پنجشنبه 26 بهمن 1396-9:9 کد خبر:50380

بلاغ گزارش می‌دهد:

وقتی ریل راه‎آهن در قائم‌شهر جان و مال شهروندان را می‎گیرد

ریل راه‎آهن در قائم‎شهر باعث شده تا شهروندان هم از لحاظ جانی و هم از لحاظ اقتصادی و اجتماعی با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو باشند.


خزرخبر: وجود حریم راه‌آهن شهر قائم‌شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است که متاسفانه این مورد به معضلی برای حاشیه‌نشینان حریم راه‎آهن تبدیل شده به طوری که در سال‎های گذشته بخش پشت راه‌آهن توسط شهرداران گذشته هیچ نگاه سازنده‎ای به آن نشده است.

در سال‌های گذشته نیز با اقدامی تعجب برانگیز شهرداری قائم‎شهر به‌ دنبال اجرای منطقه‌ای کردن شهرداری بود که آن‌ها با استفاده از همین خط راه‎آهن شهر را به دو قسمت تقسیم کردند و قائم‎شهر دارای دو منطقه شد دومنطقه‌ای که حریم ریلی مرز بین آن‎ها شده و اختلاف امکانات در این دو منطقه بسیار زیاد است.

مناطقی که باعث می‌شود منطقه پشت راه‌آهن فقیرتر و منطقه دیگر غنی‌تر شود و این باعث اختلاف فاحش فرهنگی و اقتصادی خواهد شد که به شهروندان قائم‎شهر لطمه خواهد زد و به یک فاجعه تبدیل می‌شود.

پیرامون همین موضوع گفت‌و‌گویی با یکی از ساکنان حریم راه‌آهن ترتیب دادیم، علی صالحی گفت: منطقه دوم که راه‌آهن و بخشی از روستاها را خواهد گرفت جزو مناطق محروم است که بدون هیچ بازار و کسب و کاری قطعا در آینده با مشکل روبه‎رو می‌شود.

وی افزود: در این راستا منطقه یک شهر به مرکزیت شهر و کمربندی با تعداد زیادی مجتمع تجاری و واحدهای تجاری که از منابع درآمدی بسیار بالایی برخوردارند و این تبعیض به فقرنشینی و ثروتمندی مردم و اختلاف طبقاتی شهروندان قائم‎شهر کمک خواهد کرد.

سبک‌دست یکی دیگر از افرادی که در حریم راه‌آهن سکونت دارد نیز اظهار کرد: در این میان رفت‌وآمد از ریل‌های راه‌آهن خطرات زیادی را برای مردم همراه داشته است اینکه طی یک ماه اخیر دو مورد فوتی عابر در حین گذشتن از ریل قطار برخورد با قطار را داشت.

وی افزود: در این میان حریم‌گذاری‌ها هم به نوبه خود تاثیرگذار است و باید از طرفی اداره‌ کل راه‌آهن شمال حریم‌گذاری برای ریل قطار صورت پذیرد اما در این میان راه‌های ورودی برای عابران و خودروها بسته است به طوری که با چندین مسیر زیرگذرهای غیر اصولی همچنان امکان برای برخی اتومبیل‌ها وجود ندارد و راه مناسبی برای ورود و خروج ندارد.

این شهروند قائم‎شهری بیان کرد: تنها زیرگذر مناسب خودرو و پیاده‌رو در حریم راه‌آهن در منطقه ساختمان شهرداری قائم‌شهر بوده که منطقه گذر برای عابران در نظر گرفته شده است آن هم با عدم فرهنگ‌ سازی در فضاسازی مناسب استفاده‌ آنچنانی از آن محل انجام نمی‌شود.

سبکدست در ادامه خاطرنشان کرد: مسئولان به فکر پیشرفت منطقه پشت راه‌آهن نبوده و نیستند و حتی با این تعداد بالای فوتی و برخوردهای بالای قطار با عابران پیاده همچنان در این سال‌ها هیچ تغییری در منطقه ندیدیم.

مدیرکل راه‌آهن شمال در گفت‌وگویی با بیان اینکه طی یک ماه گذشته دو حادثه‌ تصادف رخ داده است و منجر به فوت دو مرد جوان شده است بسیار اظهار تاسف کرد و گفت: وظیفه حریم‌گذاری برای ریل راه‌آهن وظیفه اداره راه‌آهن است و در این راستا اقداماتی نیز انجام شده است.

یوسف گران‌پاشا افزود: با اینکه مخالفت‌های از سوی مردم در حریم‌ گذاری و حفاظ به جهت عدم سهولت تردد وجود داشته است اما ما اعتقاد داریم که این مهم باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا این اداره‌کل از آمادگی لازم برخوردار است و طی نشستی با شهرداری قائم‌شهر و در صورت همکاری، حریم‌گذاری بصورت مشارکتی در این شهر انجام می‌شود.

گران‌پاشا به وجود ریل در حریم خیابان اصلی شهرستان قائم‌شهر اشاره کرد و گفت: ریل در شهرستان ساری از حاشیه می‌گذرد و بسیار مدیریت ‌پذیرتر بوده و تنها در شهرستان قائم‎شهر از مرکز و خیابان اصلی شهر می‌گذرد که در صورت همکاری و توافق با شهرداری اجرای حریم‌سازی ریل راه‌آهن و احداث زیرگذرها در مناطق پر تردد با مشارکت شهرداری به دلیل شهری بودن منطقه و برهم نزدن مبلمان شهری از سوی راه‌آهن شمال امکان‌پذیر است و ما مانعی برای حفاظ‌گذاری نداشته اما این مهم نیازمند تعامل شهرداری است.

براساس این گزارش، ریل راه‎آهن در شهرستان قائم‎شهر باعث شده تا شهروندان هم از لحاظ جانی با مشکل روبه ‌رو باشند و همین که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی حریم پشت راه‌آهن با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو است.

به طوری که نبود فضای سبز مناسب و همچنین نبود مجتمع‌های تجاری سبب شده تا شهروندان آن منطقه از لحاظ بازار کسب و کار کم رونق باشند و شهروندان با مشکل اقتصادی دست‌وپنجه نرم کنند و بازار کسب و کار برای اهالی منطقه در حالت رکود قرار گیرند.