يکشنبه 1 مرداد 1396-8:42 کد خبر:44062

فاصله 32 ساله مردم تا تکمیل یک پروژه:

بازدیدهای که تاثیری در روند اجرای پروژه ساری تاکام نداشت/ فاصله 32 ساله مردم با تکمیل این پروژه

با گذشت هشت سال از زمان شروع پروژه ساری ـ تاکام میزان پیشرفت فیزیکی اعلام شده تنها 20 درصد بود،با یک حساب سرانگشتی 32 سال دیگر با تکمیل پروژه ساری به تاکام فاصله داریم!


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،هشت سال زمان برای اجرای پروژه راهسازی 25 کیلومتری به نظر بسیار زیاد است، اما نکته اینجاست که پس از هشت سال این محور هنوز به بهره‌برداری نرسیده و براساس اطلاعات و خبرهای منتشر شده پیشرفت فیزیکی این پرژه تنها 20 درصد است.

صحبت از محور راه ساری ـ تاکام است، محوری که خط ارتباطی سه بخش بسیار بزرگ با مرکز استان مازندران بوده و به دلیل دسترسی به استان‌های سمنان، خراسان رضوی و اصفهان جاده بین‌المللی هم محسوب می‌شود.

طرح بهسازی محور ساری ـ تاکام به دلیل کم عرض بودن محور حدود هشت سال پیش در برنامه کاری قرار گرفت، طرحی که از دولت دهم شروع شد و در چهار ساله دولت یازدهم به اتمام نرسیده است و با توجه به پیشرفت فیزیکی که مسئولان اجرای این پروژه صحبت به میان آوردند در دولت دوازدهم هم به اتمام نمی‌رسد.

عدم تخصیص اعتبار مناسب برای این محور، نداشتن پیمانکار و برخی مواقع هم نداشتن مصالح برای بهسازی از مشکلاتی بود که برای ساخت این پروژه صبحت به میان آورده شده است.

تصادف‌های پرشمار و از هم پاشیده شدن کانون خانواده‌های که در این مسیر به دلیل کم عرض بودن شانه جاده و ایجاد پرتگاه به دلیل اجرای پرژوه از دل‌نگرانی جدی این پروژه است که هر روز مردم شاهد آن هستند.

جدای از مباحث جدی بروز تصادفات، بحث ترافیک سنگین در ساعات پایانی روز از دغدغه‌های جدی است که کمتر به آن توجه می‌شود، ترافیک 25 کیلومتری و حضور چهار ساعته مردم در این مسیر از مواردی است که به نظر می‌رسد برای متولیان امر چندان اهمیت ندارد.

به دلیل حساسیت در اجرای این پروژه و ورود رسانه‌ها اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دوره قبل نیز از این پروژه بازدید کردند، حضور چندین معاون وزیر در طول مسیر هم نتوانست گره‌گشای اعتباری راه ساری ـ تاکام شود و این محور همچنان محروم از نگاه اعتباری است.

پروژه‌ای که در ابتدا قرار بود با 5 میلیارد تومان اعتبار به سرانجام برسد حالا حتی با 40 میلیارد تومان اعتبار هم طی دو سال آینده به نتیجه نمی‌رسد و با این روند پیشرفت فیزیکی که در حال حاضر حاضر برای آن اتخاذ شد به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد با روندی که در حال حاضر برای آن در نظر گرفته شده و هر هشت سال 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد 80 درصد باقی‌مانده این پروژه طی 32 سال آینده به بهره‌ برداری می‌‌رسد و امید چندانی به بهبود وضعیت فعلی نیست و مردم به جای گلایه از وضعیت موجود و به نتیجه نرسیدن در تامین اعتبار این محور صبوری پیشه کنند و ظرفیت خویش را بالا ببرند و حداقل در کنار مشکلات ترافیکی جنگ اعصاب برای خودشان درست نکنند.

ترافیک سنگین شنبه شب جاده ساری ـ تاکام تا نیمه‌های شب و بامداد امروز ادامه داشت و مردم چندین ساعت در پشت ترافیک این جاده که چندین سال است روند کندی در پیشرفت داشته است کلافه شدند.

*ساخت پروژه ساری ـ تاکام در دو قطعه انجام می‌شود

در همین ارتباط غلام‌عباس رستمی نماینده شرکت ساخت ‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ و‌نقل کشور در استان مازندران با بیان اینکه پروژه ساری ـ تاکام در دو قطعه تعریف شده است، اظهار کرد: قطعه نخست به طول 13 کیلومتر از پل اسپورد تا بعد از هولار و قطعه دوم از ادامه بخش نخست تا تاکام است.

*افتتاح 6 کیلومتر از پروژه تا دو ماه دیگر

وی با بیان اینکه قطعه نخست که به طول 13 کیلومتر است 20 درصد پیشرفت داشته است، افزود: تا دو ماه دیگر بخشی ازاین قطعه که به طول 6 کیلومتر است به بهره‌برداری می‌رسد.

رستمی با اشاره به اینکه پیمانکار در این قطعه در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: به دنبال پیمانکار برای بخش دوم این پروژه هستیم و به‌ زودی پیمانکار قطعه دوم هم مشخص می‌شود.

*کمبود اعتبار

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در استان مازندران با اعلام اینکه در این پروژه هم مانند دیگر بخش‌ها و طرح‌ها مشکل و کمبود اعتباری وجود دارد، بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای ادامه باقیمانده پروره ساری ـ تاکام 50 میلیارد تومان است.

وی گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان برای جابه‌جایی تاسیسات همکاری لازم را با شرکت ساخت و توسعه داشته‌اند.

براساس این گزارش، لزوم پیگیری مسئولان راه و شهرسازی و نمایندگان استان به‌ ویژه  شهرستان ساری در رفع مشکل و نگرانی مردم در ارتباط با این جاده ضروری است.