شنبه 13 مهر 1398-20:14 کد خبر:69368

اظهارات فنی اعضای شورای شهر ساری:

جلسه متفاوت این هفته شورای شهر ساری

برای اولین بار حضور نماینده ویژه شهردار در جلسات شورا/ منتظر پاسخ شهردار به سوالاتمان می باشیم/حرف های ضد و نقیض نماینده ویژه شهردار( محمدی کیادهی) و عضو شورای شهر(قاسم قاسمی)


به گزارش خزرتیترخبر، پنجاه ‌وششمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری با طرح موضوع تعدیل نیروی جدیدالورود شهرداری ساری برگزار شد.

براساس این گزارش، تعدادی از نیروهای که از بدنه شهرداری ساری کنار گذاشته شدند پیش از جلسه شورا در محل ساختمان شورای شهر حضور پیدا کردند.

&علیجان شمشیربند

رئیس شورای شهر ساری در این جلسه گفت: مشکلات نیروهای تعدیل شده شهرداری هرچه سریع‌تر رسیدگی و تکلیف آنها مشخص شود.

موضوع بعدی صحبت‌های شمشیربند بحث دپو زباله‌های شهرستان ساری در منطقه چهاردانگه بود.

وی با اعلام اینکه زباله‌های حمل شده باید توسط شهرداری به صورت بهداشتی دفن شود، افزود: مسائل زیست محیطی در دپو زباله ساری جدی گرفته شود.

روزانه ۳۰۰ تن زباله شهر ساری به منطقه چهاردانگه منتقل می‌شود، میزان هزینه اعلام شده انتقال زباله به منطقه چهاردانگه حدود ۳۰ میلیارد تومان در مصاحبه اخیر شمشیربند در جمع خبرنگاران اعلام شده بود.

یکی از مطالبات مردم در منطقه چهاردانگه دفن مناسب زباله بود که عدم دفن بهداشنی زباله مورد نقد و نظر محیط زیست قرار گرفته است.

&علی‌اکبر ذلیکانی

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اعلام اینکه طرح جامع مطالعات ترافیکی در سطح شهر ساری باید اجرایی شود، افزود: مطالعات این طرح از سال ۹۲ شروع شده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه پسماند استان مازندران وجود دارد، گفت: طرح مطالعات پسماند در استان تدوین نشده است.

عضو شورای شهر ساری ادامه داد: این طرح توسط کارگروه مدیریت پسماند باید تهیه شود،استاندار مازندران این موضوع را با توجه به مشکلاتی که وجود دارد پیگیری کند.

نائب رئیس شورای شهر گفت: آن دسته از نیروهای شرکتی سال ۹۷ که از شهردار وقت، دستور کتبی دارند مشکلی برای ادامه کار ندارند.

علی‌اکبر زلیکانی با اشاره به اینکه بازرسی استان تاکید دارد نیروهایی که بدون ضابطه بر سر کار حاضر شده‌اند باید تعدیل شوند، افزود: در زمان سرپرستی آقای فرزانه در شهرداری ساری گروه هشت نفره از استانداری مازندران در شهرداری مستقر شد که به وضعیت این نیروها رسیدگی شود و هر چه ما تلاش کردیم این افراد به کار خود ادامه دهند این هیات قبول نکرد.

&محمدی کیادهی

محمدی کیادهی مشاور شهردار ساری گفت: براساس شرایط قانونی جدید شرکت مربوطه تعدیل پرسنل شهرداری ساری را انجام داده است.

میزان اعلام بدهی های شهرداری ساری براساس لیست اعلامی واحد مالی اداری بوده است.

براساس ماده ۷۴ قانون اختیارات شهرداران، اعضای شورای شهر حق دخالت در انتصابات را ندارند.

& سید مسعود مدینه

همچنین براساس این گزارش، سید مسعود مدینه افزود:محضر همکاران ارجمندم در شورای اسلامی شهر و اصحاب محترم رسانه عرض سلام دارم،هفته نیروی انتظامی را به تمامی زحمتکشان این عرصه تبریک عرض می نمایم، لازم میبینم نکاتی را به عرض برسانم.

