسفانه هیچ گونه تجهیزات و اعتباری برای این موضع در نظر گرفته نشده است و اگر اتفاقی حادث شود هلال احمر مازندران باید با امکانات محدود خود به این منطقه تهران خدمات ارائه دهد.

فخاری با اعلام اینکه هلال احمر یک دستگاه عام المنفعه و خدمات رسان و بین المللی می باشد که باید استانداری و دیگر دستگاه ها کمک ویژه به ما بنمایند تصریح کرد:با توجه به موقعیت جغرافیایی مازندران نیاز ویژه و فوری به جدیدترین دستگاه ها و تجهیزات داریم که متاسفانه توجهی به آن نمی شود.

وی همچنین گفت:2 سوم موقعیت جغرافیایی مازندران به صورت کوه می باشد که خدمات دهی به آن مناطق با کمترین امکانات بسیار سخت و دشوار می باشد.

این مسئول با اعلام اینکه به علت اعتبارات کم،متاسفانه کمترین خرید را در بحث خودروهای مورد نیاز داشته ایم افزود:مازندران دومین استان حادثه خیز کشور می باشد اما اعتبار این سازمان بسیار کم می باشد.

فخاری در ادامه با بیان اینکه در سال 1400 تعداد 3300 حادثه را خدمات رسانی کرده ایم تصریح کرد:ظرفیت لجستیکی مازندران 5 درصد کشور می باشد اما متاسفانه زمان تخصیص اعتبارات  و تجهیزات،کمترین سهم به این جمعیت اختصاص می یابد و متاسفانه مازندران ،استان با بحران کم دیده می شود.

وی با اعلام اینکه باید در هر حادثه در 72 ساعت اولیه که مهمترین زمان مدیریت می باشد اقدامات لازم انجام شود تا تنش ها به حداقل رسیده و دشمنان نیز سوء استفاده نکنند اظهار داشت:جمعیت هلال احمر در هر حادثه بیشترین نقش را دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با بیان اینکه 7 محور ورودی در استان با شرایط خاص وجود دارد گفت:در حال تقویت حوزه ها و پایگاه های هلال احمر با حداقل بودجه و اعتبارات  می باشیم.

فخاری در ادامه با بیان اینکه یکی از بزرگترین مجتمع های کشوری را در بابلسر در دست ساخت و تجهیز داریم افزود:این مجتمع چند منظوره که بزرگترین آموزش دریایی شما کشور را نیز شامل می شود بخش شیمی درمانی بزرگی را نیز در خود جای داده است.

این مسئول با اعلام اینکه متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی مازندران همکاری های لازم را جهت صدور مجوز داروخانه های هلال احمر صادر نمی کند اظهار داشت:بیشترین مراجعه کننده ها به داروخانه های هلال احمر بوده که اکثرا داروهای تک نسخه ای کمیاب و سرطانی را ارائه می دهیم.

فخاری همچنین با بیان اینکه ضریب خطرپذیری دریا در استان مازندران بسیار بالا می باشد تصریح کرد:با توجه به آزاد سازی سواحل در سال جاری،متاسفانه اعتباری به این جمعیت جهت خدمات رسانی به سواحل آزاد شده جدید اختصاص نیافته که لازم است نمایندگان و مسئولین استان در این زمینه هر چه سریعتر  اقدامات اساسی بعمل آورند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران با ذکر این نکته که شخص استاندار نسبت به افزایش غرق شدگان در سواحل خزر دغدغه جدی دارد و کاهش ۵۰ درصدی آمار تلفات  غرق شدگی را هدفگذاری کرده است ، گفت : این دغدغه نماینده عالی دولت در استان سبب شد تا معاونت امداد و نجات هلال احمر طرح کاهش غریق را تهیه و تدوین کند که از طریق استانداری به وزارت کشور و هیات دولت ارسال شده است.

فخاری خاطر نشان کرد: در این طرح لزوم به کارگیری و استقرار یک هزار و ۱۰۰ ناجی غریق همراه با تامین بودجه  برای پرداخت بموقع حقوق آنان مورد تاکید قرار گرفته ، ضمن این که هلال احمر مازندران درخواست ۱۰ دستگاه آمبولانس برای استقرار و استفاده در نقاط پرجمعیت و حساس سواحل را کرده است.

