سه شنبه 10 ارديبهشت 1398-12:7 کد خبر:67163

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

از کما رفتن بازار مسکن تا چشم های نگران و دست‌های ترک خورده کارگران

دوباره همان میدان‌های شهر پُر بود از کارگران نگرانی که ترس از بازگشت با دست‌های خالی و بیکاری داشتند به عمق چهره‌شان که دقت می‌کردی تنها نگاه‌شان جویای کار بود.


خزرتیترخبر: با نزدیک شدن به روز کارگر شاهد برگزاری نشست‌ها ‌و همایش‌هایی در تجلیل از مقام کارگر هستیم و امسال هم با آمدن روز کارگر و برای تجلیل از مقام‌شان خواستم از حال و روز کارگران استان مازندران بنویسم که در چه شرایطی کار می‌کنند ولی دیدم نه تنها شرایط بهتر نشد بلکه وضعیت‌شان بدتر و بدتر شد، خواستم ننویسم اما با خودم گفتم در چنین شرایطی گفتن بهتر از نگفتن است و شروع کردم.

دوباره همان میدان‌های شهر پُر بود از کارگران نگرانی که ترس از بازگشت با دست‌های خالی و بیکاری داشتند به عمق چهره‌شان که دقت می‌کردی تنها نگاه‌شان جویای کار بود دست‌های ترک خورده‌شان حرف‌های زیادی برای گفتن داشت اما همچنان چشم‌انتظاری به جزیی از زندگی‌شان تبدیل شده است.

زمان برداشت مرکبات و یا هلو شلیل و یا نشا و دروی برنج می‌تواند کارگران را به کار کردن امیدوار کند ولی همه اینها برای دوره‌ای کوتاه است و کارگر می‌ماند و نگرانی‌هایش.

باتوجه به مشکلات اقتصادی و افت ساخت‌سازها کارگران ساختمانی نیز به جمع کارگران فصلی اضافه شدند تا شرمنده خانواده خود نشوند که همین موضوع موجب شده دوره اشتغال‌شان کوتاه‌تر شود.

مگر کارگر چه می خواهد تنها کار آن هم به پایین‌تر حد دستمزد قانع است باز هم کاری نیست بتواند انجام دهد آن هم در شرایطی که شاهد تعطیلی و یا نیمه فعال شدن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی هستیم که تمامی این شرایط موجب ناامیدی کارگران و رنج خانواده‌های آنان می‌شود.

رئیس انجمن صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی ساری اظهار کرد: رکود بازار مسکن مساله‌ای مربوط به منطقه، شهر و استان خاصی نیست و سراسر کشور با این معضل دست به گریبان هستند.

صمد ربانی افزود: با توجه به اینکه کارگران ساختمانی مانند دیگر گروه‌های کارگری از حمایت‌های قانونی برخوردار نیستند و دستمزد خود را روزانه دریافت می‌کنند در زمان بیکاری و بیماری خود وخانواده شان سخت دچار مشکل شده و عرصه بر آنها تنگ و تنگ‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حالی که جامعه کارگری همانند دیگر اقشار آسیب‌پذیر از تورم لگام گسیخته گرانی بیکاری و فقر رنج می‌برد ، بازار مسکن هم به کما رفت و نفس‌های آخر خود را می‌کشد، افزود: با توجه به آفتی که به جان اقتصاد و به ویژه صنعت ساختمان افتاده همه فعالان این بخش را دچار مشکل کرد و متاسفانه بیشترین آسیب متوجه کارگران ساختمان ست که دست‌شان به جایی بند نیست.

عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی مازندران بیان کرد: سالهاست در هفته کارگر مراسم بسیاری با حضور مدیران و مسئولان و تشکلات کارگری برگزار می‌شود که قابل ستایش و تقدیر است اما وقتی به نتایج حاصله از این همه صرف وقت و هزینه‌های سنگین می‌نگریم هیچ دردی از دردی از کارگر درمان نشد؟!