1- در جلسه قبلی شورا در خصوص شیوه ی تعدیل نیروهای شاغل در شهرداری و سازمان های تابعه به آقای رجبی تذکر لازم را داده بودم، متاسفانه در روزهای اخیر شاهد ادامه ی همین رفتار ناپسند بودیم و بر اساس ماده ۷۳ آیین نامه شوراها و در راستای ایفای حقوق شهروندان از رییس محترم شورا به صورت مکتوب خواسته ام که تذکر کتبی به آقای رجبی داد شود تا حرمت همکاران و همشهریان حفظ گردد، بر همین مبنا سوال بعدی اینجانب از آقای رجبی این است که اگر این نیروها مازاد بوده اند، چگونه است که خواهر شما همچنان در سازمان فرهنگی اجتماعی مشغول بکار است؟ نکند ایشان دارای ژن برتر است؟

آقای رجبی : گر مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند

2- در جلسه ی شورای کارگری عنوان کرده اید که برای انتصاب افراد در مسئولیت ها سفارش کسی را نمی پذیرد، اگر اینگونه است، چگونه معاون فنی و عمرانی خود را از یک شهر دیگر و نهادی دیگر و بدون هیچ آشنایی قبلی به این سمت منصوب نمودید؟ این انتصاب به سفارش چه کسی از بیرون مجموعه مدیریت شهری بوده است؟

*دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس

3- به نقل از آقای رجبی مصاحبه ای منتشر گردیده که در آن اعلام داشته اند: اعضاء شورا سهم خواهی را کنار بگذارند و به آبادانی کهن شهر ساری بپردازند، اگر نقل این مطلب از قول شما صحت دارد که پیشنهاد اولم به شما این است که اسامی سهم خواهان را به صورت رسمی اعلام نمایید، اگر نمی توانید، صریحا از بیان چنین حرف گزافی عذرخواهی کنید، در غیر این صورت ریاست محترم شورا در راستای حفظ حرمت این نهاد مردم سالار موظف است از طریق مراجع ذیربط پیگیر چنین اتهام فاحشی باشد اگر که انتشار چنین مطلبی از قول شما صحت ندارد به سرعت نسبت به تکذیب آن اقدام کنید.

4- در جایی میزان بدهی های شهرداری را عددی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده اید.

اولا میزان بدهی اعلام شده از سوی شما به مفهوم بدهی مرکب است، یعنی به فرض مثال، شهرداری به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و همزمان پیمانکاران هم به سازمان تامین اجتماعی بدهکار می باشند، شما هر دو بدهی را مبنای محاسبه قرار دادید، حال اگر چنین است از ریاست محترم شورا میخواهم که آقای رجبی حداکثر ظرف مدت یک هفته میزان بدهی های شهرداری به صورت تفکیک شده و دقیق با تمامی جزئیات را به شورا ارسال دارد.

ثانیا به یاد بیاورید آن روزی را که در همین صحن شورا برای دفاع از برنامه های خود جهت تصدی سمت شهرداری ساری دم از امید و آینده و پروژه و غیره می زدید، آن روز یادتان نبود که بدهی شهرداری چقدر است؟

۱۱۰۰ میلیارد تومان بدهی عنوان شده برابر با بودجه ی دوسال شهرداری ساری و سازمان های تابعه است، شما با بیان این حرف می خواهید بگویید که اگر تا دوسال آینده در راستای وظائف خود و انتظارات مردم از شهرداری هیچ عملکرد مشهودی نداشتید دلیلش حجم بدهی های شهرداری است نه ضعف عملکرد شما؟ لابد مثل دوستان سیاسیتان فرار رو به جلو می کنید؟

5- آقای رجبی گفته اید که مدیران استانی و شهرستانی مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری کمک کرده اند، او طی نامه ای رسمی ، ليست ادارات و سازمان ها با جزئیات کمک ریالی آنان رابه تفکیک به شورا را سال داشته و ثانیا این کمک ها منطبق با کدام ردیف های بودجه ای بوده است؟

6- میزان مطالبات شهرداری از اشخاص حقوقی و حقیقی و مبلغ حساب بانکی آنها.

7-نام و رزومه و مشخصات مدیران جدید وآخرین مدرک تحصیلی و وضعیت استخدامی و سابقه کاری.

