دوشنبه 16 ارديبهشت 1398-11:22 کد خبر:67270

خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

به قطب ورزش کشور بی‌مهری می‌شود/اعتبارات قطره چکانی در ورزش مازندران

مازندران در حوزه ورزشی یک ایران بزرگ به شمار می‌رود و در برخی رشته‌ها، یک تنه جور بسیار از استان‌ها را به دوش می‌کشد، اما اعتبارات قطره چکانی و اندک گریبانگیر آن است.


خزرتیترخبر: فعالیت ۱۶۹ هزار ورزشکار سازمان یافته، کسب سالانه بیش از ۵۰۰ مدال در عرصه‌های ملی، آسیایی و جهانی نام مازندران را در ورزش ایران و جهان پرآوازه کرده است، این در حالی که برخی رشته‌ها نظیر کشتی، با نام پهلوانان مازندرانی شهره آفاق است.

در شرایطی مازندران سهم بسزایی در ورزش کشور دارد و درصد بالایی از مدال آوری های بخش ورزش ایران بر دوش مازندران است که سهم این استان از اعتبارات و زیرساخت‌های ورزشی متناسب با قطب ورزشی ایران نیست.

اصغر ثمربخش رئیس هیئت کشتی مازندران با بیان اینکه بخش مالی و اعتباری ورزش و تصویب و تخصیص آن در وزارت ورزش همیشه مورد اعتراض ورزشکاران مازندران بوده است گفت: به دلیل بضاعت ورزش مازندران، هیچ گاه از ظرفیت‌ها استفاده نشده و تقسیم اعتبارات وزارت ورزش بر اساس ارتباطات و قدرت افراد سیاسی تقسیم می‌شود.

نقی مهدوی رئیس هیئت جانبازان و معلولان مازندران ، مشکل اعتبار را از دغدغه‌ها بیان می‌کند و می‌گوید: در مسابقات پارآسیایی و پاراالمپیک ۱۲ ورزشکار اعزام کردیم و ۸۰ درصد مدال کسب شده برای این تیم بوده است و باید توجه اساسی در حوزه اعتباری به آن شود.

ضرورت تأمین امکانات و تجهیزات ورزشی

وی توجه و تأمین امکانات لازم برای هیئت‌های ورزشی را امری ضروری دانست و کمبود امکانات را از دغدغه‌ها بیان کرد و گفت: برای اعزام تیم‌های ورزشی به دیگر استان‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

ورزش بانوان مازندران به رغم درخشش همپای مردان، سهمش از گردونه اعتباری و حمایت‌ها ناچیز و اندک است و سمانه بخشنده نایب رئیس ورزش کارگری مازندران با اظهار اینکه دلواپسی و خواسته ورزش کارگری مسائل مالی است گفت: ما با قشر ضعیف جامعه در این رشته مواجه هستیم و در بخش جذب اسپانسر در حوزه ورزش بانوان نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی گفت: با توجه به اینکه شهرداری‌ها می‌توانند در حوزه ورزش ورود پیدا کنند لازم است بین شهرداری‌ها و اداره کل ورزش تفاهمنامه ای منعقد شود تا از درآمد ناشی از اجاره بیلبوردها بهره مند شویم.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه در زمینه ورزش شنای بانوان نمی‌توانیم اسپانسر جذب کنیم درحالی که می‌توان با عقد تفاهمنامه با بخش‌های مختلف نظیر شهرداری‌ها این دغدغه‌ها را رفع کرد.

غلامرضا بهروان رئیس هیئت فوتبال مازندران یکی از برنامه‌های خوب وزارت ورزش را استعدادیابی بیان کرد و گفت: در زمینه استعدادیابی باید به آموزش نیز توجه کرد زیرا آموزش‌ها باید معنادار باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مازندران، طبق لیست اعلام شده، برخی مربیان تا ۱۰ سال آینده نمی‌توانند در کنفرانس‌های آموزشی شرکت کنند زیرا قوانین موضوعه دست و پاگیر است.

بهروان با بیان اینکه در زمینه دروازه بانی در مازندران با مشکل مواجه هستیم تصریح کرد:سالیان سال کلاس دروازه بانی در استان تشکیل نشده است و پس از کشف استعدادها باید استعدادپروری کرد.

رئیس هیئت فوتبال مازندران به اقتصاد تیم‌های ورزشی اشاره و اضافه کرد: بخش خصوصی باید برای حمایت از ورزش وارد میدان شود و بخش خصوصی با افزایش سرسام آور هزینه‌ها، توان ورود ندارد.

وی با بیان اینکه ورزش اول کشور از نظر استعدادیابی مربوط به مازندران است تصریح کرد: در حوزه سرمایه گذاری و اعتباری توجه خاصی به استان نشده است و در زمینه استعدادیابی رده‌های پایه باید ارتباط بین بخشی کارآمدی بین وزارت ورزش، آموزش و پرورش و فدراسیون‌های مربوطه داشته باشیم.

کیومرثی نایب رئیس هیئت تکواندو مازندران نیز گفت: اساسنامه‌ای در هیئت‌های ورزشی وجود دارد که با گذشت سال‌ها هنوز تغییر نکرده است و اعمال این اساسنامه‌ها می‌تواند به تغییر رویکرد ورزش بانوان مؤثر باشد.

وی با اشاره درخشش بانوان در حوزه ورزش تصریح کرد: ۳۰ درصد از اعتبارات به ورزش مازندران تخصیص می‌یابد و این سهم ناعادلانه است درحالی که مدال آوری ورزش بانوان بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه طرح استعدادیابی می‌تواند به توسعه ورزش کمک کند خواستار تداوم حمایت‌ها پس از کشف استعدادها شد و گفت: متأسفانه مربی خوبی نداریم و باید از مربیان مازندران در حوزه مربیگری بهره گرفت.

حبیب حسین زادگان مدیرکل ورزش و جوانان مازندران نیز با بیان اینکه از ظرفیت ورزشی برای اشتغال جوانان می‌توان بهره برد گفت: وجود دانشکده و دانشسراهای تربیت بدنی نشان می‌دهد که گرایش به تحصیل در ورزش می‌تواند آیتم خوبی برای اشتغال باشد.

وی درباره ورزش بانوان مازندران گفت: از مجموع ۱۶۹ هزار و ۳۱۶ ورزشکار سازمان یافته ۶۲ درصد مردان و ۳۸ درصد زنان هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران یادآور شد: هیئت کشتی در سال قبل با بیشترین مدال و هیئت فوتبال به عنوان بهترین و اثرگذارترین هیئت معرفی شدند و بسیاری از ستارگان فوتبال کشور از مازندران هستند.

وی گفت: مازندران در ۳۲ رشته از جمله فوتبال و کشتی با استعداد است و پتانسیل بالایی دارد.

مازندران به رغم آنکه جزو پنج استان برتر در حوزه ورزش کشور محسوب می‌شود سرانه ورزشی طبق چشم انداز برنامه پنجم ۱.۲ درصد است و این میزان متناسب با وسعت استان نیست و استعدادهای فراوانی در زمینه ورزش دارد و لازم است سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

توجه به ورزش و زیرساخت‌های ورزشی در حالی نیاز مازندران است که بیش از ۷۰۰ هزار نفر جوان در مازندران زندگی می‌کنند و لازم است زیرساخت‌های ورزشی استان تقویت شود، ۴۰ هیئت ورزشی در مازندران فعالیت دارد و این استان در ۳۲ رشته تراز اول تا دهم کشور را دارا است.