به نظر بنده به‌عنوان یک کارگر ساختمانی به‌جای برگزاری جلسات و همایش‌های فرمایشی و نمایشی فکری به حال معیشت کارگران کنیم؛ کاری کنیم که رضای خدا و بندگان محبوبش حاصل شود نه خشنودی عده‌ای که هرسال داعیه دفاع از حق کارگر را دارند و با حضور و تشکیل این جلسات عکس‌های خبری به یادگار می‌برند.

ربانی تصریح کرد: کارگر در شرایط فعلی نیازمند حمایت خالصانه و صادقانه دولت‌مردان است نه محتاج وعده‌ها و سخنان امیدبخش تکراری که سالهاست گوش ما از آن پُر است.

وی با تأکید بر اینکه حل مشکلات کارگری نه از این تکرار مکررات سال‌ها و شعارهای زیبا بلکه در عمل قابل انجام است، خاطرنشان کرد: اگر علاج در سخنرانی و برگزاری همایش بود که سال‌ها پیش باید حل می‌شد.

عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی مازندران با اعلام اینکه متاسفانه باوجود شعارها و وعده‌ها کار عملی انجام نشد و روز به روز هم وضعیت اسف‌بارتر می‌شود، تصریح کرد:هفته کارگر و روز جهانی کار و کارگر را باید جشن بگیریم اما هرسال با شمردن مشکلات و مصائب کارگری ماتم می‌گیریم؛ واقعاً تا الان روز کارگر را به معنای واقعی جشن نگرفتیم و تنها به بازگو کردن مشکلات پرداخته شد.

ربانی با تأکید بر اینکه حل مشکلات حوزه کارگری در حد استانی نیست و عزمی ملی می طلبد، خاطرنشان کرد:نمی‌توانیم بگوییم مسئولان استانی کار نمی‌کنند،مشکل فراتر از این حرف‌ها است باوجود اینکه مدیران استانی توانمند و دلسوزی داریم که بهترین همکاری و تعامل را با تشکلات صنفی دارند.

وی یادآور شد: سال ۹۸ در کنار همه مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی کارگران ساختمانی افزایش ۵۰ درصدی حق بیمه کارگران ساختمانی نیز بر مشکلات موجود افزود.

عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی مازندران اظهار کرد: شاید بیان بعضی مسائل دور از تصور باشد اما یک کارگر ساختمانی با شرایط فعلی در بهترین حالت در ماه شاید ۱۰ تا ۱۵ روز به سرکار برود و مجبور است با درآمد ۷۰۰ تا یک میلیون تومانی خانواده‌اش را اداره کند؛ ولی آیا واقعا با شرایط فعلی با این درآمد می‌توان زندگی کرد؟! چه کسی باید پاسخگوی این بی‌عدالتی ظالمانه باید باشد؟

ربانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اشتغال کارگران در بخش‌های مختلف کشاورزی، تصریح کرد: بخش برداشت محصولات فصلی نیز ظرفیت محدودی دارد و در رونق بازار کار کارگران تاثیر چندانی ندارد.

وی ادامه داد:از طرفی به دلیل تعطیلی و یا تعدیل نیروی واحدهای تولیدی و صنعتی گروه‌های مختلف ناخواسته و به اجبار وارد بازار کار کارگران فصلی و ساختمانی شده و همچنین مازندران به ‌دلیل دارابودن شرایط جوی مناسب پذیرای کارگران مهاجر از اقصا نقاط کشور نیز هست.

ربانی در پایان گفت:امیدواریم با همت دولت و مجلس چاره‌ای برای مشکلات اقتصادی کشور و مردم اندیشیده شود که کاسه صبر کارگر از این لبریزتر نشود؛ به‌طور حتم اگر اراده‌ای باشد همه مشکلات حل خواهد شد.

در حال حاضر که کارگران نه طبیبی برای درمان دارند و نه امیدی به درمان دارند لازم است هرچه سریع‌تر فکری برای بهبود وضعیت‌شان اندیشیده شود.