در پایان از ریاست محترم شورا می خواهم نسبت به پیگیری موارد مطروحه اقدام و نتیجه را به اعضاء محترم اطلاع دهند.

& قاسم قاسمی

براساس این گزارش، قاسمی عضو شورای شهر ساری در گفتگوی خبری با فارس، اظهار داشت:شهرداری ساری در اقدامی بیش از ۶۰۰ نفر از کارکنان تازه‌ وارد را به یکباره و به گفته خود نیروها با بی‌احترامی اخراج کرده است.

* عذرخواهی از نیروهای اخراج‌شده شهرداری ساری

وی افزود: من از طرف شهردار و همه مدیران در شهرداری ساری به‌دلیل عدم مدیریت صحیح در سیستم شهرداری که باعث شد احترام و شأن کارکنان شهرداری حفظ نشود و در وضعیتی نامطلوب در خارج از محدوده ساختمان شهرداری حق ورود به محل کارشان داده نشود، عذرخواهی می‌کنم.

* حرمت شهروندان حفظ نشد

عضو شورای اسلامی شهر ساری افزود: این اتفاق در حالی افتاد که می‌شد مدیریت شهری برای نیروهایی که در شهرداری ساری مشغول به‌کار هستند تصمیم نهایی را بگیرد و تمام تلاش خود را برای حفظ نیروها انجام دهد اما متأسفانه حرمت شهروندان ما حفظ نشد.

قاسمی ادامه داد: حال سؤال اینجاست اگر قرار بر این بود که از نیروها استفاده نشود اصلاً چرا وارد شهرداری شدند؟ آنها با هزار امید، زندگی خود را بر اساس حقوق پیش‌بینی‌شده بنا نهادند وام گرفته و ازدواج کرده‌اند، حتی برخی از آنها یک یا چند ماه حقوق گرفتند، اگر قرار نبود بمانند پس چرا به آنها حقوق و ملزومات اداری دادند؟ چطور شد که در ابتدا اجازه ورود دادند و در ادامه  در تصمیمی عاجلانه  و با بی‌تدبیری، با زندگی بیش از ۶۰۰ نفر از نیروهای شهرداری بازی کردند.

وی افزود: ما ۸ جلسه را با سرپرست سابق شهرداری، معاونین و مسئولین مربوطه در ارتباط با نیروهای جدید داشته‌ایم و راه‌های مختلف برای پیگیری و حل و فصل مشکل را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کردیم، از جمله این راهکارها، این بود که سرانه حفظ و نگهداری و رفت و روب شهری افزایش پیدا کرد، بر اساس طرح جامع شهر ساری، می‌توانستیم بخشی از محدوده را به دلیل اینکه جزیی از حریم ساری شده و نیازمند نگهداشت است، به محدوده در حال نگهداری شهر ساری اضافه کنیم، در قراردادی که سالانه با پیمانکار می‌بندند می‌توانستیم سطح مدنظر را افزایش دهیم که نفر به سطح افزایش پیدا می‌کرد و از این همکاران جهت داشتن شهری زیباتر استفاده می‌شد.

عضو شورا اسلامی شهر ساری ادامه داد: راه دیگر، تقسیم قرارداد رفت و روب است که به دو قسمت عملیاتی و اداری بوده و  قاعدتاً می‌توانستیم بخشی از نیروها را در حوزه اداری نگه داریم و بخشی را در خود شهر به صورت عملیاتی برنامه‌ریزی کنیم.

* شهرداری ساری می‌توانست کاملاً قانونی نیروها را به کارگیری کند

قاسمی در ادامه بیان کرد: آخرین پاسخ در مجموعه شهری، طی جلساتی که با مدیرکل دفتر امور شهرداری و شوراها برگزار شد اینگونه به ما اعلام کردند که نمی‌توانیم از این قرارداد استفاده کنیم، در صورتی که هیچ منع قانونی برای تنظیم قرارداد وجود ندارد، ۳  هزار و ۵۱۷ هکتار محدوده شهری شهر ساری و بیش از ۱۴ هزار هکتار هم حریم شهر است، ۳۲ درصد از محدوده شهری را به‌عنوان معابر شهر محاسبه کردند که می‌شود یک‌هزار و ۱۲۵ هکتار، شهرداری برای این میزان در سال‌های گذشته باید یک‌هزار و ۵۵۵ نفر نیرو را به‌کارگیری می‌کرد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد، از تاریخ ۹۷/۴/۱ نیروهایی که به شهرداری ساری اضافه شدند نیروهایی فراتر از یک‌هزار و ۵۵۵ نفر بودند که به آنها نیروهای مازاد یا پشت‌لیستی می‌گفتند و طبق قوانینی که در قراردادها وجود دارد می‌توانند ۲۵ درصد افزایش و یا کاهش داشته باشند، یعنی یک‌هزار و ۹۴۴ نفر، که شهرداری ساری می‌توانست کاملاً قانونی آنها را به‌کارگیری کند.

وی افزود: در طی این چند سال پروژه‌های متعددی در ساری اتفاق افتاد، بازگشایی خیابان‌ها و معابر شهری، میانگذر شمالی شهر، بوستان ملل و پارک ولایت، میدان کارگر، روگذر و زیرگذرهایی در سطح شهر، می‌توانستند این موارد را معیار محاسبه‌شان قرار بدهند، با توجه به اینکه دستورالعمل و مقررات آیین‌نامه اشاره نکرده که به ازای هر چند مترمربع یک نفر می‌تواند در شهرداری به‌کارگیری شود و این امر فقط عرفی حساب و کتاب می‌شود، می‌شد که از نیروها استفاده کرد.

* دل‌شان نمی‌خواهد نیروها تعیین وضعیت شوند

عضو شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه می‌توانستند سرانه نفر به سطح را افزایش دهند و یا از همان قانون ۲۵ درصد افزایش استفاده کنند، یادآور شد: در هر صورت راهکار برای حل مشکل همشهریان‌مان وجود داشت اما اینکه به چه دلیل این اقدامات انجام نمی‌شود نمی‌دانیم؟ تنها چیزی که می‌شنویم این است که می‌گویند مجموعه استانداری و برخی از واحدهای درون‌شهری نظیر کارگزینی و حراست کاملاً مخالف اتمام پروژه تعیین وضعیت نیروها هستند و به زبان ساده اگر بگویم، دل‌شان نمی‌خواهد که این اتفاق بیفتد.

قاسمی در ادامه افزود: امروز با این ۶۳۰ نفر مازاد، تقریبا بیش از ۲ هزار ۱۵۰ نفر نیرو در شهرداری ساری هستند که باید با برنامه‌ریزی اصولی و مناسب و خلق پروژه‌های درآمدزا از طریق نیروها، برای حفظ و جذب آنها راهکاری پیدا شود و این امر خیلی بهتر از این است که تلاش کنیم تا نیروها نباشند.

* امتناع از دادن گزارش به شورا

وی بیان کرد: برخی از همکاران شورا با فرافکنی می‌گویند که هیچ نیرویی در این لیست‌ها نداشته‌اند در گذشته هم نیرو نمی‌آوردند، پس چه کسانی این نیروها را آورده‌اند؟ بررسی کنید که اکنون در سازمان فضای سبز چند نفر نیرو اضافه شده است؟ پس از جلسات کمیسیون بودجه سال قبل مصوب کردیم نیروهای روزمزد آن سازمان، به شرکتی تبدیل وضعیت شوند، آن زمان ۱۶۰ نفر در سازمان فضای سبز بودند اما امروز خبر می‌رسد که علاوه بر آن ۱۶۰ نفر که کارهای تبدیل وضعیت آنها انجام شده است، بیش از ۱۸۰ نفر روزمزد اضافه کردند، من سوالم این است که مگر نماینده شورا در آن سازمان نداریم؟ وی توضیح دهد که چگونه نیروها وارد شده‌اند و اینکه چرا از دادن گزارشات امتناع می‌کنند؟

عضو شورای شهر ساری در ادامه افزود: بنده نیز در سازمان پسماند نماینده شورا بودم آیا یک نفر نیرو به سازمان پسماند اضافه شد؟

بررسی کنید و سازمان‌ها را با هم مقایسه کنید، آقایان به جای اینکه تکلیف نیروهای پشت‌لیستی را مشخص کنند متأسفانه در حال افزودن نیروها در سازمان‌ها هستند چون سازمان‌ها به‌صورت هیأت مدیره‌ای اداره می‌شوند و راحت‌تر می‌توانند نیرو وارد کنند.

قاسمی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم همکارانم در شهرداری و شورا به جای اینکه به فکر تشویش اذهان عمومی باشند مشکل نیروهای ممیزی شهرداری را حل کنند، بیان کرد: بنده در کمیسیون بودجه به هیچ عنوان حقوق یک میلیون و هفتصد هزارتومانی راننده‌ها را امضا نکردم ۱۳۰ راننده مشغول به کار هستند که برای‌شان با خودرو، حقوق یک و میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش‌بینی کردند که از این اقدام ممانعت کردم؟ چرا باید آنقدر تبعیض وجود داشته باشد؟ قطعاً این آگاهی برای همه وجود دارد که یک نفر با این رقم نمی‌تواند زندگی خود را بگذراند، تلاش کردیم تا حقوق آنها بیش از ۲ میلیون و صد هزار تومان افزایش پیدا کرد که البته باز هم این مقدار برای امرار معاش کم است.

* افرادی نمی‌خواهند وضعیت شغلی شهرداری و سازمان‌های آن بهتر شود

وی افزود: اگر در کمیسیون سال قبل هم پیگیر نبودیم مابه‌التفاوت عیدی ۲۰۰ هزار تومانی هم نادیده گرفته می‌شد اما با پیگیری‌ها در روز کارگر آن را پرداخت کردند، به نظر بنده قطعاً هستند افرادی که نمی‌خواهند وضعیت شغلی شهرداری و سازمان‌های آن بهتر شود، حال از این موضوع چه منفعتی می‌برند خود می‌دانند و خدای‌شان.

* هزینه‌های گزافی که در شهرداری ساری به هدر می‌رود می‌تواند سر سفره مردم شهر بیاید

عضو شورای شهر ساری تأکید کرد: اگر اراده برای حل مشکل نیروها وجود داشته باشد شک نکنید به سادگی مشکل این نیروها حل خواهد شد اما هیچ اراده‌ای مبنی بر حل این مشکل وجود ندارد، اگر بحث بودجه‌ای و قراردادی است من در خدمت‌شان هستم، به همکارانم در شهرداری و شورا می‌گویم که هزینه‌های گزافی که در شهرداری ساری به هدر می‌رود می‌تواند سر سفره کارکنان که از جوانان و مردم همین شهر هستند بیاید، البته با مدیریت صحیح، کنترل‌های لازم و عدم دخالت برخی افراد.

&حاشیه ها

*قبل از آغاز جلسه شورا بسیاری از نیروهای جدیدالورود در مقابل ساختمان شورا تجمع نمودند تا اعتراض خود را به نمایندگان شورا اعلام کنند.

*برای اولین بار سه مسئول از طرف شهرداری به عنوان نمایندگان شهردار در جلسه شورا  حضور یافتند( قبادی معاون شهرسازی شهرداری ساری به عنوان نماینده اول شهردار- محمدی کیادهی به عنوان نماینده دوم  شهردار- حبیبی به عنوان نماینده سوم شهردار)

*نقیبی غایب این جلسه بود و در مرخصی بوده است.

*محمدی کیادهی با دفاعی همراه با جای سوال که برای بسیاری از افراد بوده است و تعجب بسیاری از افراد را به دنبال داشت و همچنین قاسمی پاسخ منطقی به صحبت های محمدی کیادهی داده است.

*رئیس شورا پیشنهاد داده است تا جلسه ای بین کمیسیون برنامه و بودجه و نمایندگان شهرداری جهت تعیین وضعیت نیروهای جدیدالورود برگزار گردد.

*کیادهی اعلام کرد که پنج نفر از نیروهای شهرداری در حال مرگ و بیماری سخت می باشند که متاسفانه به علت تمدید نشدن دفترچه های بیمه دچار مشکلات حاد شده اند.

*آقامیری تقاضای ارائه گزارش از هزینه های انجام شده 6 ماهه اول سال 98 نموده است.

*آقامیری اعلام کرد جو بدی در سطح شهر به علت عدم ساماندهی نیروهای جدیدالورود ایجاد شده که باید هرچه زودتر حل گردد.