دوشنبه 1 دی 1404-13:12 کد خبر:143728

مدیرکل راهداری مازندران اعلام کرد:

افزایش حمل و نقل، ضعف زیرساخت های جاده‌ای مازندران را بیشتر کرده است

مدیر کل راهداری مازندران گفت: افزایش جابجایی کالاهای اساسی از مبدا بنادر استان به خصوص امیرآباد به مناطق مختلف کشور ضعف های زیرساختی جاده ای این خطه را بیشتر و نمایان تر کرده است.


به گزارش خزرتیترخبر، محسن محمد نژاد روز دوشنبه همزمان با آغاز گرامیداشت هفته راهداری در نشست با خبرنگاران افزود: زیر ساخت های جاده ای مازندران همزمان با توسعه حمل و نقل کالاهای اساسی رشد نکرده است، در واقع اعتبارات همچنان استانی اما ارایه خدمات در مازندران به تمام معنا ملی است.

وی توضیح داد: تنها محور تریلی رو مازندران و گلستان محور سوادکوه است، اما این نگاه که باید زیر ساخت های جاده ای این محور عملیاتی شود، کم رنگ است

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران بریدگی ها را محل افزایش تصادفات منجر فوتی است، گفت: امسال ۶ دستگاه بریدگی با ۱۸۰ میلیارد تومان تبدیل به دوربرگردان شده است در حالی که حدود ۸۰ دستگاه بریدگی ناایمن در استان وجود دارد که هر بریدگی برای تبدیل به دور برگردان به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی به وجود ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی در مازندران که حدود هشت هزار کیلومتر آن راه روستایی است، اشاره کرد و گفت: ایجاد حفاظ میانی جاده های مازندران اولویت راهداری است که امسال ۱۶ کیلومتر با سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد تومان عملیاتی شده است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران به انجام خط کشی به طول یکهزار ۹۱۰ متر با ۷۶ میلیارد تومان در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: برای خط کشی ۶ هزار کیلومتر از جاده های استان نیاز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است، در واقع اعتبارات این بخش اصلا جوابگو نیست.

محمد نژاد با بیان اینکه برای نگهداری جاده های مازندران به ۲۰ همت اعتبار نیاز است و اکنون فقط ۲ همت یعنی کمتر از ۱۰ درصد تخصیص می یابد، اظهار داشت: ایجاد روشنایی طولی و نقطه ای در محورهای استان از ماموریت های مهم راهداری است که امسال فقط ۱۱ کیلومتر با ۳۳ میلیارد تومان انجام شد.

وی با اظهار این که روشنایی نقطه ای در راه های روستایی مازندران به خصوص در تقاطع خطرناک از دیگر طرح های مهم راهداری استان است، ادامه داد: طرح روشتایی نقطه ای در راه های روستایی استان امسال در ۳۰ تقاطع با ۱۶ میلیارد تومان انجام شده است.

وی به انجام ۳۵۰ کیلومتر روکش آسفالت در راه های اصلی و ۷۱ کیلومتر در راه روستایی مازندران در سال جاری اشاره کرد و گفت:۶۹ کیلومتر راه روستایی جدید امسال ساخته شده است که یک هزار و ۲۰۰ خانوار از این راه روستایی بهره مند شدند.

این مسئول راهداری مازندران ایمن سازی محور کندوان را از برنامه‌های اصلی راهداری استان عنوان کرد و گفت: ریزش سنگ از مشکلات جدی محورهای کوهستانی مازندران است و طی ۲ سال گذشته هزینه‌های سنگینی برای یمن سازی کندوان انجام شده است، یعنی در این مدت طرح تورسنگی در محور کندوان عملیاتی شد و نتیجه آ ن این است که طی دو سال گذشته فوتی ناشی از ریزش سنگ در محور کندوان ثبت نشده است.

محمد نژاد به شناسایی ۱۳ نقطه خطرناک تصادف در راه های مازندران اشاره کرد که ۱۰ نقطه اصلاح شده است، گفت: از آن جایی که همواره نقطه های جدید پر خطر در راه های مازندران ایجاد می شود، لازم است تا زیر ساخت ها هم توسعه بیابد.

هوشمند سازی جاده ای مازندران

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با بیان این که هوشمند سازی جاده ای با فعالیت ۱۸۱ سامانه هوشمند به مرحله خوبی رسیده است، گفت: امسال ۷۰۴ میلیون پلاک خوانی از طریق این سامانه ها انجام شد که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تخلف ثبت شده است.

وی به وجود ۵۸ دوربین نظارت تصویری به صورت برخط در محورهای مازندران اشاره کرد و گفت: سه دستگاه نیز تخلف اضافه تناژ در محورهای مازندران فعال است.

محمد نژاد با بیان این که نیمی از تماس های تلفنی با سامانه۱۴۱ برای اطلاع از وضعیت راه های کشور مرتبط با راه های مواصلاتی مازندران است، گفت: یکی از برنامه های مهم امسال در راهداری حذف سرعت گاه های غیر مجاز و اصلاح آن است.

وی با اشاره به این که از ۹۶۰ سرعت گاه برون شهری مازندران ۳۶۰ سرعت گاه بدون مجوز بوده است که عمده آن حذف شد، گفت: تمامی سرعت گاه های مازندران نیز رنگ آمیزی شده است.

وی تصریح کرد: ۱۵۰ دستگاه از سرعت گاه های مازندران نیز اصلاح شده است. تاکید می کنم بدون مجوز شورای ترافیک مازندران ایجاد سرعت گاه های جدید ممنوع است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران به انجام طرح های پژوهشی در خصوص رانش در محورهای مازندران و ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و حاشیه راه های استان اشاره کرد و گفت: وقتی عوامل خارجی با رویکرد سیاسی در انجام طرح‌های عمرانی که کاملا فنی است ؤ وذد پیدا می کنند به طور یقین آن طرح به انحراف کشیده می شود، موضوعی که نمونه آن در ایجاد جاده های غیر ضروری و غیرفنی در این خطه شمالی به وفور وجود دارد.

محمد نژاد گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه راه های مازندران با چشم پوشی بعضی از دستگاه های مرتبط همچنان در حال افزایش است.

منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.

بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.

این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

به گزارش خزرتیترخبر، بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود./ایرنا

🆔@khazartitrekhabar
🌐Khazartitrekhabar.ir