وی اختصاص آمبولانس جدید برای استقرار در سواحل مازندران را ضروری دانست و تاکید کرد: هلال احمر مازندران ۳۵ دستگاه آمبولانس دارد که در هر کدام در پایگاه های امداد و نجات مستقر هستند و ما نمی توانیم با توجه به حوادث طبیعی که همواره در جاده های استان بویژه محورهای کوهستانی و جنگلی و ۴۷۰ کیلومتر ساحل با آن مواجه هستیم ، این آمبولانس ها را از پایگاه ها دور کنیم.

مدیرعامل هلال احمر مازندران با تاکید بر این در طرح کاهش غریق به اهمیت مدیریت ساختاری بر سواحل هم تاکید شده ، اظهار داشت: از آن جایی که در شرایط کنونی ساختار مدیریتی واحدی تعریف نشده است ، نیروی انتظامی ، هلال احمر، راهداری و اورژانس و از همه مهم تر گروه های مردم نهاد و خود شهروندان باید در استفاده از سواحل و دریا همکاری بیشتری داشته باشند.

وی یکی از تبعات نبود ساختار مدیریتی واحد را پرداخت نشدن به موقع حقوق ناجیان غریق و کاهش انگیزه آنان برشمرد و تصریح کرد: اداره کل ورزش و جوانان مسوولیت به کار گیری و ساماندهی ناجیان غریق را از طریق هیات نجات غریق استان دارد و باید برای پرداخت حقوق آنان به درستی پیگیری و عملیاتی کند چون تجربه نشان داده است در این شرایط با مسوولیت پذیری همه جانبه ناجیان غریق و استقرار بموقع آنان که منوط به پرداخت بموقع حق و حقوق آنان است، در مناطق تعیین شده با غرق شدگی مواجه نخواهیم شد.

فخاری با ذکر این نکته که در برخی از مناطق ساحلی مراقبت از جان مردم باید داخل آب به سمت ساحل باشد، افزود: یعنی به دلیل این که در سواحل غربی استان از بابلسر تا رامسر که شمار گردشگران و ساتفاده کنندگان از ساحل بیش از اندازه است، ناجاین غریق باید با استفاده از جت اسکی ، ورود و فاصله شناگران را از ساحل از طریق آب تحت کنترل و مراقبت قرار بدهند.

فخاری گفت: در حال حاضر فقط دو فروند جت اسکی در اختیار گروه های امداد و نجات دریایی هلال احمر استان  قرار دارد که اصلا به چشم نمی آید و لازم است از سوی استانداری برای خرید جت اسکی و آمبولانس به صورت ویژه پیگیری تا محقق شود.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه خطوط ارتباطی هلال احمر مازندران آنالوگ و FM  می باشد اظهار داشت: در زمان امداد رسانی به مناطق بالادست مازندران ،سیستم «FM» پاسخگو نیست که باید سیستم های ارتباطی به AM تبدیل شوند.

فخاری یکی از دغدغه های این سازمان را عدم پشتیبانی لجستیکی برخی دستگاه ها اعلام و تصریح کرد:به علت نداشتن ساختار قانونی و اداری،متاسفانه دچار مشکل هماهنگیبین سازمان ها و ادارات در حوادث می باشیم.

این مسئول با بیان اینکه ناجیان غریق از کمترین امکانات و تجهیزات مانند لباس های مخصوص،چترهای مخصوص استقرار در جایگاه ها و سواحل و .... محروم می باشند خاطر نشان کرد:بسیاری از مردم به علت آشنا نبودن به فن و فنون شنا و سواحل دریا،هنگام غرق شدن سکته می کنند که این مشکل با آگاهی رسانی تمامی دستگا هها قابل حل می باشد.

فخاری در ادامه این گفتگو با اعلام اینکه متاسفانه هنور نگاه سنتی و قدیمی در بحث جلوگیری از حوادث وجود دارد افزود:باید در بخش پیشگیری از حوادث و بلایا با آموزش مردم در مدارس،دانشگاه ها،ادارات و مناطق فعالیت های چند برابر بعمل آوریم.

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :